Το Ίδρυμα Henri Cartier - Bresson προσφέρει μια νέα προοπτική στο έργο του Αμερικανού φωτογράφου Paul Strand (1890-1976) από τις συλλογές του Fundación MAPFRE. Ενώ ο Strand συχνά φημίζεται ως πρωτοπόρος της straight φωτογραφίας, αυτή η έκθεση πραγματεύεται επίσης τη βαθιά πολιτική διάσταση του έργου του.
«Τα αντίθετα θεραπεύονται με τα αντίθετα», λέει η παροιμία. Ο Αμερικανός φωτογράφος Paul Strand (1890–1976) ήταν κληρονόμος δύο μεγάλων παραδόσεων στη φωτογραφία, που συχνά παρουσιάζονταν σε αντίθεση. Είχε μια φορμαλιστική προσέγγιση που προσπαθούσε να αποδείξει πως η φωτογραφία είναι τέχνη, και μια κοινωνική προσέγγιση, που έβλεπε τη φωτογραφία περισσότερο ως ένα ντοκιμαντέρ που εξυπηρετούσε πολιτικούς σκοπούς. Ίσως αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι ο Alfred Stieglitz και ο Lewis Hine, που καταλαμβάνουν τους δύο πόλους στην ιστορία της φωτογραφίας, ήταν και οι δύο μέντορες και διαμόρφωσαν τις πεποιθήσεις και την οπτική αντίληψη του Strand .
Paul Strand, Young Boy, Gondeville, Charente, France, 1951 © Aperture Foundation Inc., Paul Strand Archive. Fundación MAPFRE Collections
Ενώ στα μέσα της δεκαετίας του 1910 ο Strand φωτογράφιζε πρόσωπα των ανθρώπων στους δρόμους της Νέας Υόρκης, η πρώτη περίοδος της δουλειάς του χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα από φορμαλισμό. Το 1917, όταν ο Στίγκλιτς αφιέρωσε το τελευταίο τεύχος του διάσημου περιοδικού του Camera Work στον Strand, ήταν πάνω από όλα για να δείξει ότι η φωτογραφία είχε τη δική της καλλιτεχνική γλώσσα. Ξεκινώντας με ένα ταξίδι στην Πόλη του Μεξικού (1932-1934), στη συνέχεια στη Μόσχα (1935), η προσέγγισή του έγινε πιο πολιτική. Εντάχθηκε στο Αμερικανικό Εργατικό Κόμμα και εργάστηκε με περισσότερες από είκοσι οργανώσεις που χαρακτηρίστηκαν ως «αντιαμερικανικές» κατά την εποχή του Μακάρθι, με αποτέλεσμα να φύγει από τις Ηνωμένες Πολιτείες για τη Γαλλία. Πολλές από τις επιλογές του Strand συζητήθηκαν μέσω αυτής της πολιτικής συνείδησης: η επιλογή του θέματος, τα μέρη που φωτογράφισε, οι συγγραφείς με τους οποίους συνεργάστηκε, το βιβλίο ως κύριος φορέας για τη διανομή του έργου του.
Τις τελευταίες δεκαετίες, έχουν πραγματοποιηθεί πολυάριθμες εκθέσεις για τον Strand με επίκεντρο τον φορμαλισμό του. Σε καμία περίπτωση δεν μειώνεται αυτή η προοπτική, το τρέχον έργο επιδιώκει να επανατοποθετήσει τον Strand, τονίζοντας τη σημασία των πολιτικών του δεσμεύσεων. Μεταξύ φορμαλιστικών επιδιώξεων και κοινωνικών ανησυχιών, οι δύο δυνάμεις που δραστηριοποιούνται στην τέχνη του έρχονται σε ισορροπία εδώ. Αν ο Strand βρίσκεται συχνά ανάμεσα στους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ου αιώνα, είναι ακριβώς επειδή ήξερε πώς να προσφέρει ακριβώς την ισορροπία μεταξύ των δύο πόλων.
Η έκθεση παρουσιάζει σχεδόν 120 εκτυπώσεις από τις συλλογές του Fundación MAPFRE της Μαδρίτης, την ταινία Manhatta που έγινε από τους Paul Strand και Charles Sheeler το 1921 καθώς και αρκετές εκτυπώσεις που δάνεισε το Centre Pompidou.
Επιμελητής της έκθεσης
Clément Chéroux, διευθυντής του Fondation HCB
Παραγωγή
Έκθεση που διοργανώθηκε από το Fondation Henri Cartier-Bresson με τις συλλογές του Fundación MAPFRE, Μαδρίτη.
Βιογραφία
Γεννημένος το 1890 στη Νέα Υόρκη, ο Paul Strand μπήκε στο New York Ethical Culture School (ECS) το 1907, όπου σπούδασε υπό τον Lewis Hine, ο οποίος τον μύησε στη γκαλερί Photo Secession, που ιδρύθηκε από τον Alfred Stieglitz στην 291 Fifth Avenue. Ο Στίγκλιτς είχε σημαντική επιρροή στο έργο του Paul Strand από την αρχή. Το 1916, το έργο του δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό του Stieglitz, Camera Work, του οποίου ήταν μανιώδης αναγνώστης, και στη συνέχεια εκτέθηκε στο 291 στην έκθεση Photographs from New York and Other Places. Κατά τη διάρκεια του πολέμου. Το 1919 ταξίδεψε στη Νέα Σκωτία στον Καναδά όπου φωτογράφισε τα πρώτα του τοπία και βράχους.
Το 1921, ο Paul Strand γύρισε την ταινία Manhatta με τον φωτογράφο και ζωγράφο Charles Sheeler. Μεταξύ 1925 και 1932, διάφορες εκθέσεις του έργου του παρουσιάστηκαν σε γκαλερί της Νέας Υόρκης. Ταξίδεψε στο Μεξικό από το 1932 έως το 1934, κατά την οποία είχε μια ατομική έκθεση στο Sala de Arte στην Πόλη του Μεξικού, διορίστηκε Επικεφαλής Κινηματογράφου και Φωτογραφίας στη Γραμματεία Εκπαίδευσης του Μεξικού και σκηνοθέτησε την ταινία The Revolts of Alvarado (Redes ) για την κυβέρνηση του Μεξικού.
Ο Paul Strand ταξίδεψε στην ΕΣΣΔ το 1935, όπου γνώρισε τον Sergueï Eisenstein. Στη συνέχεια εντάχθηκε στην ομάδα Nykino, γύρω από τους Leo Hurwitz, Ralph Steiner και Lionel Berman. Δύο χρόνια αργότερα, έγινε πρόεδρος της Frontier Film, μιας μη κερδοσκοπικής εταιρείας παραγωγής εκπαιδευτικών ταινιών, με πρώην μέλη του Nykino.
Το 1943, ο Paul Strand επέστρεψε στη φωτογραφία μετά από περισσότερα από δέκα χρόνια στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Το 1945, η MoMA του έκανε μια ατομική έκθεση. Από το 1949 έως το 1957, ο φωτογράφος πραγματοποίησε πολλά ταξίδια στην Ευρώπη, από τα οποία γράφτηκαν αρκετά βιβλία, και ξεκίνησε μια εξορία εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών, που συνέπεσε με την περίοδο του Μακαρθισμού. Εγκαταστάθηκε στο Orgeval της Γαλλίας, όπου παρέμεινε μέχρι το θάνατό του το 1976.
Info
Fondation Henri Cartier - Bresson
FEBRUARY 14 - APRIL 23, 2023
79, RUE DES ARCHIVES
75003 PARIS
01 40 61 50 50
Φωτογραφία εξωφύλλου: Paul Strand, Wall Street, New York, 1915 © Aperture Foundation Inc., Paul Strand Archive. Fundación MAPFRE Collections