Το βιβλίο του Robert Frank «The Americans», αποτέλεσε τομή για την φωτογραφία όταν κυκλοφόρησε το 1958 και σήμερα θεωρείται ως ένα από τα φωτογραφικά ευαγγέλια. Τομή, όχι γιατί αποτύπωνε τους Αμερικανούς με ένα μη κολακευτικό γι’ αυτούς τρόπο, ασύμφωνο με την επικρατούσα άποψη της εξιδανικευμένης ζωής του αμερικανικού ονείρου, αλλά κυρίως για τον φωτογραφικό τρόπο, χρησιμοποιώντας την μορφή δημοσιογραφικού ύφους, χαμηλές γωνίες λήψης, ευρέως λοξά κάδρα, φλού τμήματα σε φωτογραφίες πολυεπίπεδες, ρηχό βάθος πεδίου και πολλές φορές όλα αυτά μαζί.
Από τις κορυφαίες στιγμές στην φωτογραφική ιστορία, όπου οι «κανόνες» τρόπου ζωής αλλά μαζί και οι κανόνες φωτογράφισης «καταστρατηγήθηκαν» σε τέτοιο βαθμό, αλλά και με τέτοια επιτυχία.
Η αμερικανική σημαία, παρούσα και σε πολλές άλλες φωτογραφίες του βιβλίου, έρχεται μεν να μας υπενθυμίσει ότι σημαίες παντού χρησιμοποιούνται κατά κόρον από έθνη που δεν έχουν ταυτότητα, αλλά η όλη φωτογραφία εδώ μαζί και με τους ανθρώπους που δεν έχουν πρόσωπο, τόσο κοντά αλλά και τόσο απομονωμένοι, καδραρισμένοι μέσα σε δύο παράθυρα σαν φυλακή, μας υπενθυμίζει ότι η καλή φωτογραφία «δεν έχει κανόνες, αφού δεν είναι σπορ, και μετράει πάντα το αποτέλεσμα» (Brandt) και το «μισώ τους κανόνες και αγαπώ τις αρχές» (Bresson).
Οι κανόνες υπάρχουν για να ξεπερνιούνται.
© Robert Frank - New Jersey, 1955