Το Ίδρυμα Henri Cartier Bresson / Fondation HCB  ανοίγει και πάλι τις πόρτες του!

Η έκθεση αυτή προσφέρει έναν πρωτοφανή διάλογο μεταξύ φωτογραφιών της Helen Levitt (1913-2009) και εκείνων του Henri Cartier-Bresson (1908-2004). Οι δύο φωτογράφοι συναντιούνται στη Νέα Υόρκη την άνοιξη του 1935. Ο Henri Cartier-Bresson μόλις πέρασε σχεδόν ένα χρόνο στο Μεξικό και η Αμερικανίδα φωτογράφος μόλις άρχισε να φωτογραφίζει το θέατρο δρόμου της Νέας Υόρκης. Το 1941, γοητευμένη από τις φωτογραφίες του Γάλλου, η Helen Levitt επέλεξε τον ίδιο προορισμό. Αυτά τα δύο ταξίδια στο Μεξικό αποδείχθηκαν αποφασιστικά στην αρχή της μακράς καριέρας τους, με τον Henri Cartier-Bresson και την Helen Levitt να σφυρηλατούν τις αντίστοιχες έννοιες της φωτογραφίας εκεί.


Το 1934, ο Cartier-Bresson έφυγε για το Μεξικό σε μια εθνογραφική αποστολή, που ακυρώθηκε καθ' οδόν λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Ερωτευμένος από τη χώρα, αποφάσισε να μείνει για εννέα μήνες. «Δεν είναι περιέργο να σε επισκεφτούν, αλλά μια ζωή για να ζήσεις», έγραψε στους γονείς του. Γνώρισε πολλούς καλλιτέχνες εκεί και εξέθεσε τον Μάρτιο του 1935 με τον Manuel Álvarez Bravo στο Palacio de Bellas Artes στην Πόλη του Μεξικού, πριν φύγει για τη Νέα Υόρκη.

Τον Απρίλιο του 1935, 21 ετών και χωρίς να έχει ταξιδέψει ποτέ στο παρελθόν, η Levitt ενθουσιάστηκε από τις φωτογραφίες του Γάλλου στο Μεξικό, τις οποίες είδε στην έκθεση Documentary & Anti-Graphic Photographs που παρουσιάστηκε στην γκαλερί Julien Levy. Οι φωτογραφίες του Cartier-Bresson εμφανίστηκαν δίπλα σε αυτές του Manuel Álvarez Bravo και του Walker Evans. "Ο Walker Evans ήταν λαμπρός, πραγματικά λαμπρός, αλλά ο Cartier-Bresson ήταν μια ιδιοφυΐα!" της άρεσε να λέει. Η γνωριμία με τους δύο τελευταίους έπεισε την Λέβιτ να ασχοληθεί η ίδια με τη φωτογραφία. Βοήθησε επίσης τον Cartier-Bresson με τις εκτυπώσεις του, καθώς, όπως είπε χρόνια αργότερα, «δεν του άρεσε η εκτύπωση».

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1941, η Levitt έφυγε για το Μεξικό συνοδευόμενη από την Alma Agee, σύζυγο του μυθιστοριογράφου James Agee, και τον γιο τους Joel. Σε όλη τη μακρόχρονη φωτογραφική της καριέρα, αυτό ήταν το μοναδικό ταξίδι στο εξωτερικό που θα έκανε. Έμεινε στην Πόλη του Μεξικού, εξερευνώντας περιοχές ακριβώς στα σύνορα της πόλης. Όπως και στη Νέα Υόρκη, αναζήτησε έναν βαθμό οικειότητας με τις φιγούρες στις εικόνες της. Και όπως ο Καρτιέ Μπρεσόν, απέφυγε τα γραφικά.

Βασισμένη στη συλλογή του Fondation Henri Cartier-Bresson και στα αρχεία της Helen Levitt, που εκπροσωπούνται από την Galerie Thomas Zander (Κολωνία), αυτή η έκθεση παρουσιάζει περίπου εξήντα εκτυπώσεις των Henri Cartier-Bresson και Helen Levitt, καθώς και έγγραφα που αναγράφουν τα αντίστοιχα βήματα τους στο Μεξικό.


Levitt Mexico iFocus

Helen Levitt, Tacubaya, Mexico City, 1941 © Film Documents LLC, courtesy Galerie Thomas Zander, Cologne


Επιμελητές της έκθεσης

Agnès Sire & Clément Chéroux, διευθυντής του Fondation HCB


Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν

 Γεννημένος στο Chanteloup, Seine-et-Marne, το 1908, ο Henri Cartier-Bresson άρχισε να σπουδάζει ζωγραφική στο ατελιέ André Lhote στο Παρίσι προτού ασχοληθεί με τη φωτογραφία. Το 1931, μετά από ένα χρόνο στην Αφρική, αγόρασε την πρώτη του Leica.

 Το έργο του εκτέθηκε και δημοσιεύτηκε, πρώτα στο εξωτερικό και στη συνέχεια στη Γαλλία, ξεκινώντας το 1933. Στη συνέχεια ταξίδεψε στην Ευρώπη, στο Μεξικό και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ενδιαφερόμενος για τον κινηματογράφο, εντάχθηκε στην ομάδα Nykino και συνεργάστηκε με τον Jean Renoir το 1936 και το 1939. Παρήγαγε τρία ντοκιμαντέρ για τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο την ίδια χρονική περίοδο.

 Αιχμάλωτος στις 23 Ιουνίου 1940, κατάφερε να δραπετεύσει το 1943, μετά από δύο ανεπιτυχείς προσπάθειες. Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) στη Νέα Υόρκη παρουσίασε μια έκθεση της δουλειάς του το 1947, την ίδια χρονιά που δημιούργησε το πρακτορείο Magnum Photos, μαζί με τους Robert Capa, David Seymour, George Rodger και William Vandivert. Στη συνέχεια πέρασε τρία χρόνια στην Ανατολή.

 Πίσω στην Ευρώπη, δημοσίευσε το πρώτο του βιβλίο, Images à la Sauvette (Η αποφασιστική στιγμή), το 1952. Μετά από αυτό, ταξίδεψε πολλές φορές και αφοσιώθηκε στο σχέδιο από τις αρχές της δεκαετίας του 1970. Με το όνομα «l'œil du siècle» (μάτι του αιώνα), ο Cartier-Bresson ήταν μάρτυρας των μεγάλων γεγονότων του 20ού αιώνα: η κηδεία του Γκάντι στην Ινδία, οι τελευταίες ημέρες του Κουομιντάνγκ στην Κίνα, οι πρώτες φωτογραφίες της ΕΣΣΔ μετά το θάνατο του Στάλιν… Στο θάνατό του το 2004, προίκισε την ιστορία της φωτογραφίας με μια αμίμητη κληρονομιά, η οποία εξακολουθεί να υπόκειται σε νέες ερμηνείες.


Έλεν Λέβιτ

Γεννημένη το 1913 στο Μπρούκλιν, η Helen Levitt πέρασε όλη της τη ζωή στη Νέα Υόρκη, όπου παρήγαγε το μεγαλύτερο μέρος του έργου της. Στα 18 της έμαθε να χρησιμοποιεί κάμερα και σκοτεινό θάλαμο ενώ εργαζόταν για τον φωτογράφο διαφήμισης J. Florian Mitchell.

Το 1935, αφού γνώρισε τον Walker Evans και τον Henri Cartier-Bresson, αποφάσισε να γίνει η ίδια φωτογράφος, αγοράζοντας την πρώτη της Leica τον επόμενο χρόνο. Δίδαξε καλές τέχνες σε ένα σχολείο και ενδιαφερόταν για τις ζωγραφιές με κιμωλία που έκαναν τα παιδιά στους δρόμους της Νέας Υόρκης.

Το 1938-1939 έγινε βοηθός του Walker Evans και γνώρισε τον James Agee. Το 1941, η Levitt ταξίδεψε στο Μεξικό και εργάστηκε ως συντάκτρια βίντεο για τον Luis Buñuel. Ο Edward Steichen διοργάνωσε την πρώτη της ατομική έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA) το 1943. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1950, η Levitt συνεργάστηκε με τον James Agee σε δύο ντοκιμαντέρ, μεταξύ των οποίων το The Quiet One (1948), ήταν υποψήφιο για Όσκαρ .

Στη συνέχεια, η Levitt επέστρεψε στη φωτογραφία δρόμου. Το 1959, έλαβε δύο διαδοχικές επιχορηγήσεις από το Ίδρυμα Guggenheim για την παραγωγή έγχρωμων φωτογραφιών της Νέας Υόρκης. Πολλά από τα πρωτότυπα κλάπηκαν το 1970. Δημοσίευσε το πρώτο της βιβλίο, A Way of Seeing, το 1965. Το 1974, ο John Szarkowski παρουσίασε την έγχρωμη φωτογραφία της στο MoMA μέσω προβολής, σε Slide Show.

Το 1998, το έργο της Levitt έκανε την πρώτη του εμφάνιση στη Γαλλία στην Galerie Anne de Villepoix στο Παρίσι. Το 2007, το Ίδρυμα Henri Cartier-Bresson πραγματοποίησε μια έκθεση με τη δουλειά της. Η Helen Levitt πέθανε στη Νέα Υόρκη, το 2009.


Info

Έκθεση που παρουσιάζεται μέχρι τις 23 Απριλίου 2023, παράλληλα με την έκθεση Paul Strand: l’équilibre des forces

Ίδρυμα Henri Cartier-Bresson

79 Archives Street

75003 Παρίσι

Τρίτη - Κυριακή

11h - 19h

Φωτογραφία εξωφύλλου: Henri Cartier-Bresson, Vendeuses de journaux, Calle Cuauhtemoctzin, Mexico, 1934-1935 © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

 

Πρόσφατα Άρθρα

News (11 Σεπ 2024)

Η φωτογραφική λέσχη Ηδύφως ξεκινά και εφέτος το οδοιπορικό της στην τέχνη. Οι προσωπικές αναζητήσεις, τα ερωτήματα και οι προτάσεις μας για τον κόσμο που μας περιβάλει μέσα από την προσωπική μας...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Σεπ 2024)

Ο Δημήτρης Μουγκός, ο άνθρωπος που έχει καταγράψει φωτογραφικά όσο κανείς άλλος την rap κουλτούρα της Θεσσαλονίκης, συνεργάζεται με το Cinobo - την ελληνική πλατφόρμα streaming - και μεταμορφώνει το...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Σεπ 2024)

Δύο συμμετοχικές δράσεις με τίτλο «Ζωντανές φωτογραφίες» θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της έκθεσης «ΙστορίεςΤης. Φωτογραφικές πρακτικές, 1974-2024» την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου στις 18:00 και την...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Σεπ 2024)

Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης σας προσκαλεί στην υποβρύχια έκθεση φωτογραφίας με τίτλο "Φως & Ύδωρ". Αυτή η μοναδική καλλιτεχνική δράση έχει ως στόχο να αναδείξει τη μαγευτική...

Cinema (30 Αυγ 2024)

Το 47ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας θα διεξαχθεί από τις 2 έως τις 8 Σεπτεμβρίου 2024 στη Δράμα με ένα πλούσιο πρόγραμμα, που περιλαμβάνει 211 ταινίες από 39 χώρες. Από αυτές, 148 μικρού...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (30 Αυγ 2024)

Λίγες μέρες πριν την έναρξη του Photometria International Photography Festival 2024, το Photometria Photography Center υποδέχεται τα έργα επτά νέων δημιουργών που συμμετείχαν στον πρώτο χρόνο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (30 Αυγ 2024)

Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης και το Εργαστήριο Φωτογραφίας Νίκης Σπάρταλη σας προσκαλούν στην έκθεση φωτογραφίας με τίτλο "Μετά τη Φωτιά". Η έκθεση θα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (30 Αυγ 2024)

Στον χώρο για τη φωτογραφία ΥπΟψΗ, ο φωτοδημιουργός Μανόλης Κασιμάτης, επ'ευκαιρία των παραολυμπιακών αγώνων που ξεκίνησαν την Τετάρτη 28/8 στο Παρίσι, ανασύρει από το σεντούκι των φωτοαρχείων του...

News (22 Αυγ 2024)

Την Δευτέρα 26-8-24 στις 20:15  θα γίνει η παρουσίαση στο δρομάκι της Κορνάρου στην παλιά πόλη "κάτω από το φως των αστεριών και τους ήχους των ανυποψίαστων περαστικών". Ο...

Book Reviews (20 Αυγ 2024)

Το πρώτο φωτογραφικό λεύκωμα-μονογραφία του βραβευμένου φωτογράφου Στέφανου Κουρατζή, «Αμμόχωστος – Το Άλγος του Νόστου», είναι ο καρπός μιας τετραετούς συνειδητής προσπάθειας για την αισθητική...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Αυγ 2024)

Στο ξενοδοχείο Δεξαμενές παρουσιάζεται η φωτογραφική έκθεση «Road trip στην Άγρια Δύση» της Ροζίτας Σπινάσα. Ολόχρυσα χωράφια γεμάτα αραβοσίτια που κινούνται ρυθμικά στο φύσημα του ανέμου, μια...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Αυγ 2024)

 Μια έκθεση αφιερωμένη στην γυναίκα. Ντυμένο φωτογραφικό υλικό με την καταπληκτική ποιητική συλλογή της Ισπανίδας Leire Bilbao. Η Kristina Bratuska εκθέτει μια σειρά από φωτογραφίες στην Λήμνο....