Με καταγωγή από την Αρλ, ο Lucien Clergue ξεκίνησε την καριέρα του σε νεαρή ηλικία. Η συνάντηση με τον Πικάσο και τον Κοκτώ τον οδήγησε σε πολυάριθμες συνεργασίες και του άνοιξε πόρτες. Ήδη από το 1957, δημοσίευσε το πρώτο του βιβλίο: Corps Mémorables.
Το 1961, εκθέτει στο MoMA της Νέας Υόρκης. Το 1969, μαζί με τον Jean-Maurice Rouquette και τον Michel Tournier, ίδρυσε το Rencontres Internationales de la Photographie d’Arles. Με περίπου εκατό εκτυπώσεις, που παρουσιάζονται στους τρεις κύριους εκθεσιακούς χώρους της Τουλόν (TOULON, MAISON DE LA PHOTOGRAPHIE / GALERIE DES MUSÉES / CABINET D'ART GRAPHIQUE, MUSÉE D'ART), “Lucien Clergue, η Μεσόγειος” προσφέρει μια νέα προοπτική για το έργο του πρώτου φωτογράφου που έγινε δεκτός στο Ινστιτούτο της Γαλλίας το 2006. Είναι μια ευκαιρία να μπείτε στο τον κόσμο του καλλιτέχνη και να αποκωδικοποιήσετε την ασπρόμαυρη ποιητική του γλώσσα μέσα από τη σύνδεσή του με την περιοχή της Μεσογείου.
Το 1958 ο Edward Steichen ανακάλυψε το έργο του Clergue στη Ζυρίχη κατά τη διάρκεια της πρώτης έκθεσης του νεαρού φωτογράφου - στο Μουσείο Kunstgewerbe, όπου πραγματοποιήθηκε ταυτόχρονα η θρυλική έκθεση του Steichen, The Family of Man.. Ο Steichen αγοράζει εννέα εκτυπώσεις από τον Clergue για τη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη, όπου ήταν διευθυντής φωτογραφίας. Τον Μάιο του 1961, ο Steichen έστειλε μια επιστολή στον Clergue ζητώντας τη συμμετοχή του σε μια έκθεση στο MoMA που είχε προγραμματιστεί για τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του ίδιου έτους. Του ζητά να στείλει 150 με 200 εκτυπώσεις για να κάνει την επιλογή. Εξήντα έξι εικόνες του Clergue θα εκτεθούν μαζί με εικόνες του διάσημου Άγγλου φωτογράφου Bill Brandt και του Αμερικανού Yasuhiro Ishimoto σε αυτή την έκθεση που παρουσιάζεται σε πολλές πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών. Χάρη στη γενναιοδωρία ενός Ελβετού χορηγού, ο Clergue μπόρεσε να κάνει αυτό το ταξίδι που θα άλλαζε όχι μόνο τη δική του καλλιτεχνική και προσωπική ζωή αλλά και την πορεία της φωτογραφίας στη Γαλλία...
Ίχνη των Θεών
«Η διαμονή στη Νέα Υόρκη ήταν μια ευκαιρία για απίστευτες συναντήσεις, όπως αυτή του Eugène Smith και του Robert Frank…André Kertesz και Alexey Brodovitch…Κατά τη σύσταση αυτού του δικτύου, η απεραντοσύνη των Ηνωμένων Πολιτειών…μεταμορφώνεται σταδιακά σε μια οπτική εμπειρία που θα εντάξει στο χώρο της φωτογραφικής του δημιουργίας...
Μέσω της φιλίας που τον έδεσε με τον Ansel Adams, ο Lucien Clergue μπήκε κατευθείαν στη φωτογραφική ιστορία των μεγαλειωδών τοπίων των αμερικανικών εθνικών πάρκων... Ανάμεσα στα φαράγγια και τους βράχους του Yosemite Park, ο Lucien Clergue περπατά με το ίδιο βλέμμα που τον έκανε να ανακαλύψει το Language of the Sands in the Camargue.
…ένα σύμπαν απολιθωμένων αναλογιών: σχήματα ζώων και ανθρωπόμορφες μάσκες, χείλη, γλουτοί… που συναντάμε συγκεντρωμένα στη σειρά με τίτλο Empreintes des Dieux.
Χρησιμοποιώντας την ίδια αρχή της κοντινής λήψης, φωτογραφίζει το δρόμο, ένα άλλο επαναλαμβανόμενο θέμα στη βορειοαμερικανική αισθητική. Η σειρά των εικόνων που είναι αφιερωμένες στο δρόμο προς το Ελ Πάσο… αποτελούνται από σφιχτά πλαίσια γύρω από περιγραφικές γραμμές και πινακίδες που μοιάζουν με ιδεογράμματα που σχηματίζονται από την προεξοχή της πίσσας στην άσφαλτο. …φαίνεται να παρουσιάζουν ένα σιβυλλικό αλφάβητο που αποδίδει ένα καθαρά οπτικό μήνυμα. Αυτά τα δύο θέματα, οι ανοιχτοί χώροι, ο δρόμος, μιλούν αυστηρά για τη συμβολή του Lucien Clergue στην αμερικανική φωτογραφία, στο βαθμό που κατάφερε, επιβάλλοντας το δικό του καθεστώς ορατότητας, να ανατρέψει τους κώδικες μέσω των οποίων η Αμερική είχε τη συνήθεια να τα κοιτάζει. » Robert Pujade, 2011
Info
Lucien Clergue
"The Mediterranean"
10 Ιουνίου – 18 Σεπτεμβρίου
House of Photography HOUSE OF PHOTOGRAPHY
RUE NICOLAS LAUGIER, PLACE DU GLOBE — TOULON
MUSEUM GALLERY
22, RUE PIERRE SEMARD — TOULON
GRAPHIC ART CABINET, TOULON ART MUSEUM
113 BD LECLERC — TOULON
JUNE 10 - SEPTEMBER 18, 2022
EXHIBITION ACCESSIBLE ON PRESENTATION OF THE RENCONTRES D'ARLES 2022 PASS.
Από 12 P.M. έως 6 P.M. κάθε μέρα εκτός Κυριακής για το THE MAISON DE LA PHOTOGRAPHIE AND THE GALERIE DES MUSÉES και εκτός Δευτέρας για το THE GRAPHIC ART CABINET OF THE MUSÉE D'ARLES. 'ART.
Η έκθεση “PICASSO - CLERGUE” παρουσιάζει σε μορφή χρονικού μια επιλογή από τη φωτογραφική συλλογή Lucien Clergue, την οποία απέκτησε το Μουσείο Picasso το 2016, σχετικά με τον Picasso: η ιστορία σε εικόνες που έκανε ο Clergue για τον Picasso κατά τη διάρκεια των πολλών συναντήσεων που έγιναν στο νότο της Γαλλίας, όπου διέμεναν και οι δύο. Το PICASSO - CLERGUE είναι ταυτόχρονα ένα οικογενειακό άλμπουμ και ένα ημερολόγιο φιλίας.
Το 2016, το Museu Picasso στη Βαρκελώνη αγόρασε τη φωτογραφική συλλογή του Lucien Clergue για τον Picasso: περίπου εξακόσιες ασπρόμαυρες φωτογραφίες σε silver salt, όλες εκτυπώσεις της περιόδου. Αυτή η έκθεση παρουσιάζει, με τη μορφή ενός χρονικού, μια επιλογή αυτής της συλλογής: την ιστορία σε εικόνες που έκανε ο Clergue για τον Πικάσο κατά τη διάρκεια των πολυάριθμων συναντήσεων που πραγματοποιήθηκαν στη νότια Γαλλία, όπου ζούσαν και οι δύο.
Ο Lucien Clergue (1934-2014) δεν ήταν ακόμα είκοσι χρονών όταν, το 1953, βγαίνοντας από μια ταυρομαχία στην Αρλ, παρουσίασε τις πρώτες του φωτογραφίες στον Πάμπλο Πικάσο και βρήκε την ευκαιρία να τον φωτογραφίσει. Δύο χρόνια αργότερα, συναντήθηκαν στο La Californie, το σπίτι του Πικάσο στις Κάννες, όταν ο καλλιτέχνης τον κάλεσε να βγάλουν φωτογραφίες.
“Ήταν το 1953 —ήμουν 19— που έκανα τις πρώτες φωτογραφίες του Πικάσο. Ήμουν θεατής στην ταυρομαχία στην Αρένα της Αρλ και ανακάλυψα τον Πικάσο όταν ένας ματαντόρ του αφιέρωσε τον θάνατο του ταύρου του. Έτρεξα γρήγορα έξω από τις κερκίδες για να τον φωτογραφίσω… Έτσι ξεκίνησε η φιλία μας”
«Γιατί αυτό το προνόμιο; Τα πορτρέτα των ακροβατών μου, φτιαγμένα στο πνεύμα των Αρλεκίνων του, τον είχαν συγκινήσει όσο είχε γοητευτεί από τα δοκίμιά μου για τα πτώματα των ζώων που πετάχτηκαν στον Ρήνο ή για την καταστροφή της Αρλ από τους βομβαρδισμούς των Συμμάχων. Ο Πικάσο βρήκε στην έρευνά μου τις προσωπικές του ανησυχίες: τα πτώματα και τα ερείπια αντανακλούσαν ένα μακάβριο σύμπαν που ο ίδιος είχε εκπροσωπήσει στην Γκερνίκα. Ο πόλεμος μας έφερε κοντά, όπως και οι ταυρομαχίες, που μου επέτρεψαν να τον γνωρίσω -και να τον φωτογραφίσω- δύο χρόνια νωρίτερα στο Αμφιθέατρο της Αρλ.»
Ήταν η αρχή μιας φιλίας που θα διαρκούσε μέχρι το θάνατο του καλλιτέχνη το 1973. Ο Lucien Clergue έδειχνε τακτικά το έργο του στον Picasso, ο οποίος σχεδίασε για αυτόν το εξώφυλλο του βιβλίου Corps memorable, που κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Seghers το 1957 και στο οποίο οι φωτογραφίες συνόδευαν ποιήματα από τον Paul Eluard, και την αφίσα για την πρώτη έκθεση που έκανε στη Ζυρίχη το 1958. Ο Πικάσο τον σύστησε στους φίλους του, συμπεριλαμβανομένου του Jean Cocteau, που τον συμβούλεψε για την επιλογή των τίτλων του και έγραψε κείμενα για να συνοδεύσει τις φωτογραφίες του. Ο Cocteau κάλεσε τον Lucien Clergue να συμμετάσχει στα γυρίσματα της The Testament of Orpheus στα λατομεία του Baux-de-Provence, κοντά στην Arles, όπου ο φωτογράφος βοήθησε στη δημιουργία της σειράς για τους τσιγγάνους.
Η στοργή και η συγγένεια μεταξύ του Picaso και του Clergue κατέστησαν δυνατή την καταγραφή μικρών στιγμών της ζωής του Πικάσο, όλα σχετικά με σκηνές που συνέβησαν με την πάροδο του χρόνου και κατέληξαν να εξηγούν ένα μέρος της ζωής του καλλιτέχνη. Μπορούμε να εκτιμήσουμε έναν οικείο Πικάσο, παγιδευμένο στην καθημερινότητά του, τρυφερό και στοχαστικό, πάντα προσεκτικό. Το PICASSO - CLERGUE είναι ταυτόχρονα ένα οικογενειακό άλμπουμ και ένα ημερολόγιο φιλίας. Η ανάμνηση μιας ζωής συνενοχής.
Info
PICASSO – CLERGUE
Από τις 22 Ιουίου 2022 ως τις 20 Οκτωβρίου 2022
Museu Picasso of Barcelona
street Moncada 15-23 08003 Barcelona
Tel 93 256 30 00
H βιογραφία του Lucien Clergue , εδώ