Σίγουρα δεν αποτελώ εξαίρεση στον άτυπο κανόνα που λέει ότι οι πρώτες επιρροές στην φωτογραφία δεν είναι άλλες από φωτογραφίες της αποκαλούμενης «Αγίας Τριάδας».

Bresson, Kertész, Koudelka. Eίτε μέσα από τα λόγια κάποιου δάσκαλου, ή από ένα λεύκωμα που τυχαία πέφτει στα χέρια και οι πρώτες επιρροές αρχίζουν να καταλαμβάνουν χώρο στο μυαλό. 

Με τον καιρό πήραν σειρά και άλλοι φωτογράφοι και ανάμεσά τους ο «δικός» μας Νίκος Οικονομόπουλος

Από την πρώτη στιγμή εντυπωσιάστηκα από την εμφανώς «αυθόρμητη» φωτογραφία του και κυρίως από τον μοναδικό και συγχρόνως ανορθόδοξο τρόπο καδραρίσματος. 

Ανάμεσα στις φωτογραφίες του υπάρχει και μία που όπως συνηθίζω να λέω με «στοίχειωσε». Πρόκειται  για μια λήψη του 1994 σε ένα τσιγγάνικο  οικισμό της Λαμίας και  έκτοτε κάθε φορά που θα την «βρω» μπροστά μου, στέκομαι όπως τη πρώτη φορά γεμάτος ερωτήματα. 

- Γιατί άφησε έξω από το κάδρο το κεφάλι του παιδιού;

- Έχει θέμα η φωτογραφία κι αν ναι ποιο είναι;

- Τι σκεφτόταν εκείνη την ώρα που έκανε το κλικ;

Σύντομα κάποιες απαντήσεις δόθηκαν μέσα  από τα λόγια του ίδιου του φωτογράφου. 

«Αφήνω χέρια μέσα στο κάδρο ή κόβω κεφάλια. Αυτό είναι απαράδεκτο ακαδημαϊκά. Δεν το κάνω συνειδητά, δεν αποφασίζω να μην ακολουθήσω αυτούς τους κανόνες, να κάνω το αντίστροφο. Δεν λειτουργεί έτσι. Την ώρα που φωτογραφίζω είμαι πολύ παρορμητικός. Αισθάνομαι ότι τα πράγματα λειτουργούν με έναν τρόπο. Δεν με ενδιαφέρει καθόλου αν λειτουργούν με βάση δεδομένους αισθητικούς κανόνες ή όχι. Δεν το σκέφτομαι εκείνη τη στιγμή καθόλου». 

Ν. Οικονομόπουλος (Συνέντευξη - tovima.gr - 24 Νοεμβρίου 2008)


 Με τον καιρό συνειδητοποίησα ότι το στοιχείο της φωτογραφίας που μας ενοχλεί, αυτό που θα μας έκανε να αναρωτηθούμε «γιατί το έκανε», αποτελεί ταυτόχρονα και το πιο δυνατό σημείο του κάδρου. Ένας στραβός ορίζοντας, ένα «λάθος» κάδρο, εγκλωβίζει την  ματιά και το βλέμμα μας γυρνά ξανά και ξανά σε αυτό που μας ενοχλεί, λες και αν το κοιτάξουμε ακόμα μια φορά αυτό θα εξαφανιστεί . 

 Συνηθίζουμε να λέμε, (λανθασμένα κατά την γνώμη μου),  ότι η λήψη γίνεται μέσα σε εκατοστά του δευτερολέπτου. Στην πραγματικότητα ο χρόνος είναι απείρως λιγότερος. Δεν είναι ο χρόνος του κλείστρου της μηχανής που μετρά αλλά ο απειροελάχιστος χρόνος που το μυαλό δίνει την εντολή. Που παίρνει την σημαντική απόφαση τι θα μείνει εντός και ακόμα περισσότερο τι είναι αυτό που θα μείνει εκτός κάδρου. 

 Γι’ αυτό τον λόγο η τρίτη ερώτηση δεν θα απαντηθεί ποτέ....ίσως να μην την γνωρίζει ούτε ο ίδιος ο φωτογράφος!

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (18 Μαρ 2025)

Πρόσκληση στην έκθεση φωτογραφίας της Φωτογραφικής Λέσχης "Ανδρέας Σμαραγδής" του Συλλόγου Ευτέρπη Λαυρεωτικής, από 24/3/2025 έως και 29/3/2025, στο ΤΠΠΛ. Η έκθεση πλαισιώνεται και από άλλες...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η ΔΛ Gallery παρουσιάζει το Σάββατο 29 Μαρτίου 2025 την ατομική έκθεση φωτογραφίας του Δημήτρη Μυτά με τίτλο “ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ”, σε επιμέλεια της Νίνας Κασσιανού. Το νέο φωτογραφικό έργο του καλλιτέχνη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης (ΦΕΜ) με μεγάλη χαρά καλωσορίζει, τη φωτογράφο Αντιγόνη Κουράκου, στην πόλη της Μυτιλήνης, όπου θα εκθέσει τη πραγματικά εντυπωσιακή δουλειά της. Τα εγκαίνια της...

News (08 Μαρ 2025)

Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας (International Women’s Day) γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου. Θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 1977 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ. Η Παγκόσμια Ημέρα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (08 Μαρ 2025)

Oμαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα «A State of Mind» από τις 7 έως τις 10 Μαρτίου στη Βίλα Στέλλα (Γαλήνης και Σοφίας 5). Φέτος οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν σύνολα φωτογραφιών που εκφράζουν τη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Ο άνθρωπος και όλες οι πτυχές αναπαράστασής του, σε κάθε πλαίσιο -οικογενειακό, κοινωνικό, επαγγελματικό, έμφυλο, μικροϊστορίας και μακροϊστορίας- μπαίνει στο… κάδρο στη νέα, φωτογραφική έκθεση με...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας στις 8 Μαρτίου, το Photometria Photography Center εγκαινιάζει ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Εκείνες: Οι γυναίκες της ελληνικής...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Φεβ 2025)

Το iMEdD παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας «Ένας σύντομος οδηγός για τη διερεύνηση εγκλημάτων πολέμου», σε επιμέλεια του βραβευμένου φωτορεπόρτερ και διευθυντή του Ιδρύματος VII, Ron Haviv και του...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Το θρόισμα του κήπου (2017-2022) του Βασίλη Μαντά διερευνά την έννοια του κήπου στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Τα ευρήματά του ξεδιπλώνουν μια ευρεία ποικιλία εκδοχών που εκτείνονται...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Μέσα από την εποπτεία της τηλεμετρικής μου μηχανής κι ελέγχοντας τη ριπή του κλείστρου, δένομαι όλο και περισσότερο με την ψυχή και την πολυπλοκότητα της πόλης. Συλλαμβάνω με τις εμμονές μου, το...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (11 Φεβ 2025)

Δεν θα τους γνωρίσουμε ποτέ. Συναντηθήκαμε μόνο για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου. Μια σκηνή του δρόμου που η κανονικότητα ανατρέπεται μόνο για λίγο, πολύ λίγο. Μένει όμως παγωμένη μέσα στην κάμερα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (31 Ιαν 2025)

Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ σε συνεργασία με την ΔΛ Gallery παρουσιάζει την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025 την ατομική έκθεση της Ρέας Παπαδοπούλου με τίτλο «Διαταραγμένα Εδάφη». «Αν βγάζετε...