Photo stories: Ευθύμης Σταματιάδης

Ο κόσμος που ζώ αλλάζει. Οι σύγχρονες σχέσεις των ανθρώπων και τα συστήματα αξιών του δυτικού καταναλωτικού τρόπου ζωής σφίγγουν ασφυκτικά τα πάντα. Τίποτα δεν μένει ανέγγιχτο. Το περιβάλλον, η τροφή, η υγεία και η τεχνολογία υπόκεινται σε πιέσεις προερχόμενες από λίγους ανθρώπους και απευθυνόμενες σε πολλούς ανθρώπους. Είμαστε ένα κλειστό κύκλωμα που ξεχάσαμε να σεβόμαστε την ίδια την ζωή τόσο των άλλων όσο και την δική μας.  

Ο κόσμος που ζώ αλλάζει. Οι σύγχρονες σχέσεις των ανθρώπων και τα συστήματα αξιών του δυτικού καταναλωτικού τρόπου ζωής σφίγγουν ασφυκτικά τα πάντα. Τίποτα δεν μένει ανέγγιχτο. Το περιβάλλον, η τροφή, η υγεία και η τεχνολογία υπόκεινται σε πιέσεις προερχόμενες από λίγους ανθρώπους και απευθυνόμενες σε πολλούς ανθρώπους. Είμαστε ένα κλειστό κύκλωμα που ξεχάσαμε να σεβόμαστε την ίδια την ζωή τόσο των άλλων όσο και την δική μας.

Δεν μπορώ να μένω αμέτοχος. Τα πάντα προπαγανδίζονται και κάποιοι θέτουν τις νόρμες. Εξονυχιστικώς επιμελημένα μηνύματα πλάθουν την αντίληψη της πραγματικότητας. Δεν μπορείς να ξεφύγεις αλλά μπορείς να τα αποδομήσεις, να τα ξεγυμνώσεις και να αφαιρέσεις το λούστρο του μέσου.

Οι φωτογραφίες μου είναι αυστηρά δομημένες, μελετημένες και στημένες. Θέλω να χρησιμοποιήσω τα ίδια εργαλεία της προπαγάνδας για να αποδομήσω το μήνυμα. Επιλεγμένα χρώματα, αντικείμενα-σύμβολα και η κλινική καθαρότητα της διαφημιστικής φωτογραφίας είναι τα συνθετικά στοιχεία κάθε εικόνας.

Θέλω οι εικόνες μου να προσελκύσουν τον θεατή και να τον ταρακουνήσουν ταυτόχρονα. Στόχος μου το οξύμωρο. Επιδιώκω μια αναταραχή όπου τα μηνύματα είναι τόσο γυαλιστερά και απλοποιημένα ώστε η ματιά να συγκρουστεί με την λογική και να αντιδράσει.

Κάθε εικόνα και μια μικρή οπτική ιστορία, ένα μήνυμα για τον καθένα μας και για όλους μας. Τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται.

Ονομάζομαι Ευθύμης Σταματιάδης και κατάγομαι από τις Σέρρες. Η πρώτη μου επαφή με τη φωτογραφία έγινε στα γυμνασιακά μου χρόνια μέσω φίλων που παρακολουθούσαν σεμινάρια φωτογραφίας των ΝΕΛΕ τέλη της δεκαετίας του 80. Ενθουσιάστηκα και πειραματίστηκα κυρίως με πορτραίτα όμως την καρδιά μου έκλεψε η “νεκρή φύση” και η σχέση των ανθρώπων με τα αντικείμενα. Οι σπουδές μου στη διοίκηση ξενοδοχειακών μονάδων με έφεραν σε επαφή με ανθρώπους από όλο τον κόσμο και ενίσχυσαν την περιέργεια μου γύρω από την μελέτη των δεσμών μεταξύ ανθρώπων και αντικειμένων. Μέσω των μεταπτυχιάκων μου σπουδών σε διαφορετικές χώρες της νότιας και κεντρικής Ευρώπης είχα την ευκαιρία να γνωρίσω τη δουλειά πολλών φωτογράφων και τότε αποφάσισα να δώσω μια ακαδημαϊκή ευκαιρία στον εαυτό μου και να επιδιώξω να σπουδάσω την φωτογραφία. Κατάφερα επιτυχώς να εισαχθώ στο κολλέγιο του Εδινβούργου και να αποφοιτήσω ειδικευμένος στην εφαρμοσμένη διαφημιστική φωτογραφία.

Η δουλειά μου: Η διάρκεια των σπουδών μου στη φωτογραφία συνέπεσε με την παγκόσμια κρίση και δει την Ελληνική γεγονός που με επηρέασε τόσο βαθιά που όλη μου η φωτογραφία περιστράφηκε γύρω από τις σύγχρονες σχέσεις των ανθρώπων και τα συστήματα αξιών του δυτικού καταναλωτικού τρόπου ζωής. Έτσι δεσμεύτηκα να αποτυπώσω τον κόσμο χρησιμοποιώντας την φινέτσα και τις τεχνικές της διαφημιστικής φωτογραφίας για να αποκαλύψω τις ατέλειες του “τέλειου” κόσμου τον οποίο η διαφημιστική φωτογραφία πρωτίστως εξυπηρετεί. Το πρότζεκ μου ονομάζεται “Φαινόμενα” και είναι μια οπτική οικονομικοκοινωνική μελέτη μέσω επιμελώς στημένων καρέ όπου αντικείμενα, αξίες και σχέσεις παίρνουν μια διαφορετική διάσταση μετουσιώνοντας το πρόβλημα σε ραφιναρισμένο διαφημιστικό μήνυμα και το αντίστροφο. Το πρότζεκ ¨Φαινόμενα¨ αποδομεί 4 πεδία και πιο συγκεκριμένα: περιβάλλον, υγεία, τροφή και τεχνολογία. Σκοπός μου είναι μέσα από οπτικές αναπαραστάσεις να δημιουργήσω έναν οπτικό διάλογο μεταξύ του θεατή και της εικονάς με απώτερο σκοπό την επανεξέταση των σύγχρονων αξιακών συστημάτων και τον τρόπο με τον οποίο διαβρώνουν τις ανθρώπινες σχέσεις. Κάθε εικόνα είναι ανοιχτή σε οποιαδήποτε ερμηνεία όμως η εσκεμμένη γραφιστική αναπαράσταση επιδιώκει να υπενθυμήσει τη “γυαλάδα” της διαφημιστικής προπαγάνδας όπου το αίτιο γίνεται μανία και εντέλει αυτοκαταστροφή. Ο κύριος εμπνευστής του τρόπου απεικόνισης του πρότζεκτ “Φαινόμενα” υπήρξε ο Oliviero Toscani (1942-), ο γνωστός φωτογράφος των διαφημίσεων της εταιρείας ρούχων Benetton της δεκαετίας του 90, του οποίου η στάση απέναντι στην διαφημιστική φωτογραφία με την χρήση σκληρών, σοκαριστικών και άκρως συμβολικών στοιχείων επιδίωξε να ταράξει την κοινή γνώμη και να την προτρέψει σε ένα κοινωνικό διάλογο άκρως τολμηρό (σχεδόν σκανδαλώδη) για την εποχή του. Πόσο τραγική και αξέχαστή εικόνα, εκείνη του δράματος της οικογένειας του AIDS ακτιβιστή David Kirby όπου σαν μια σύγχρονη “Pieta” του Μιχαήλ Αγγέλου συνθλίβει τις προκαταλήψεις του καθενός μας απέναντι στην οικουμενικότητα των ανθρώπινων προβλημάτων. Πεποιθησή μου είναι, οτι η φωτογραφία πλέον αποτελεί ένα οικουμενικό μέσω διαλόγου, μια συμβολική γλώσσα όπου χάρη στην σύγχρονη τεχνολογία έχει προσεγγίσει τον άνθρωπο και γίνεται ολοένα και πιο κατανοητή. Όπως συνηθίζω να λέω η φωτογραφία είναι ο σιωπηλός εχθρός της δειλίας γιατί πυρπολεί τα μάτια και την καρδιά και ωθεί σε πράξη/ακτιβισμό. Εύχομαι μέσα από τη δουλειά μου να καταφέρω να συνδιαλλαγώ με τον θεατή και να μετατρέψω την ανησυχία του για το αύριο σε ακτιβισμό για έναν καλύτερο κόσμο, για όλους μας.

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (02 Ιουν 2023)

Ο μήνας Ιούνιος είναι γνωστός ως ο μήνας του Pride (Υπερηφάνειας), Pride Month σε πολλά μέρη του κόσμου. Ο Pride Month είναι αφιερωμένος στην εορταστική αναγνώριση και ανάδειξη των δικαιωμάτων και...

Exodus (02 Ιουν 2023)

H Φωτογραφική Ομάδα Καλαμάτας – Φ.Ο.ΚΑΛ προσκαλεί τους φίλους της φωτογραφίας στην έκθεση του Μιχάλη Μπάκα με θέμα “Ανθρώπινες ιστορίες. Ισότητα στη ζωή, την κοινωνία και την εκπαίδευση”, στο...

Exodus (02 Ιουν 2023)

Τα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας με θέμα: «ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΟΥ» του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 2 Ιουνίου στις 6:00 το απόγευμα στο εικαστικό εργαστήρι της...

Exodus (02 Ιουν 2023)

Έργα 12 καλλιτεχνών ανοίγουν διάλογο πάνω στην ατομικότητα στον σύγχρονο κόσμο. Η Ελληνοαμερικανική Ένωση σε συνεργασία με το Athens Pride 2023 παρουσιάζει την...

Exodus (02 Ιουν 2023)

Η Αγιορειτική Εστία ταξιδεύει στο Αμβούργο της Γερμανίας και παρουσιάζει την φωτογραφική έκθεση: «Φωτογραφικό οδοιπορικό στο Άγιον Όρος με το φακό του Tomasz Mosciski»  Μετα από...

News (01 Ιουν 2023)

Οι noname zinners, κατά κόσμον Στέλιος Γιανσακίδης, Δώρα Κατάκη, Θανάσης Κριτσωτάκης, Μαρία Λαμπριανίδου, Μένη Σεϊρίδου και Αλέκα Τσιρώνη, με χαρά σας προσκαλούμε στην παρουσίαση του πρώτου τεύχους...

Exodus (31 Μάι 2023)

 Οι συναντήσεις του Εργαστηρίου Φωτογραφίας του Τεχνοχώρου Φάμπρικα, πραγματοποιούνται αρκετά σκαλιά πιο κάτω από την επιφάνεια του δρόμου. Εκεί, το φως του δικού μας προτζέκτορα αναδεικνύει τη...

News (31 Μάι 2023)

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα FOODPRINT, σε συνεργασία με το ΕΘΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΑΘΗΝΑ - ΕΜΣΤ, το WWF Ελλάς και το ΚΕΠΕΑ Ιεράπετρας-Νεάπολης προσκαλούν άτομα όλων των ηλικιών να...

News (31 Μάι 2023)

Στις 9 Ιουνίου, στις 20:30 ο φωτογράφος Βασίλης Ζαβέρδας ταξιδεύει στα Ιωάννινα και παρουσιάζει το λεύκωμά του με τίτλο: "Θραύσματα του χρόνου", στο Photometria Photography Center (21ης Φεβρουαρίου...

News (31 Μάι 2023)

Από τον Άλιμο στις Βρυξέλλες, με ένα camper-van, δύο Έλληνες φωτογράφοι ταξιδεύουν από τους επαρχιακούς δρόμους της Ευρώπης, αποφεύγοντας τους γρήγορους αυτοκινητόδρομους, και μας παρασύρουν σε μια...

Book Reviews (26 Μάι 2023)

Έναν διάλογο φωτογραφίας και κειμενικού σχολιασμού συνιστά το νέο συνεργατικό τρόπον τινά βιβλίο του φωτογράφου Βασίλη Κολτούκη και του θεατρικού συγγραφέα, ποιητή και διηγηματογράφου Γιώργου...

Exodus (26 Μάι 2023)

Μία έκθεση φωτογραφίας εγκαινιάζεται στις 9 Ιουνίου από τον Βασίλη Κωνσταντίνου στη γκαλερί Μελάνυθρος με θέμα τον Έρωτα και τον Θάνατο. Στο βιβλίο του «Πέρα από την αρχή της...