Χαμένη Αθωότητα

Like all photographers, I depend on serendipity, and when you're photographing children there's often an abundance of it. I would have an idea of what a photograph would look like and then something would happen - a dog might lumber in and become a critical element. I pray for what might be referred to as the angel of chance


Sally Mann, αμερικανίδα φωτογράφος γεννημένη το 1951 στο Λέξινγκτον της Βιρτζίνια. Ενώ, αρχικά με τις φωτογραφίες της από τον αμερικανικό νότο και από την ιστορική αρχιτεκτονική κατέκτησε κοινό, φήμη και επευφυμίες, ωστόσο ήταν τα πορτραίτα των γυμνών παιδιών της που ήρθαν και τάραξαν τα νερά της συντηρητικής Αμερικής. Οι λήψεις των γυμνών παιδιών και ακόμα περισσότερο των δικών της παιδιών είχαν πολλαπλές αναγνώσεις. Ήταν η φευγαλέα στιγμή που μέσα από την παιδική αθωότητα διακρίνεται ένας ερωτισμός; Ήταν η μετάβαση από την παιδική ηλικία στην εφηβεία; Ήταν παιδική προνογραφία; Μήπως όλα αυτά μαζί; Ή μήπως η Σάλυ Μάν απλά κατέγραφε την καθημερινότητα των παιδιών της στη φάρμα όπου κατοικεί έως και σήμερα;

Όπως και να έχει ο σάλος που δημιουργήθηκε γύρω από τη συγκεκριμένη δουλειά προκάλεσε διαμάχη μεταξύ θεωρητικών, μελετητών της φωτογραφικής τέχνης και όχι μόνο. Ήταν έτοιμη η κοινωνία να δεχθεί τις σεξουαλικά φορτισμένες εικόνες μικρών παιδιών; Ήταν σεξουαλικά φορτισμένες; Ήταν έτσι τα παιδιά ή τα μεταμόρφωσε; Υπάρχουν όρια στην Τέχνη και αν ναι ποια είναι αυτά; Ποιος τα καθορίζει; Αν δεν υπάρχουν όρια στην Τέχνη τι γίνεται στην περίπτωση που η Τέχνη "χρησιμοποιεί" παιδιά για να παράξει έργο ακόμα και αν αποτελούν έμπνευση για τον δημιουργό.

Ωστόσο,αν μπορεί κανείς να αποστασιοποιηθεί από αρχές, πιστεύω και σκέψεις γύρω από τα προηγούμενα δεν μπορεί να μην αποδεχθεί τη σπουδαιότητα των φωτογραφιών και της φωτογράφου. Χρησιμοποιώντας μεγάλες και παλιές φωτογραφικές μηχανές με κατεστραμμένους φωτογραφικούς φακούς και τεχνικές από τα πρώτα βήματα της φωτογραφίας κατάφερε να αποδώσει αυτό που ήδη είχε στο μυαλό της...μια ατμόσφαιρα, μια ατμόσφαιρα φερμένη από μια άλλη εποχή. Την εποχή που η φωτογαφία μιμούμενη τη ζωγραφική έκανε τις πρώτες της απόπειρες να σταθεί στα πόδια της και να πάρει κι αυτή μια θέση μέσα στην Τέχνη.

Πιο πρόσφατα, η Σάλυ Μάν έχει αναβιώσει τη διαδικασία του 19ου αιώνα. Τοποθετώντας υγρό κολλόδιο (δείτε στο τέλος του άρθρου τη διαδικασία λήψης με υγρό κολλόδιο) σε γυάλινες πλάκες, η οποία καταγράφει τις μικρές λεπτομέρειες, αλλά απαιτεί την έκθεση και την ανάπτυξη του φιλμ μέσα σε 15 λεπτά. Αυτός ο περιορισμένος έλεγχος επί της διαδικασίας οδηγεί σε ό, τι Mann περιγράφει ως "ευτυχής ατυχήματα" στο έργο της. Ας δούμε κάποια απ΄αυτά τα ευτυχή ατυχήματα από τη θεματική που ονομάζει Immediate Family

Στον πρόλογο του Immediate Family γράφει: Αυτές είναι οι φωτογραφίες των παιδιών μου. Κάποιες είναι υπαινικτικές, κάποιες μυθοπλαστικές και κάποιες τελείως φανταστικές. Οι περισσότερες όμως απεικονίζουν καθημερινές καταστάσεις που κάθε μητέρα έχει ζήσει. Φωτογραφίζω τα παιδιά μου όταν είναι θυμωμένα, άρρωστα, γυμνά, όταν μορφάζουν, όταν ποζάρουν."

Μετέπειτα δουλειές της , Mother Land:Recent Georgia and Virginia Landscapes (1997), What remains (2003) και Deep South (2003) η Mann φωτογραφίζοντας με παλιές μηχανές και ταλαιπωρημένους φακούς, δημιουργεί ονειρικές εικόνες τοπίων, αντλώντας έμπνευση από το ρεύμα του πικτοριαλισμού και κυρίως από τους Watkins και OSullivan.

Στις περισσότερες δουλειές της, η Mann εμφανίζει και εκτυπώνει μόνη της, για να έχει τον απόλυτο έλεγχο των έργων της. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η Μann έχει πειραματιστεί με διαφορετικές μηχανές όλων των φορμά καθώς και με Polaroid, και ότι από την δεκαετία του 80 δουλεύει κυρίως με μηχανές μεγάλου φορμά, εκ των οποίων κάποιες είναι κατασκευασμένες στα τέλη του 19ου αιώνα.

Έχει αποτελέσει το πρόσωπο και το έργο της, θέμα δύο ντοκιμαντέρ: Δεσμοί Αίματος (Blood Ties-1994), το οποίο ήταν υποψήφιο για Όσκαρ, και Τι απομένει (What Remains-2007), το οποίο έκανε πρεμιέρα στο Sundance και ήταν υποψήφιο για το βραβείο ΕΜΜΥ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ το 2008. Επίσης, το έργο της έχει κοσμίσει τους τοίχους μεγάλων εκθέσεων στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Τέχνης, της Φιλαδέλφειας, και την Corcoran Gallery of Art, Washington, DC και της Virginia Museum of Art, Ρίτσμοντ, VA. Οι φωτογραφίες της μπορούν να βρεθούν σε πολλές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, συμπεριλαμβανομένου των Metropolitan Museum of Art, the Museum of Modern Art & του Whitney Mueseum of American Art

 

*ΥΓΡΟ ΚΟΛΛΟΔΙΟ

Στα 1851 ο Άγγλος FREDERIC SCOTT ARCHER (1813-1857) παρουσίασε τη μέθοδο του υγρού κολλοδίου που θα κυριαρχούσε τα επόμενα 25 χρόνια στον τομέα της φωτογραφικής παραγωγής.

Στο εγχειρίδιο της φωτογραφικής μεθόδου δια του κολλοδίου ο F. S. ARCHER περιγράφει τη μέθοδο του σύμφωνα με την οποία:

Ένα κομμάτι γυαλί, τοποθετημένο ήδη σε ένα σασί καθαρίζονταν με προσοχή. Στη συνέχεια χύνονταν στην επιφάνεια του ομοιόμορφα υγρό κολλόδιο. Αυτή η κίνηση απαιτούσε ιδιαίτερή ταχύτητα και λεπτότητα. Μετά από αυτό θα έπρεπε αμέσως η πλάκα να εμβαπτιστεί σε διάλυμα Νιτρικού Αργύρου για δύο λεπτά περίπου. Ακολουθούσε έκθεση της πλάκας στο φως με τη βοήθεια της φωτογραφικής μηχανής κατά τα γνωστά. Η εμφάνιση γίνονταν με την βοήθεια πυρογαλλικού οξέος και η στερέωση σε υποσουλφίτ. Μετά το πλύσιμο η πλάκα θα έπρεπε να στεγνώσει πάνω από φωτιά και να βερνικωθεί ζεστή.

Όλη η διαδικασία υποχρεωτικά όφειλε να τελειώσει ΠΡΙΝ ο αιθέρας του κολλοδίου εξατμιστεί.

Με αυτή τη μέθοδο λαμβάνονταν ένα αρνητικό υψηλής ποιότητας, ασύγκριτα πιο ευκρινές απ΄ ότι το αρνητικό σε χαρτί και το σπουδαιότερο μπορούσε να συναγωνιστεί άνετα την Δαγγεροτυπία

Inspiration to write this article: Tribute to Sally Mann-Cigaretteby Konstantinos Vita

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Απρ 2024)

Την Τρίτη 23 Απριλίου η γκαλερί “7” παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας του ΑΚΗ ΔΕΤΣΗ με τίτλο “Αποτύπωμα” . “Η φωτογραφία ως σημαίνουσα επιφάνεια είναι μια αντίληψη στη θεωρία...

News (02 Απρ 2024)

Στο πλαίσιο των Photometria Awards 2024 με κριτή τον φωτογράφο του πρακτορείου Magnum Martin Parr, το Photometria International Photography Festival πραγματοποιεί ανοιχτό κάλεσμα προς φωτογράφους...

Cinema (02 Απρ 2024)

H κινηματογραφική λέσχη HAU Movie Club της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης αποτίει φόρο τιμής στην Bette Davis με την ειδική προβολή της ταινίας του Paul Henreid, «Το Έγκλημα της 9ης Λεωφόρου»...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (02 Απρ 2024)

Στα πλαίσια της διοργάνωσης της IMAGE+TECH expo & PHOTOVISION 2024 | 5-7 Απριλίου, φιλοξενείται η καλλιτεχνική έκθεση CONTEMPORARY JAPANESE PHOTOGRAPHERS που έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα της...

News (28 Μαρ 2024)

Το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας απευθύνει ανοιχτό κάλεσμα σε νέους φωτογράφους και καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν το φωτογραφικό μέσο να υποβάλουν αίτηση για συμμετοχή στο πρόγραμμα Νέοι Έλληνες...

News (27 Μαρ 2024)

Ο Φωτογραφικός Όμιλος Καβάλας και η @L.LOVES ART BOOKS παρουσιάζουν το Σάββατο 30 Μαρτίου και ώρα 19:30 στο Χαλήλ Μπέη Τζαμί στην Καβάλα την φωτογραφική εργασία του Αλέξανδρου Ζαφειρίδη με τίτλο So...

News (20 Μαρ 2024)

Ο IANOS, για έβδομη συνεχή χρονιά, διοργανώνει Διαγωνισμό Διηγήματος και Φωτογραφίας με θέμα, αυτή τη φορά, το «Παρά θίν’ αλός». Η ομηρική έκφραση παρά θίν’ αλός(Ιλιάδα, Α’, 326), σημαίνει στην...

News (20 Μαρ 2024)

Η Nikon, σε συνεργασία με τα The Comedy Wildlife Awards, είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει ότι ο παγκοσμίου φήμης διαγωνισμός είναι πλέον ανοικτός για τις συμμετοχές του 2024. Τα The...

News (20 Μαρ 2024)

Την Πέμπτη 21 Μαρτίου 2024, στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του έργου τριών φωτογράφων του Φωτογραφικού Κύκλου στα πλαίσια των καθιερωμένων "Συναντήσεων της Πέμπτης" του σωματείου.Η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (20 Μαρ 2024)

Ομαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα "Ο Τόπος Μου" η οποία συνδιοργανώνεται από τρεις φωτογραφικές ομάδες: την "F22" της Πτολεμαΐδας (σε επιμέλεια του Σάκη Δαζάνη), την "Αντίθεση" της Βέροιας και την...

News (19 Μαρ 2024)

Στο πλαίσιο των εβδομαδιαίων συναντήσεων, η Φωτογραφική Ομάδα fplus, σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού Δήμου Λαρισαίων, φιλοξενεί την Τρίτη 19 Μαρτίου 2024, και ώρα 19:30, στο Μύλο του...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (15 Μαρ 2024)

Η Γκαλερί INTERZONE στην πόλη της Ρώμης φιλοξενεί την από κοινού έκθεση των Δάφνη Κοτσιάνη και Ηλία Γεωργιάδη με τίτλο "Density". Οι δύο Έλληνες εικαστικοί φωτογράφοι ως δίδυμο παρουσιάζουν τα έργα...