Η αναμνηστική φωτογραφία αποτέλεσε και αποτελεί την πιο διαδεδομένη μορφή φωτογραφίας από την αρχή της ύπαρξης του μέσου μέχρι τις ημέρες μας. Όλοι ανεξαιρέτως οι φωτογράφοι, οποιουσδήποτε επιπέδου ή κατηγορίας, έχουν περάσει από το στάδιο αυτό. Μάλλον περισσότερο, όλοι οι άνθρωποι παγκόσμια που τους δόθηκε η δυνατότητα του κλικ, αυτήν την φωτογραφία κυρίως έκαναν. Η αναμνηστική φωτογραφία είναι η επιθυμία του φωτογράφου να κρατήσει για πάντα μιά στιγμή, προφυλάσσοντάς την από την φθορά και στην ουσία από τον θάνατο. Αυτή την έννοια έχει άλλωστε και η λέξη «απαθανατίζω».

 Μπορούμε κατά κάποιο τρόπο, (με αφορμή την λέξη «απαθανατίζω» που χρησιμοποιείται για κάθε φωτογραφία), να ισχυριστούμε ότι όλη η Φωτογραφία είναι αναμνηστική, αφού κατ’ουσία πάντα «φωτογραφίζουμε» και παρουσιάζουμε τις αναμνήσεις μας, δηλαδή πτυχές του εαυτού μας από ότι έχουμε αποθηκευμένο στην μνήμη από τις συσσωρευμένες γνώσεις και στην καρδιά από τις εμπειρίες και τα βιώματά μας.

 Ο Lartigue αποτελεί το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα φωτογράφου που σαν κύριο θέμα και μέλημά του είχε να συγκεντρώνει τις μικρές ασήμαντες στιγμές της καθημερινότητάς του. Με μιά φαινομενική απλότητα αποτύπωσε στις φωτογραφίες του όλη την ανέμελη εποχή της Belle epoque. Η χαρά της φωτογράφισης, αφού τέτοιος χαρακτήρας ήταν και ο ίδιος, είναι έκδηλη σε  όλο το έργο του. Παρέμεινε για πάντα ένα παιδί που παίζει με τις φωτογραφίες του. Αυτό το παιχνίδι και ο αυθορμητισμός, η απροσπάθεια και η άρνηση οποιασδήποτε επιτήδευσης με την υιοθέτηση ενός αναμνηστικού ύφους, είναι αυτά που γοητεύουν στον Lartigue.

 Η Bibi και η Grete ποζάρουν σε μιά καταπληκτική στάση στο κέντρο ενός τέλειου κάδρου, χωρίζοντάς το ακριβώς στα δύο, με την στεριά από την μιά και την θάλασσα από την άλλη. Κάθε λεπτομέρεια εδώ είναι σημαντική για το περιεχόμενο της φωτογραφίας. Η σκουρόχρωμη τέντα με τα τρία ξύλινα υποστυλώματα και το τσιμεντένιο στηθαίο που διατρέχει διαγώνια το κάδρο. Το μικρό ιστιοφόρο δεξιά που ισορροπεί την όλη σύνθεση, το άνοιγμα προς τη θάλασσα και το αχανές του βάθους μέσα στο φως.

 Ο Lartigue είχε επίγνωση του τι έκανε. Διατηρούσε τις φωτογραφίες-αναμνήσεις του σαν ημερολόγιο. Άλλωστε και η φωτογραφία αυτή έχει τίτλο «Σεπτέμβριος στη Ρουαγιάν, η Bibi και η Grete στην ακτή, 1926» και το βιβλίο στο οποίο περιέχεται «Le Passe Compose» - «Ο Παρελθών Χρόνος», το παρελθόν. 

 © Jacques Henri Lartigue: Septembre, Royan, La Grande Cote, Bibi et Grete, 1926

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (18 Μαρ 2025)

Πρόσκληση στην έκθεση φωτογραφίας της Φωτογραφικής Λέσχης "Ανδρέας Σμαραγδής" του Συλλόγου Ευτέρπη Λαυρεωτικής, από 24/3/2025 έως και 29/3/2025, στο ΤΠΠΛ. Η έκθεση πλαισιώνεται και από άλλες...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η ΔΛ Gallery παρουσιάζει το Σάββατο 29 Μαρτίου 2025 την ατομική έκθεση φωτογραφίας του Δημήτρη Μυτά με τίτλο “ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ”, σε επιμέλεια της Νίνας Κασσιανού. Το νέο φωτογραφικό έργο του καλλιτέχνη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης (ΦΕΜ) με μεγάλη χαρά καλωσορίζει, τη φωτογράφο Αντιγόνη Κουράκου, στην πόλη της Μυτιλήνης, όπου θα εκθέσει τη πραγματικά εντυπωσιακή δουλειά της. Τα εγκαίνια της...

News (08 Μαρ 2025)

Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας (International Women’s Day) γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου. Θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 1977 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ. Η Παγκόσμια Ημέρα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (08 Μαρ 2025)

Oμαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα «A State of Mind» από τις 7 έως τις 10 Μαρτίου στη Βίλα Στέλλα (Γαλήνης και Σοφίας 5). Φέτος οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν σύνολα φωτογραφιών που εκφράζουν τη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Ο άνθρωπος και όλες οι πτυχές αναπαράστασής του, σε κάθε πλαίσιο -οικογενειακό, κοινωνικό, επαγγελματικό, έμφυλο, μικροϊστορίας και μακροϊστορίας- μπαίνει στο… κάδρο στη νέα, φωτογραφική έκθεση με...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας στις 8 Μαρτίου, το Photometria Photography Center εγκαινιάζει ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Εκείνες: Οι γυναίκες της ελληνικής...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Φεβ 2025)

Το iMEdD παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας «Ένας σύντομος οδηγός για τη διερεύνηση εγκλημάτων πολέμου», σε επιμέλεια του βραβευμένου φωτορεπόρτερ και διευθυντή του Ιδρύματος VII, Ron Haviv και του...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Το θρόισμα του κήπου (2017-2022) του Βασίλη Μαντά διερευνά την έννοια του κήπου στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Τα ευρήματά του ξεδιπλώνουν μια ευρεία ποικιλία εκδοχών που εκτείνονται...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Μέσα από την εποπτεία της τηλεμετρικής μου μηχανής κι ελέγχοντας τη ριπή του κλείστρου, δένομαι όλο και περισσότερο με την ψυχή και την πολυπλοκότητα της πόλης. Συλλαμβάνω με τις εμμονές μου, το...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (11 Φεβ 2025)

Δεν θα τους γνωρίσουμε ποτέ. Συναντηθήκαμε μόνο για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου. Μια σκηνή του δρόμου που η κανονικότητα ανατρέπεται μόνο για λίγο, πολύ λίγο. Μένει όμως παγωμένη μέσα στην κάμερα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (31 Ιαν 2025)

Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ σε συνεργασία με την ΔΛ Gallery παρουσιάζει την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025 την ατομική έκθεση της Ρέας Παπαδοπούλου με τίτλο «Διαταραγμένα Εδάφη». «Αν βγάζετε...