Πολλοί από εμάς ανατράφηκαν με τη μυθολογία της μιας, της σπουδαίας εικόνας, της εικόνας που «άλλαξε τον κόσμο»,  της εικόνας που «αξίζει χίλιες λέξεις». Ακόμη και σήμερα, πολλοί, νέοι στον κόσμο της φωτογραφίας, «κυνηγούν» την μια, την «καλή» φωτογραφία. Ίσως γιατί δεν διδάσκονται τρόπους σύνδεσης των φωτογραφιών τους ώστε να αποτελέσουν μια ενιαία πρόταση, ίσως γιατί πιστεύουν στον μύθο της «Μιας» φωτογραφίας, όπως κι εμείς, κάποτε. Πιστεύω πως είναι καιρός να εγκαταλείψουμε αυτή τη μυθολογία και να σταματήσουμε να την αναπαράγουμε.

Αν και οι μεμονωμένες φωτογραφίες έχουν, και πάντα θα έχουν τη θέση τους, όλο και περισσότερο βρίσκω ότι η Φωτογραφία, ως ηθική και αισθητική πρακτική που κινητοποιείται από την ενσυναίσθηση, παρεμποδίζεται από τις μοναδικές και θεαματικές εικόνες. Κι ενώ, πάντα θα απολαμβάνουμε τις μεμονωμένες καλές φωτογραφίες, υπάρχει μια εξίσου τεράστια απόλαυση σ’ ένα σώμα φωτογραφικού έργου, μια σειρά φωτογραφιών, που παρουσιάζουν το προσωπικό όραμα σε συνέργεια με το θέμα. Το σκέφτομαι ως τη διαφορά ανάμεσα σε μια άψογα μαγειρεμένη συνταγή κι ένα αξέχαστο γεύμα. Το τελευταίο όχι μόνο περιέχει πολλά πιάτα, αλλά συνδέεται επίσης με την παρέα, το περιβάλλον, την ημερομηνία (χρόνο) που έλαβε χώρα, και τη διάθεση. Αυτό σημαίνει ότι η έννοια της καθαρότητας, της αντικειμενικής ειλικρίνειας ή της σπουδαιότητας μιας συγκεκριμένης φωτογραφίας (ή ακόμη και μιας δεδομένης σειράς φωτογραφιών, σε ορισμένες περιπτώσεις), μάλλον είναι υπερεκτιμημένη. 

Σχεδόν πάντα, ήταν βολικό για εκείνους που είναι «κοινωνικοποιημένοι», που ανήκουν σε ομάδες και κολεκτίβες, να σκέφτονται ότι – τόσο η ομάδα, όσο και οι ίδιοι – είναι «ξεχωριστοί» και «ιδιαίτεροι», και να επιμένουν σε αυτήν την καθαρότητα, ενώ όλοι οι άλλοι απλώς παίζουν το παιχνίδι ανεύρεσης καλλιτεχνικής ταυτότητας. Η ιδέα μοιάζει να είναι ότι, μια φωτογραφία (ή ένα είδος φωτογραφίας ή φωτογραφικό στυλ), υποστηριζόμενη από μια ομάδα ατόμων έχει περισσότερες πιθανότητες να ενταχθεί στο καλλιτεχνικό στερέωμα, απ’ ότι μια ομάδα φωτογραφιών που υποστηρίζεται από ένα άτομο. Και όλοι μπορούν να συνεχίσουν να κάνουν καλή δουλειά. Ή, τουλάχιστον, να προσπαθούν.

Η Φωτογραφία είναι από τη φύση της ένα παρεμβατικό μέσο, και το τελικό της αποτέλεσμα – η φωτογραφική εικόνα – είναι κι αυτό ένα υπόλειμμα των κοινωνικών συμβάσεων και δραστηριοτήτων: ένα συγκεκριμένο άτομο, σε ένα συγκεκριμένο μέρος με συγκεκριμένο εξοπλισμό σε συγκεκριμένο χρόνο, φωτογραφίζει ορισμένα άλλα άτομα, ή τοπία, ή ιστορίες. Όλες αυτές οι πληροφορίες είναι σιωπηλές στην εικόνα. Συνήθως υπαινίσσονται. Συχνά είναι υπερβολικά σιωπηλές. Είναι δυνατό, ίσως ακόμη κι επιθυμητό, το υπαινισσόμενο, το έμμεσο, να γίνει λίγο πιο σαφές, όμως με καλλιτεχνικούς τρόπους. Κι αυτοί οι τρόποι δεν είναι τα εκτενή κείμενα δίπλα στην παρουσιαζόμενη μια φωτογραφία, αλλά η ανάπτυξη του φωτογραφικού λόγου, μέσα από τη σύνδεση των φωτογραφιών, τόσο μεταξύ τους όσο και με τον ίδιο τον φωτογράφο. Οι «επεξηγήσεις» δεν μπορούν να αποσταλούν υπό μορφή τηλεγραφήματος, απλώς γράφοντας ένα κείμενο ή μια λεζάντα (αν και στην πραγματικότητα μερικές φορές δεν είναι μια λεζάντα αυτό που χρειάζεται – μερικές φορές αυτό που χρειάζεται είναι ένα παράθυρο, ή ένα ποτάμι, ή ένας αναπτήρας). Γνωρίζοντας την απάντηση στις συνηθέστερες ερωτήσεις – ποιος δημιούργησε την φωτογραφία ή πού τραβήχτηκε – είναι ίσως τα ελάχιστα κομμάτια πληροφοριών, που πιθανόν να μπορέσουν να οδηγήσουν στην περαιτέρω επαφή και, γιατί όχι, την απόλαυση της φωτογραφικής εικόνας/εργασίας. Αλλά, οπωσδήποτε, δεν τελειώνει εκεί. Από εκεί αρχίζει. Η «μια» φωτογραφία είναι απλώς μια αρχή. Υπάρχουν κι άλλες φωτογραφίες, όπως υπάρχουν κι άλλα κείμενα, κι άλλα ποιήματα, κι άλλες σκέψεις.

Για να δούμε και να έρθουμε σε πραγματική και ουσιαστική επαφή με τον κόσμο μέσω της Φωτογραφίας, η εγκατάλειψη «αυτοκρατορικών» συμπεριφορών είναι ευθύνη όλων. Δεν υπάρχει θέα από το πουθενά.

Πρόσφατα Άρθρα

News (01 Μαρ 2021)

Το 3o φεστιβάλ φωτογραφίας Photopolis- Agrinio Photo Festival προκηρύσσει φωτογραφικό διαγωνισμό με τίτλο «Keep Distance». Οι δηλώσεις συμμετοχής πρέπει να αποσταλούν μέχρι 30 Απριλίου...

News (24 Φεβ 2021)

Την Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2021 στις 7μ.μ., ο Πλάτων Ριβέλλης θα παρουσιάσει τη Βασιλική Κουμπάνη και τον Κώστα Σερέτη στα πλαίσια των διαδικτυακών συναντήσεων της Πέμπτης του Φωτογραφικού...

News (24 Φεβ 2021)

Τα μαθήματα Φωτογραφίας Ρεθύμνου σε συνδιοργάνωση με τον Δήμο Ρεθύμνου - ΚΕΔΗΡ διοργανώνουν έκθεση φωτογραφίας στην βόρεια εξωτερική πλευρά του Δημοτικού κήπου. Η έκθεση με τον τίτλο...

News (18 Φεβ 2021)

 Την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου στις 7 μ.μ., στο πλαίσιο των διαδικτυακών συναντήσεων - εισηγήσεων για τη Φωτογραφία Δρόμου, ο Γιώργος Δημητριάδης θα παρουσιάσει το φωτογραφικό του...

Editor's choice (14 Φεβ 2021)

'Ερως ανίκατε μάχαν... Στηρίζουμε το δια ζώσης φλερτ! Στηρίζουμε το φιλί, τον έρωτα, την κοινωνική επαφή, και ευελπιστούμε σύντομα να αποκατασταθεί το φαινόμενο τής απομόνωσης που μας έχει...

Agora (11 Φεβ 2021)

Αυτή τη φορά το δώρο που θα προσφέρεις στον «Βαλεντίνο» σου φρόντισε να έχει το προσωπικό σου αποτύπωμα! Η εκτύπωση μιας μοναδικής σας στιγμής, σε μια κάρτα, τώρα γίνεται γρήγορα και εύκολα με...

News (10 Φεβ 2021)

Την Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2021 στις 7μμ ο Πλάτων Ριβέλλης θα παρουσιάσει τη Βάλια Γκέντσου και τη Λία Ζαννή στα πλαίσια των διαδικτυακών συναντήσεων της Πέμπτης του Φωτογραφικού Κύκλου. Οι...

News (05 Φεβ 2021)

Το Photopolis Agrinio Photo Festival και η φωτογραφική ομάδα «art8» παρουσιάζουν έναν από τους πιο σημαντικούς Έλληνες φωτογράφους και δασκάλους, τον Γιώργο Δεπόλλα, την Κυριακή 14 Φεβρουαρίου, στις...

Presentation (02 Φεβ 2021)

"[...]όταν ο κόσμος, σχεδόν αμετάβλητος, θα εμφανισθεί στο μόνιμο φως της γιορτινής του μέρας, καθώς δεν θα υπόκειται πια στον νόμο της εργασίας, και το καθήκον, γι΄ αυτόν που επιστρέφει στο σπίτι...

News (02 Φεβ 2021)

Η WOMENPHOTOGR είναι η πρώτη διαδικτυακή φωτογραφική κοινότητα στην Ελλάδα αποκλειστικά αφιερωμένη στη δικτύωση και τη δημιουργική ενδυνάμωση των γυναικών και των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων που...

News (26 Ιαν 2021)

Την Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2021 στις 7 μ.μ. ο Πλάτων Ριβέλλης θα παρουσιάσει τον Στέργιο Παπαδάκη και τη Δέσποινα Πιλάτη στα πλαίσια των διαδικτυακών συναντήσεων της Πέμπτης του Φωτογραφικού...

News (20 Ιαν 2021)

Τη Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου στις 7 μ.μ., στο πλαίσιο των διαδικτυακών συναντήσεων - εισηγήσεων για τη Φωτογραφία Δρόμου, η Νίκη Γλεούδη θα παρουσιάσει το φωτογραφικό της έργο, σε ανοιχτό διάλογο με το...