Η Αποφασιστική Στιγμή

Τελικά πώς δημιουργούμε το φωτογραφικό μας προφίλ; Πώς ξεκινάμε να απορρίπτουμε φωτογραφικά θέματα; Πώς βάζουμε σε εφαρμογή το εργαλείο που ονομάζεται «αποφασιστική στιγμή»; Ένα πράγμα που πρέπει να αναλογιστούμε είναι το αν το θέμα μας αξίζει να εκτυπωθεί, να γίνει κάδρο και να το κρεμάσουμε στον τοίχο του σαλονιού ή του γραφείου μας. Θα επιθυμούσατε αυτό το φωτογραφικό θέμα να βρίσκεται διαρκώς κοντά σας; Θα θέλατε να το βάλετε ως φόντο στο κινητό ή τον Η/Υ σας;

Η «αποφασιστική στιγμή» υπό νέα οπτική

(For English Version press here)

Kείμενο-Φωτογραφία: Θεόδωρος Κεφαλόπουλος

Θεωρώ ότι οι περισσότεροι γνωρίζουν τον όρο «αποφασιστική στιγμή». Καθιερώθηκε από τον γνωστό φωτογράφο Henri Cartier-Bresson και σαν όρος συνδέθηκε περισσότερο με τη φωτογραφία δρόμου. Συνοπτικά, ο συγκεκριμένος όρος περιγράφει τη διαδικασία και τις επιλογές του πώς και πότε να επιλέξουμε την κατάλληλη στιγμή για μία φωτογραφία. Πράγματι, η αποφασιστική στιγμή αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία ενός φωτογράφου, ωριμάζει μαζί του και τον βοηθά να αντιληφθεί τη στιγμή για μια επιτυχημένη φωτογραφία.

Θεωρώ, όμως, ότι είναι πολλά περισσότερα από αυτό. Η αποφασιστική στιγμή λειτουργεί και αντιστρόφως και μπορεί να μετατραπεί σε ένα εργαλείο που θα μας βοηθήσει στην κατανόηση του πότε ΔΕΝ είναι η κατάλληλη στιγμή για να βγάλουμε μία φωτογραφία. Όπως γνωρίζουμε, υπάρχει μία εξελισσόμενη φωτογραφική φιλοσοφία που έχει σχέση με τις λήψεις που καλούνται «καλές». Είναι αυτές που αποφασίζουμε να κρατήσουμε προς μετέπειτα επεξεργασία. Πάραυτα, η αποφασιστική στιγμή του να γνωρίζουμε πότε δεν πρέπει να τραβήξουμε μία φωτογραφία αποτελεί κάτι ιδιαίτερα βαθύ. Αν και οι καλές λήψεις είναι οι επιλεγμένες φωτογραφίες μας από ένα ενδιαφέρον θέμα, η αποφασιστική στιγμή λειτουργεί σε ακόμα πιο πρώιμο στάδιο. Αποτελεί τη διαισθητική διαδικασία της επιλογής του αν θα αλληλεπιδράσουμε με μία σκηνή ή όχι.

Σε πολλά σεμινάρια και οδηγούς φωτογραφίας, δίνεται μεγάλη αξία στο χρόνο που διαθέτουμε και την προσπάθεια που κάνουμε για διαρκή επαφή με τη φωτογραφία. Μας ενθαρρύνουν να βγάζουμε φωτογραφίες ακόμα και καθημερινά αν είναι εφικτό καθώς αυτός είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για να γίνουμε επιτυχημένοι φωτογράφοι. Γιατί όμως; Εκτός από τη γενική έννοια της επιτυχίας, υπάρχει και ακόμα ένας σημαντικός λόγος για να το κάνουμε. Είναι γιατί μέσω της διαρκούς επαφής μας με τη φωτογραφία μαθαίνουμε να δημιουργούμε την προσωπική μας επιλογή, τα δικά μας αισθητικά φίλτρα και να διαμορφώνουμε το φωτογραφικό μας προφίλ με βάση το τι εμείς ως άτομα αναγνωρίζουμε ως ενδιαφέρον θέμα, ένα θέμα άξιο προς φωτογράφηση.

Το να βγαίνουμε έξω και να φωτογραφίζουμε τα πάντα και να θεωρούμε ότι το κάθετί αξίζει να είναι ένα ενδιαφέρον φωτογραφικό θέμα είναι λάθος και μπορεί να μας φανεί χρήσιμο μόνο στα πρώτα μας βήματα στον κόσμο της φωτογραφίας. Όμως αργά ή γρήγορα πρέπει να ωριμάσουμε, πρέπει να αρχίσουμε να απορρίπτουμε θέματα και να γίνουμε όσο μπορούμε πιο εκλεκτικοί αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα καλά δομημένο φωτογραφικό προφίλ και να ασχοληθούμε με κάποια συγκεκριμένα είδη φωτογραφίας. Μπορεί ακόμα και να κάνουμε ολόκληρο φωτογραφικό ταξίδι και να μη βγάλουμε καμία φωτογραφία αν τελικά αυτό είναι το σωστό (τουλάχιστον θα ευχαριστηθούμε το ταξίδι!)

 Τελικά πώς δημιουργούμε το φωτογραφικό μας προφίλ; Πώς ξεκινάμε να απορρίπτουμε φωτογραφικά θέματα; Πώς βάζουμε σε εφαρμογή το εργαλείο που ονομάζεται «αποφασιστική στιγμή»; Ένα πράγμα που πρέπει να αναλογιστούμε είναι το αν το θέμα μας αξίζει να εκτυπωθεί, να γίνει κάδρο και να το κρεμάσουμε στον τοίχο του σαλονιού ή του γραφείου μας. Θα επιθυμούσατε αυτό το φωτογραφικό θέμα να βρίσκεται διαρκώς κοντά σας; Θα θέλατε να το βάλετε ως φόντο στο κινητό ή τον Η/Υ σας; Θα θέλατε να έχετε αυτό το κάδρο για χρόνια στο σαλόνι σας; Εκπέμπει αυτό το θέμα κάποιο ιδιαίτερο μήνυμα ή μία σκέψη που θα θέλατε να επικοινωνήσετε στους γύρω σας; Είναι κάτι σημαντικό αυτό το θέμα για εσάς; Θα αποφασίζατε να πουλήσετε αυτή τη φωτογραφία σε κάποιον και να είσαστε υπερήφανοι γι' αυτό; Όλες αυτές οι ερωτήσεις είναι μερικά σημεία-κλειδιά που περιλαμβάνονται στην αποφασιστική στιγμή. Όμως, το να είμαστε βιαστικοί ή υπερενθουσιώδεις στις αποφάσεις μας και να θεωρούμε ότι το κάθετί που φωτογραφίζουμε αξίζει να γίνει κάδρο στον τοίχο μας είναι λάθος.

Υπάρχει ένας μακρύς αλλά ποιοτικός δρόμος που πρέπει να ακολουθήσουμε αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα αποτελεσματικό φωτογραφικό προφίλ και να θέσουμε σε εφαρμογή τα αισθητικά μας φίλτρα. Σε αυτή τη διαδικασία, ένα πράγμα είναι σίγουρο: καθώς είσαστε εσείς που λαμβάνετε τις αποφάσεις, σταδιακά αντιλαμβάνεστε ότι η δική σας αποφασιστική στιγμή δεν μπορεί να είναι αντίγραφο της αποφασιστικής στιγμής κάποιου άλλου και ως τέτοια, δημιουργείται σύμφωνα με τη δική σας προσέγγιση στη φωτογραφία.

Θεόδωρος Κεφαλόπουλος

 

Πρόσφατα Άρθρα

News (26 Νοε 2021)

Την ατομική έκθεση του Άγγελου Νικολόπουλου, με τίτλο «Ατραπός» παρουσιάζει ο Ιωνικός Σύνδεσμος, από 3 έως 10 Δεκεμβρίου 2021 στον εκθεσιακό του χώρο (Τσουρουκτσόγλου 1 & Ηρακλείου 251, Νέα...

News (19 Νοε 2021)

Ο Χρήστος Αγγελίδης ασχολείται με τη φωτογραφία γάμου αλλά και με τη φωτογράφιση τοπίου. Έχει πάρει μέρος ως μέλος κριτικής επιτροπής σε διεθνείς διαγωνισμούς φωτογραφίας όπως το...

Presentation (18 Νοε 2021)

Γιορτάζουμε 200 χρόνια απελευθέρωσης από τον ζυγό της Οθωμανικής αυτοκρατορίας μέσα σε συνθήκες ενός Οργουελιανού σκηνικού, παράνοιας και κρατικής καταστολής.  Στην ελληνική πολιτική και...

News (18 Νοε 2021)

Η ατομική έκθεση φωτογραφίας της Μαργαρίτας Μαυρομιχάλη ξεκινάει στις 30 Νοεμβρίου στην CITRONNE Gallery - Αθήνα. Info CITRONNE Gallery Τοποθεσία: Πατριάρχου Ιωακείμ 19, Αθήνα 106...

News (16 Νοε 2021)

Ο Φωτογραφικός Κύκλος σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζουν και φέτος διαδικτυακά τις Συναντήσεις της Πέμπτης. Την Πέμπτη 18 Νοεμβρίου στις 19:00 ο Πλάτων Ριβέλλης παρουσιάζει...

News (16 Νοε 2021)

Η φωτογραφία επιστρέφει! Το πρώτο event για το Imaging στην Ελλάδα μετά την έλευση της λαίλαπας του Covid19 είναι γεγονός – και φυσικά έχει την υπογραφή της Nexus Publications AE! Το ραντεβού...

News (15 Νοε 2021)

Η έκθεση του διαγωνιστικού τμήματος του Photometria με τίτλο “Stalk me“, ταξιδεύει στη Νάουσα και συγκεκριμένα στον εκθεσιακό χώρο «Καμίνι». Η έκθεση θα ανοίξει για το κοινό το Σάββατο 13...

Presentation (11 Νοε 2021)

Ο Κωνσταντίνος Τζαβέλας γεννήθηκε το 1985 και ζει στην Αθήνα. Για αρκετά χρόνια εργάστηκε στον ιδιωτικό τομέα, στο πεδίο των σπουδών του ως τεχνικός δομικών έργων. Μέσα σε αυτή τη...

News (11 Νοε 2021)

 Η SCI Hellas και η αμκε Artifactory προσκαλούν την κοινωνία των πολιτών, τους φίλους της τέχνης της φωτογραφίας, αλλά και όποιον/α ενδιαφέρεται για την καταπολέμηση των στερεοτύπων και της μη...

News (11 Νοε 2021)

Ο Γιάννης Γιαννάτος, Έλληνας φωτογράφος, γνωστός για τις ασπρόμαυρες λήψεις Φωτογραφίας δρόμου, απέσπασε τρεις διακρίσεις με ισάριθμο αριθμό φωτογραφιών σε δύο κατηγορίες του διεθνούς...

News (05 Νοε 2021)

Ο φωτογράφος, από το 2015, επ ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης, τότε,  σύστησε, με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο τον ποιητή και τους στοίχους του, στους κατοίκους της...

News (03 Νοε 2021)

Ανοικτό κάλεσμα από το Photometria International Photography Festival για το Parallel Voices 2022 Το Photometria International Photography Festival θέλοντας να συνεχίσει την ανάδειξη της σύγχρονης...