Σίγουρα δεν αποτελώ εξαίρεση στον άτυπο κανόνα που λέει ότι οι πρώτες επιρροές στην φωτογραφία δεν είναι άλλες από φωτογραφίες της αποκαλούμενης «Αγίας Τριάδας».

Bresson, Kertész, Koudelka. Eίτε μέσα από τα λόγια κάποιου δάσκαλου, ή από ένα λεύκωμα που τυχαία πέφτει στα χέρια και οι πρώτες επιρροές αρχίζουν να καταλαμβάνουν χώρο στο μυαλό. 

Με τον καιρό πήραν σειρά και άλλοι φωτογράφοι και ανάμεσά τους ο «δικός» μας Νίκος Οικονομόπουλος

Από την πρώτη στιγμή εντυπωσιάστηκα από την εμφανώς «αυθόρμητη» φωτογραφία του και κυρίως από τον μοναδικό και συγχρόνως ανορθόδοξο τρόπο καδραρίσματος. 

Ανάμεσα στις φωτογραφίες του υπάρχει και μία που όπως συνηθίζω να λέω με «στοίχειωσε». Πρόκειται  για μια λήψη του 1994 σε ένα τσιγγάνικο  οικισμό της Λαμίας και  έκτοτε κάθε φορά που θα την «βρω» μπροστά μου, στέκομαι όπως τη πρώτη φορά γεμάτος ερωτήματα. 

- Γιατί άφησε έξω από το κάδρο το κεφάλι του παιδιού;

- Έχει θέμα η φωτογραφία κι αν ναι ποιο είναι;

- Τι σκεφτόταν εκείνη την ώρα που έκανε το κλικ;

Σύντομα κάποιες απαντήσεις δόθηκαν μέσα  από τα λόγια του ίδιου του φωτογράφου. 

«Αφήνω χέρια μέσα στο κάδρο ή κόβω κεφάλια. Αυτό είναι απαράδεκτο ακαδημαϊκά. Δεν το κάνω συνειδητά, δεν αποφασίζω να μην ακολουθήσω αυτούς τους κανόνες, να κάνω το αντίστροφο. Δεν λειτουργεί έτσι. Την ώρα που φωτογραφίζω είμαι πολύ παρορμητικός. Αισθάνομαι ότι τα πράγματα λειτουργούν με έναν τρόπο. Δεν με ενδιαφέρει καθόλου αν λειτουργούν με βάση δεδομένους αισθητικούς κανόνες ή όχι. Δεν το σκέφτομαι εκείνη τη στιγμή καθόλου». 

Ν. Οικονομόπουλος (Συνέντευξη - tovima.gr - 24 Νοεμβρίου 2008)


 Με τον καιρό συνειδητοποίησα ότι το στοιχείο της φωτογραφίας που μας ενοχλεί, αυτό που θα μας έκανε να αναρωτηθούμε «γιατί το έκανε», αποτελεί ταυτόχρονα και το πιο δυνατό σημείο του κάδρου. Ένας στραβός ορίζοντας, ένα «λάθος» κάδρο, εγκλωβίζει την  ματιά και το βλέμμα μας γυρνά ξανά και ξανά σε αυτό που μας ενοχλεί, λες και αν το κοιτάξουμε ακόμα μια φορά αυτό θα εξαφανιστεί . 

 Συνηθίζουμε να λέμε, (λανθασμένα κατά την γνώμη μου),  ότι η λήψη γίνεται μέσα σε εκατοστά του δευτερολέπτου. Στην πραγματικότητα ο χρόνος είναι απείρως λιγότερος. Δεν είναι ο χρόνος του κλείστρου της μηχανής που μετρά αλλά ο απειροελάχιστος χρόνος που το μυαλό δίνει την εντολή. Που παίρνει την σημαντική απόφαση τι θα μείνει εντός και ακόμα περισσότερο τι είναι αυτό που θα μείνει εκτός κάδρου. 

 Γι’ αυτό τον λόγο η τρίτη ερώτηση δεν θα απαντηθεί ποτέ....ίσως να μην την γνωρίζει ούτε ο ίδιος ο φωτογράφος!

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (07 Φεβ 2023)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου φιλοξενεί την ατομική φωτογραφική έκθεση της Ρόζα Χαλίλι, στην αίθουσα τέχνης στον Ημιώροφο της Δουκός Μποφώρ 20.  Η Ρόζα Χαλίλι...

Cinema (07 Φεβ 2023)

Το Φωτογραφικό Φεστιβάλ Αγρινίου Photopolis ανακοινώνει τις ταινίες μικρού μήκους, οι οποίες επελέγησαν από την κριτική επιτροπή κινηματογράφου του φεστιβάλ, για να προβληθούν τον Σεπτέμβριο 2023...

Exodus (07 Φεβ 2023)

Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ παρουσιάζει την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2023 τη διατομική έκθεση της Μαρίας Σταμάτη και του Κώστα Βίττη με τίτλο «Without Which, Not / Sine Qua Non». Ο κοινός...

News (06 Φεβ 2023)

1ος Πανελλήνιος Φωτογραφικός διαγωνισμός με θέμα: “Αίμα - σταγόνες ζωής” - Δώσε αίμα μοιράσου τη ζωή Το Πρότυπο φωτογραφικό εργαστήρι Σερρών σε συνεργασία με την Ν.Υ Αιμοδοσίας Σερρών, με...

Exodus (03 Φεβ 2023)

O φωτογράφος Ανδρέας Καμουτσής πραγματοποιεί την δεύτερη ατομική του έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Μία Θέση Ανάμεσά Τους» στον χώρο Τέχνης του taf : the art foundation στην Αθήνα 105 55,...

Editor's choice (01 Φεβ 2023)

Εγώ στη θέση σου θα με αγαπούσα, θα τηλεφωνούσα, δεν θα έχανα χρόνο, θα μου έλεγα ναι. Δεν θα είχα ενδοιασμούς, θα δραπέτευα. Θα έδινα αυτό που έχεις, αυτό που έχω, για να έχω αυτό που...

Exodus (31 Ιαν 2023)

Οι Γιατροί του Κόσμου σας προσκαλούν στην έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Покидаю / Leaving behind*» που στοχεύει στην ενημέρωση για την προσφυγική κρίση από την #Ουκρανία. Μέσα από τη ματιά του...

News (30 Ιαν 2023)

Το Ινστιτούτο της Δανίας στην Αθήνα έχει τη μεγάλη χαρά να σας προσκαλέσει όλους σε ένα ARTIST TALK του Δανού καλλιτέχνη Tore Hallas.  " Fatness as a Queerness – ένας καλλιτέχνης μιλάει...

News (24 Ιαν 2023)

DIALOGUES: Alexandra Rose Howland σε συνομιλία με τον Αχιλλέα Ζαβάλλη, σε συντονισμό Αναστασίας Βαϊτσοπούλου.Σε ένα τοπίο κορεσμένο από εικόνες, πόσο αποτελεσματική είναι η φωτογραφία στη διερεύνηση...

News (23 Ιαν 2023)

Για φωτογράφους και ταξιδευτές που ενδιαφέρονται για τη φωτογραφία τεκμηρίωσης (documentary) και την ταξιδιωτική φωτογραφία και θέλουν να εμπλουτίσουν το πορτφόλιο τους συμμετέχοντας σε ένα νομαδικό...

News (23 Ιαν 2023)

Το φωτογραφικό εργαστήρι του Μορφωτικού συλλόγου Αίγινας "ο Καποδίστριας" φιλοξενεί την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου στις 18.30 τον φωτορεπόρτερ και φωτογράφο ντοκουμέντου Άγγελο Μπαράϊ, ο οποίος θα...

Exodus (23 Ιαν 2023)

Τι είναι πραγματικά η «Πίστη» και πως μπορεί να αποδοθεί μέσα από μια έκθεση φωτογραφίας; Βεβαιότητα και πεποίθηση; Συμπάθεια και σεβαστότητα; ή απλώς αποδοχή ενός ισχυρισμού ανθρώπων που ακολουθούν...