Ο φωτογράφος, από το 2015, επ ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης, τότε,  σύστησε, με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο τον ποιητή και τους στοίχους του, στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης. 

Τα γνωστά πορτρέτα του Άγγελου Σικελιανού (ένα της νεότητας και ένα της ωριμότητας-τόσο διαφορετικά μεταξύ τους) αναστάτωσαν με την συνεχή παρουσία τους (δίχως αναφορά του ονόμα-τος ή της δράσης) στους τοίχους και τις στάσεις λεωφορείων τη νέα (τότε) εποχή, ως στοίχημα, ως ερώτημα για τη σχέση μας με την ποίηση (κυρίως μέσω της φωτογραφίας του ποιητή), ως γρίφος και παιχνίδι ταυτόχρονα. 

karkatselis vasilis sikelianos agellos 7 iFocus

Σε κοντινούς αλλά σαφώς ξεχωριστούς χώρους υπήρχαν σελίδες μεγέθους Α4 με ποιήματα του ποιητή, ψαλιδισμένα με τέτοιον τρόπο, ώστε ο ενδιαφερόμενος να μπορεί να αποκόψει και πάρει μαζί του το τμήμα του ποιήματος που τον ενδιέφερε.

Κάπου εκεί κοντά, ο προσεκτικός αναγνώστης του οπτικού θορύβου θα έβρισκε και διάβαζε και την περίεργη επικόλληση, φαινομενικά επίσης άσχετη, «Ποιος Άγγελος – Ποιος Βασίλης;». Ένα ανοικτό ερωτηματικό υπέρ ή κατά της διάδρασης, τουλάχιστον με όσους μπορούσαν να αναγνωρίσουν το πορτρέτο του ποιητή, αλλά δε γνώριζαν το παραμικρό για το δεύτερο όνομα (αυτό του δρώντα).


karkatselis vasilis sikelianos agellos 2 iFocus

Κάποιες από αυτές τις αναρτήσεις φωτογραφίζονται και σε δεύτερο χρόνο παρουσιάζονται σε έκθεση, σαν “φωτογραφία ντοκουμέντου”, σαν «αντικειμενική καταγραφή», σαν σχόλιο ενός γεγονότος που συνέβη μεν αλλά κανείς δε θυμάται. 

Μιλάμε για τη φωτογραφία η οποία επιστρέφει στην κοινωνική πραγματικότητα ως φορέας δήθεν μνήμης, τη φωτογραφία που έγινε τότε και μετατρέπεται τώρα στο όχημα για επανεξέταση των σχέσεων βλέπω, ανακαλώ, ερευνώ. Η φωτογραφική εικόνα ως παγιωμένος χρόνος μίας κάποτε ζώσας πραγματικότητας μετατρέπεται(;) σε αλληλεπίδραση του εαυτού με κάτι άλλο. Η αυτού του τύπου «Φωτογραφία ντοκουμέντο» φανερώνει  με το σκληρότερο τρόπο ότι η «αναμνηστική μίας δράσης φωτογραφία» δε θυμίζει σε κανέναν τίποτε, όπως δε θυμίζει το παραμικρό σε κανέναν η φωτό του γάμου των γονιών μας.

Ανάμεσα στο ορατό και το αόρατο η πρόκληση του γνωστού γεννά πραγματικότητες του μη πραγματικού, ως πρόκληση για ανάγνωση, αναγνώριση, διάδραση, πράξη. 

Στο πλαίσιο αυτής της έρευνας οι φωτογραφίες «ντοκουμέντα» της αρχικής δράσης, με άλλες αφορμές όμως και σε ένα διαφορετικό θεωρητικό υπόβαθρο (Η Φωτογραφία στο Δημόσιο Χώρο), επικολλήθηκαν σε τοίχους της συμπρωτεύουσας, αυτή τη φορά με δημοσιότητα και σχετικές συζητήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Από αυτές τις ανοικτές συζητήσεις προέκυψε και η ανάγκη συγκέντρωσης όσων εικόνων κατάφερναν να επιβιώσουν στον καθημερινό πόλεμο της αφισοκόλλησης και του βανδαλισμού. 

karkatselis vasilis sikelianos agellos 5 iFocus

Είχε προταθεί, τότε, ο θεωρητικός όρος:

«Από τις γκαλερί και τα μουσεία στο δρόμο και από το δρόμο στην Γκαλερί».

Στην έκθεση αυτή παρουσιάζονται κάποια ντεκολάζ κατάλοιπα, αυτής της δεύτερης σειράς δράσεων στους δημόσιους χώρους της συμπρωτεύουσας, ως αυτόνομα έργα ΜΕΤΑ.

Τα μεταέργα αυτά, (αναπαραστάσεις αυτής της αλληλεπίδρασης) επαναπροσδιορίζουν (με τις αβεβαιότητές τους) και το πώς μπορεί να λειτουργήσει η φωτογραφία στην κοινωνία, και το τι μπορεί να κάνει μία φωτογραφία καταγραφής, όταν πορεύεται πέραν της αναπαράστασης ή του κακώς νοούμενου ρεαλισμού.

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (28 Ιουν 2022)

Στα πλαίσια της επετείου των 100 ετών από την Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπουμπουλίνας παρουσιάζει έκθεση φωτογραφίας από το προσωπικό αρχείο των Νικολάου και Περικλή Μπούμπουλη, δισεγγόνων...

Exodus (27 Ιουν 2022)

Πόσο σημαντικός είναι ο καφές στη ζωή μας; Τι μνήμες και αρώματα αναδύονται από ένα μπρίκι; Πόση παράδοση κρύβεται μέσα σε ένα φλιτζάνι; Μόνο αν είσαι μερακλής μπορείς να ξέρεις τις σωστές...

News (24 Ιουν 2022)

Οι νικητές του διαγωνισμού Photometria Awards 2022 με τίτλο “Looking for the Light”, με κριτή τον γνωστό φωτογράφο του Magnum, Martin Parr, είναι γεγονός. Οι νικητές που κέρδισαν τα βραβεία που...

Exodus (22 Ιουν 2022)

Η έκθεση φωτογραφίας «Μαρτυρίες – Βλέμματα» 1971 – 2021: Γιατροί Χωρίς Σύνορα και Magnum Photos, 50 χρόνια στο πεδίο ταξιδεύει στην Καλαμάτα υπό την αιγίδα του Δήμου Καλαμάτας Η έκθεση...

Exodus (21 Ιουν 2022)

 «Για μένα, η ομορφιά βρίσκεται στο θάρρος να είσαι αυτός που είσαι». Γίνομαι. Ο Peter Lindbergh αποτίει φόρο τιμής στο επαναστατικό όραμα ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της...

News (21 Ιουν 2022)

Το καλοκαίρι είναι η εποχή της κυανοτυπίας! Εποχή διακοπών αλλά και δημιουργικότητας. Ελατέ λοιπόν για ένα διαφορετικό «suntan» στην πόλη...  Η κυανοτυπία (cyanotype/blue...

Exodus (20 Ιουν 2022)

Η έκθεση Le Monde de Steve McCurry παρουσιάζει περισσότερες από 150 φωτογραφίες τυπωμένες σε μεγάλο μέγεθος για πρώτη φορά στο Παρίσι. Είναι η πιο ολοκληρωμένη αναδρομική αφιερωμένη στον Αμερικανό...

News (20 Ιουν 2022)

Με 24 συμμετέχοντες ανοίγει την 5η διοργάνωση ανοιχτής έκθεσης φωτογραφίας το φεστιβάλ Photosphere στην Πάτμο & Πάρο. Τα ονόματα ποου ανακοινώθηκαν είναι: Αθανάσιος Μπαξόπουλος / Athanasios...

Exodus (17 Ιουν 2022)

 Το έργο Επί νοός ειρήνη (“Wish peace in mind”) του Θοδωρή Νικολάου αποτελεί μια πολυπρισματική θέαση του κόσμου της ψυχικής υγείας. Μέσα από εννιά ενότητες - αναπαραστάσεις, μέρος των οποίων...

Exodus (16 Ιουν 2022)

Οι πολλές εκθέσεις φωτογραφίας, οι ταινίες μικρού μήκους και οι διαφορετικοί χώροι εκθέσεων χαρακτηρίζουν το πρόγραμμα του Photopolis Agrinio Photo Festival, το οποίο ανακοινώνει το πρόγραμμα των...

News (16 Ιουν 2022)

 Με επιτυχία ολοκληρώθηκε και ο φετινός διαγωνισμός του Photometria Awards με τίτλο “Looking for the Light”, με κριτή τον γνωστό φωτογράφο του Magnum, Martin Parr. Ο διαγωνισμός...

Exodus (15 Ιουν 2022)

"Στην αρχαία ιαπωνική φιλοσοφία wabi-sabi σημαίνει η ομορφιά της ατέλειας. Τα χαρακτηριστικά της αισθητικής και των αρχών της wabi-sabi περιλαμβάνουν την ασυμμετρία, την τραχύτητα,...