Πριν λίγο καιρό, ένας φωτογράφος με πολλές χιλιάδες ακόλουθους, αποφάσισε να διαγράψει το λογαριασμό του στο Facebook (και όχι μόνο) για τους δικούς του, σεβαστούς, λόγους.

Η είδηση (από φωτογραφικό site) αλιεύτηκε από φίλους  «facebook-σκεπτικιστές», που την κοινοποίησαν…. στο Facebook!

Οξύμωρο; Τουλάχιστον. 

Στο ίδιο όμως site υπήρχε και άλλη μια είδηση, με infographic παρακαλώ, των 30 φωτογράφων που χρησιμοποιούν τα social media προς όφελος τους, καθώς επίσης και άλλη μια απλή λίστα με τους 100 φωτογράφους που είναι οι πιο ενεργοί στα social media και έχουν  και αυτοί ωφεληθεί (επαγγελματικά σίγουρα και πιθανότατα καλλιτεχνικά) από αυτά. 

Συνήγορος υπεράσπισης δεν είμαι. 

Πόσο μάλλον του κυρίου Mark Zuckerberg και ιδιαίτερα μετά τις αποκαλύψεις και τις συγνώμες για το Cambridge Analytica.

Είμαι όμως υποστηρικτής του «μέσου». 

Εμείς είμαστε αυτοί που το χρησιμοποιούμε (με τη θέλησή μας) και εμείς είμαστε ατομικά υπεύθυνοι για τη σωστή του χρήση καθώς και για το τι αποδεχόμαστε και το τι απορρίπτουμε, από την ακατάπαυστη ροή του timeline.

Δεν αναφέρομαι στη γενική χρήση. Πώς θα μπορούσα άλλωστε; 

Αναφέρομαι στη χρήση που κάνει ένας επίμονος φωτογράφος, που θέλει να δείξει τις εικόνες του σε ένα ευρύ κοινό, που ποτέ δεν θα το είχε στη «διάθεσή» του και που περιμένει μια ειλικρινή ανταπόκριση ή απόρριψη από αυτό.

Και δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι και η φωτογραφική μας μηχανή είναι και αυτή «μέσον». 

Και δεν φταίει αν οι φωτογραφίες μας δεν συγκινούν, όπως και δεν οφείλονται σ΄ αυτήν οι όμορφες εικόνες μας, αλλά στην ευθεία που μπαίνει η καρδιά, το μάτι και ο εγκέφαλος και διαπερνά το φακό της… 

Εξ’ άλλου ο Alfred Stieglitz ήταν αυτός που μας προέτρεπε «να μην είμαστε ενθουσιώδεις χειριστές κουμπιών». 

 «H φωτογραφία είναι χρήσιμη για την αποτύπωση της πραγματικότητας όσο και για τη προσωπική δημιουργία και για να ξεχωρίσουμε είναι μονόδρομος η δημιουργία μιας προσωπικής αισθητικής που δεν θα μοιάζει με κανενός άλλου»

έγραψε η Susan Sontag.

Η προσωπική αισθητική όμως αυτού του επίμονου φωτογράφου, ο οποίος  δεν έχει πρόσβαση στους editors, τους curators, στις εκθέσεις, στη δημιουργία ενός site, στην έκδοση βιβλίου, είναι πιθανόν να βρει μια χαραμάδα αναγνώρισης μέσα από ένα post και να αμυνθεί ενάντια στην αφάνεια.

Μονόδρομος; Δύσκολο πολύ, αλλά – θέλω να ελπίζω – πιθανόν…

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...

Book Reviews (16 Νοε 2022)

Αθήνα – L'Aquila. Μια συζήτηση για το βίωμα δύο πόλεων, μέσα από την περιπατητική εμπειρία, το βλέμμα στραμμένο στο αίσθημα της οικειότητας και της ξεθωριασμένης παιδικής μας...

Book Reviews (15 Νοε 2022)

Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του φωτογραφικού βιβλίου "Kuebiko" του Ευάγγελου Δασκαλάκη, που αναπτύχθηκε και εκδόθηκε σε συνεργασία με το Zoetrope Athens. Το Kuebiko του...

Exodus (15 Νοε 2022)

O Γιάννης Γιαννάτος παρουσιάζει τη φωτογραφική συλλογή του “Via Artis” στο Upper House Athens στον 6ο όροφο του εμπορικού κέντρου Attica (είσοδος από τη στοά Σπύρου Μήλιου ή από το Attica) από...

Exodus (11 Νοε 2022)

Η Art Core έχει τη χαρά να σας προσκαλέσει στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας Face to Phase - Me, Myself & Nobody του Marco Castelli.  Το έργο θέτει υπό αμφισβήτηση την ταυτότητα και την...

Exodus (09 Νοε 2022)

They are the Subject, They are the Absolute— mother is the Absolute Other Παράφραση της δήλωσης της Simone de Beauvoir: He is the Subject, he is the Absolute—she is the Other Η Μαρία...

Exodus (09 Νοε 2022)

Η Φωτογραφική Λέσχη Ηλιούπολης, σας προσκαλεί στην έκθεση φωτογραφίας με τίτλο: ''ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ'' Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο Εκθεσιακό Κέντρο Ηλιούπολης, Λ.Ειρήνης 14-16 & Αλκιβιάδου,...

Book Reviews (09 Νοε 2022)

 Ο εκδοτικός οίκος University Studio Press προσκαλεί στην παρουσίαση του βιβλίου «Ουδέτερη ζώνη / Neutral zone» ένα φωτογραφικό λεύκωμα του Γιάννη Παντελίδη. Η παρουσίαση θα γίνει την Τετάρτη...