Η Αποφασιστική Στιγμή

Τελικά πώς δημιουργούμε το φωτογραφικό μας προφίλ; Πώς ξεκινάμε να απορρίπτουμε φωτογραφικά θέματα; Πώς βάζουμε σε εφαρμογή το εργαλείο που ονομάζεται «αποφασιστική στιγμή»; Ένα πράγμα που πρέπει να αναλογιστούμε είναι το αν το θέμα μας αξίζει να εκτυπωθεί, να γίνει κάδρο και να το κρεμάσουμε στον τοίχο του σαλονιού ή του γραφείου μας. Θα επιθυμούσατε αυτό το φωτογραφικό θέμα να βρίσκεται διαρκώς κοντά σας; Θα θέλατε να το βάλετε ως φόντο στο κινητό ή τον Η/Υ σας;

Η «αποφασιστική στιγμή» υπό νέα οπτική

(For English Version press here)

Kείμενο-Φωτογραφία: Θεόδωρος Κεφαλόπουλος

Θεωρώ ότι οι περισσότεροι γνωρίζουν τον όρο «αποφασιστική στιγμή». Καθιερώθηκε από τον γνωστό φωτογράφο Henri Cartier-Bresson και σαν όρος συνδέθηκε περισσότερο με τη φωτογραφία δρόμου. Συνοπτικά, ο συγκεκριμένος όρος περιγράφει τη διαδικασία και τις επιλογές του πώς και πότε να επιλέξουμε την κατάλληλη στιγμή για μία φωτογραφία. Πράγματι, η αποφασιστική στιγμή αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία ενός φωτογράφου, ωριμάζει μαζί του και τον βοηθά να αντιληφθεί τη στιγμή για μια επιτυχημένη φωτογραφία.

Θεωρώ, όμως, ότι είναι πολλά περισσότερα από αυτό. Η αποφασιστική στιγμή λειτουργεί και αντιστρόφως και μπορεί να μετατραπεί σε ένα εργαλείο που θα μας βοηθήσει στην κατανόηση του πότε ΔΕΝ είναι η κατάλληλη στιγμή για να βγάλουμε μία φωτογραφία. Όπως γνωρίζουμε, υπάρχει μία εξελισσόμενη φωτογραφική φιλοσοφία που έχει σχέση με τις λήψεις που καλούνται «καλές». Είναι αυτές που αποφασίζουμε να κρατήσουμε προς μετέπειτα επεξεργασία. Πάραυτα, η αποφασιστική στιγμή του να γνωρίζουμε πότε δεν πρέπει να τραβήξουμε μία φωτογραφία αποτελεί κάτι ιδιαίτερα βαθύ. Αν και οι καλές λήψεις είναι οι επιλεγμένες φωτογραφίες μας από ένα ενδιαφέρον θέμα, η αποφασιστική στιγμή λειτουργεί σε ακόμα πιο πρώιμο στάδιο. Αποτελεί τη διαισθητική διαδικασία της επιλογής του αν θα αλληλεπιδράσουμε με μία σκηνή ή όχι.

Σε πολλά σεμινάρια και οδηγούς φωτογραφίας, δίνεται μεγάλη αξία στο χρόνο που διαθέτουμε και την προσπάθεια που κάνουμε για διαρκή επαφή με τη φωτογραφία. Μας ενθαρρύνουν να βγάζουμε φωτογραφίες ακόμα και καθημερινά αν είναι εφικτό καθώς αυτός είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για να γίνουμε επιτυχημένοι φωτογράφοι. Γιατί όμως; Εκτός από τη γενική έννοια της επιτυχίας, υπάρχει και ακόμα ένας σημαντικός λόγος για να το κάνουμε. Είναι γιατί μέσω της διαρκούς επαφής μας με τη φωτογραφία μαθαίνουμε να δημιουργούμε την προσωπική μας επιλογή, τα δικά μας αισθητικά φίλτρα και να διαμορφώνουμε το φωτογραφικό μας προφίλ με βάση το τι εμείς ως άτομα αναγνωρίζουμε ως ενδιαφέρον θέμα, ένα θέμα άξιο προς φωτογράφηση.

Το να βγαίνουμε έξω και να φωτογραφίζουμε τα πάντα και να θεωρούμε ότι το κάθετί αξίζει να είναι ένα ενδιαφέρον φωτογραφικό θέμα είναι λάθος και μπορεί να μας φανεί χρήσιμο μόνο στα πρώτα μας βήματα στον κόσμο της φωτογραφίας. Όμως αργά ή γρήγορα πρέπει να ωριμάσουμε, πρέπει να αρχίσουμε να απορρίπτουμε θέματα και να γίνουμε όσο μπορούμε πιο εκλεκτικοί αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα καλά δομημένο φωτογραφικό προφίλ και να ασχοληθούμε με κάποια συγκεκριμένα είδη φωτογραφίας. Μπορεί ακόμα και να κάνουμε ολόκληρο φωτογραφικό ταξίδι και να μη βγάλουμε καμία φωτογραφία αν τελικά αυτό είναι το σωστό (τουλάχιστον θα ευχαριστηθούμε το ταξίδι!)

 Τελικά πώς δημιουργούμε το φωτογραφικό μας προφίλ; Πώς ξεκινάμε να απορρίπτουμε φωτογραφικά θέματα; Πώς βάζουμε σε εφαρμογή το εργαλείο που ονομάζεται «αποφασιστική στιγμή»; Ένα πράγμα που πρέπει να αναλογιστούμε είναι το αν το θέμα μας αξίζει να εκτυπωθεί, να γίνει κάδρο και να το κρεμάσουμε στον τοίχο του σαλονιού ή του γραφείου μας. Θα επιθυμούσατε αυτό το φωτογραφικό θέμα να βρίσκεται διαρκώς κοντά σας; Θα θέλατε να το βάλετε ως φόντο στο κινητό ή τον Η/Υ σας; Θα θέλατε να έχετε αυτό το κάδρο για χρόνια στο σαλόνι σας; Εκπέμπει αυτό το θέμα κάποιο ιδιαίτερο μήνυμα ή μία σκέψη που θα θέλατε να επικοινωνήσετε στους γύρω σας; Είναι κάτι σημαντικό αυτό το θέμα για εσάς; Θα αποφασίζατε να πουλήσετε αυτή τη φωτογραφία σε κάποιον και να είσαστε υπερήφανοι γι' αυτό; Όλες αυτές οι ερωτήσεις είναι μερικά σημεία-κλειδιά που περιλαμβάνονται στην αποφασιστική στιγμή. Όμως, το να είμαστε βιαστικοί ή υπερενθουσιώδεις στις αποφάσεις μας και να θεωρούμε ότι το κάθετί που φωτογραφίζουμε αξίζει να γίνει κάδρο στον τοίχο μας είναι λάθος.

Υπάρχει ένας μακρύς αλλά ποιοτικός δρόμος που πρέπει να ακολουθήσουμε αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα αποτελεσματικό φωτογραφικό προφίλ και να θέσουμε σε εφαρμογή τα αισθητικά μας φίλτρα. Σε αυτή τη διαδικασία, ένα πράγμα είναι σίγουρο: καθώς είσαστε εσείς που λαμβάνετε τις αποφάσεις, σταδιακά αντιλαμβάνεστε ότι η δική σας αποφασιστική στιγμή δεν μπορεί να είναι αντίγραφο της αποφασιστικής στιγμής κάποιου άλλου και ως τέτοια, δημιουργείται σύμφωνα με τη δική σας προσέγγιση στη φωτογραφία.

Θεόδωρος Κεφαλόπουλος

 

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Απρ 2024)

Την Τρίτη 23 Απριλίου η γκαλερί “7” παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας του ΑΚΗ ΔΕΤΣΗ με τίτλο “Αποτύπωμα” . “Η φωτογραφία ως σημαίνουσα επιφάνεια είναι μια αντίληψη στη θεωρία...

News (02 Απρ 2024)

Στο πλαίσιο των Photometria Awards 2024 με κριτή τον φωτογράφο του πρακτορείου Magnum Martin Parr, το Photometria International Photography Festival πραγματοποιεί ανοιχτό κάλεσμα προς φωτογράφους...

Cinema (02 Απρ 2024)

H κινηματογραφική λέσχη HAU Movie Club της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης αποτίει φόρο τιμής στην Bette Davis με την ειδική προβολή της ταινίας του Paul Henreid, «Το Έγκλημα της 9ης Λεωφόρου»...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (02 Απρ 2024)

Στα πλαίσια της διοργάνωσης της IMAGE+TECH expo & PHOTOVISION 2024 | 5-7 Απριλίου, φιλοξενείται η καλλιτεχνική έκθεση CONTEMPORARY JAPANESE PHOTOGRAPHERS που έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα της...

News (28 Μαρ 2024)

Το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας απευθύνει ανοιχτό κάλεσμα σε νέους φωτογράφους και καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν το φωτογραφικό μέσο να υποβάλουν αίτηση για συμμετοχή στο πρόγραμμα Νέοι Έλληνες...

News (27 Μαρ 2024)

Ο Φωτογραφικός Όμιλος Καβάλας και η @L.LOVES ART BOOKS παρουσιάζουν το Σάββατο 30 Μαρτίου και ώρα 19:30 στο Χαλήλ Μπέη Τζαμί στην Καβάλα την φωτογραφική εργασία του Αλέξανδρου Ζαφειρίδη με τίτλο So...

News (20 Μαρ 2024)

Ο IANOS, για έβδομη συνεχή χρονιά, διοργανώνει Διαγωνισμό Διηγήματος και Φωτογραφίας με θέμα, αυτή τη φορά, το «Παρά θίν’ αλός». Η ομηρική έκφραση παρά θίν’ αλός(Ιλιάδα, Α’, 326), σημαίνει στην...

News (20 Μαρ 2024)

Η Nikon, σε συνεργασία με τα The Comedy Wildlife Awards, είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει ότι ο παγκοσμίου φήμης διαγωνισμός είναι πλέον ανοικτός για τις συμμετοχές του 2024. Τα The...

News (20 Μαρ 2024)

Την Πέμπτη 21 Μαρτίου 2024, στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του έργου τριών φωτογράφων του Φωτογραφικού Κύκλου στα πλαίσια των καθιερωμένων "Συναντήσεων της Πέμπτης" του σωματείου.Η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (20 Μαρ 2024)

Ομαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα "Ο Τόπος Μου" η οποία συνδιοργανώνεται από τρεις φωτογραφικές ομάδες: την "F22" της Πτολεμαΐδας (σε επιμέλεια του Σάκη Δαζάνη), την "Αντίθεση" της Βέροιας και την...

News (19 Μαρ 2024)

Στο πλαίσιο των εβδομαδιαίων συναντήσεων, η Φωτογραφική Ομάδα fplus, σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού Δήμου Λαρισαίων, φιλοξενεί την Τρίτη 19 Μαρτίου 2024, και ώρα 19:30, στο Μύλο του...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (15 Μαρ 2024)

Η Γκαλερί INTERZONE στην πόλη της Ρώμης φιλοξενεί την από κοινού έκθεση των Δάφνη Κοτσιάνη και Ηλία Γεωργιάδη με τίτλο "Density". Οι δύο Έλληνες εικαστικοί φωτογράφοι ως δίδυμο παρουσιάζουν τα έργα...