Ξεκίνησα να κάνω φωτογραφία αναζητώντας το εντυπωσιακό. Αυτό σαγήνευε τα μάτια μου τον πρώτο καιρό, όταν ακόμα οι γνώσεις μου επάνω στη φωτογραφία ήταν λιγότερες από μηδενικές. Το κύριο συστατικό της φωτογραφίας που λειτουργούσε δυναμικά και με πειθώ στην σκέψη μου ήταν το χρώμα. Αργότερα «με έμαθαν» ότι το χρώμα είναι ένα δύσκολο στοιχείο της φωτογραφίας, κυρίως αναφερόμενοι στην καλλιτεχνική φωτογραφία, αφού την κάνει ρεαλιστική ενώ ταυτόχρονα προσθέτει ένα ακόμα βαθμό δυσκολίας, αυτό του συνδυασμού των χρωμάτων. Ωστόσο, τα έντονα χρώματα έκλεβαν την παράσταση. Επίσης, οι γεμάτες με άπειρα αντικείμενα φωτογραφίες με έκαναν να τις κοιτάζω περισσότερο.

feloukas2 ifocus

Με τον καιρό να περνάει και τις λήψεις να συνεχίζονται άρχισα να βρίσκομαι αντιμέτωπος με τις πρώτες μου προσπάθειες, αρκετές από τις οποίες με κούραζαν, τόσο ως αποτέλεσμα όσο και ως διαδικασία. Τα έντονα χρώματα δεν μου έδιναν πια κάτι αφού το μάτι είχε χορτάσει και κυρίως είχε συνειδητοποιήσει ότι τα δυνατά χρώματα προκύπτουν πολύ εύκολα με τη βοήθεια της τεχνολογίας. Η πανσπερμία αντικειμένων και ανθρώπων εντός της φωτογραφίας, επίσης με κούραζε, αφού το μάτι μου χτυπούσε από αντικείμενο σε αντικείμενο και από άνθρωπο σε άνθρωπο χωρίς να μπορώ να εστιάσω κάπου.

Κάτι τέτοιες στιγμές, που βρίσκεσαι μπροστά σε σταυροδρόμι, αναγκάζεσαι να σκεφτείς. Η ανάγκη να πάρεις απόφαση για το δρόμο που θα ακολουθήσεις σε συνδυασμό με τη διαύγεια της στιγμής και την πνευματική ευεξία μπορούν να σε οδηγήσουν από το απόλυτο τίποτα μέχρι το μέγιστο δημιουργικό αποτέλεσμα. Η δημιουργία που χάνεται μέσα από την καθημερινή συνήθεια των ενεργειών μας, τη ρουτίνα, ξεπετάγεται ξανά ως αποτέλεσμα ανάγκης. Εκεί ακριβώς, μας δίνεται η ευκαιρία να πετύχουμε κάτι άλλο. Κάτι διαφορετικό.

Σε μια τέτοια στιγμή αποφάσισα να γυρίσω τη ματιά μου προς τα πίσω. Να επανεξετάσω την πεπατημένη και να κοιτάξω για εναλλακτικά μονοπάτια. Και έτσι είδα κατάματα την απλότητα. Και όχι μόνο την είδα αλλά τη δοκίμασα.

feloukas3 ifocus

Τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά. Διαπίστωσα ότι η απλότητα στο περιεχόμενο του κάδρου ενίσχυε τον βαθμό αποδοχής της φωτογραφίας από τον θεατή. Τα λιγοστά στοιχεία που περιλαμβάνει το κάδρο γίνονται πιο εύκολα αντιληπτά. Η σχέση μεταξύ τους είναι ευδιάκριτη. Η φαντασία του θεατή καλείται να δομήσει την ιστορία της πάνω σε λιγότερα ερεθίσματα, άρα ολόκληρη η διαδικασία κατανόησης γίνεται καταρχήν πιο εύκολη και κατά δεύτερον και σημαντικότερο γίνεται πιο ελεύθερη. Ελεύθερη γιατί τα λιγοστά στοιχεία του κάδρου επιτρέπουν περισσότερες ερμηνείες.

Ένα άλλο στοιχείο του απλού κάδρου είναι ότι λειτουργεί εμφατικά στο ένα επιλεγμένο κεντρικό του στοιχείο. Απογυμνώνοντας το περιβάλλον από ερεθίσματα, ο θεατής επικεντρώνεται στο μοναδικό βασικό αντικείμενο που παρουσιάζεται. Σε αυτό θα περιπλανηθεί με όλη του την δύναμη εξερευνώντας την πιο μικρή του λεπτομέρεια και ίσως να είναι αυτή η μικρή λεπτομέρεια που τελικά θα κρίνει το αποτέλεσμα.

Τέλος, όταν μια φωτογραφία είναι απλή τότε είναι πιο δύσκολο να την βαρεθείς γιατί δεν σε κουράζει. Αν αυτό που βλέπεις σου αρέσει τότε δεν θα σε κουράσει ποτέ, αφού δεν έχει τη δύναμη να σε κουράσει, ελλείψει του θορύβου και απουσίας του έμμεσου βάρους των αντικειμένων. Πάντα θα είναι το σημείο που θα ακουμπάς το βλέμμα σου για να το ξεκουράσεις, για να ταξιδέψεις τη σκέψη σου, για να φύγεις για λίγο από την πραγματικότητα. Αν δε, η εικόνα είναι αρκετά αφηρημένη, τότε ενδέχεται να σε ταξιδέψει τόσο μακριά, που η επαναφορά στην πραγματικότητα να είναι δύσκολη και καταπιεστική.

Μα αλήθεια, αυτό δεν είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό της επιτυχίας ενός έργου τέχνης;

Πρόσφατα Άρθρα

News (26 Νοε 2021)

Την ατομική έκθεση του Άγγελου Νικολόπουλου, με τίτλο «Ατραπός» παρουσιάζει ο Ιωνικός Σύνδεσμος, από 3 έως 10 Δεκεμβρίου 2021 στον εκθεσιακό του χώρο (Τσουρουκτσόγλου 1 & Ηρακλείου 251, Νέα...

News (19 Νοε 2021)

Ο Χρήστος Αγγελίδης ασχολείται με τη φωτογραφία γάμου αλλά και με τη φωτογράφιση τοπίου. Έχει πάρει μέρος ως μέλος κριτικής επιτροπής σε διεθνείς διαγωνισμούς φωτογραφίας όπως το...

Presentation (18 Νοε 2021)

Γιορτάζουμε 200 χρόνια απελευθέρωσης από τον ζυγό της Οθωμανικής αυτοκρατορίας μέσα σε συνθήκες ενός Οργουελιανού σκηνικού, παράνοιας και κρατικής καταστολής.  Στην ελληνική πολιτική και...

News (18 Νοε 2021)

Η ατομική έκθεση φωτογραφίας της Μαργαρίτας Μαυρομιχάλη ξεκινάει στις 30 Νοεμβρίου στην CITRONNE Gallery - Αθήνα. Info CITRONNE Gallery Τοποθεσία: Πατριάρχου Ιωακείμ 19, Αθήνα 106...

News (16 Νοε 2021)

Ο Φωτογραφικός Κύκλος σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζουν και φέτος διαδικτυακά τις Συναντήσεις της Πέμπτης. Την Πέμπτη 18 Νοεμβρίου στις 19:00 ο Πλάτων Ριβέλλης παρουσιάζει...

News (16 Νοε 2021)

Η φωτογραφία επιστρέφει! Το πρώτο event για το Imaging στην Ελλάδα μετά την έλευση της λαίλαπας του Covid19 είναι γεγονός – και φυσικά έχει την υπογραφή της Nexus Publications AE! Το ραντεβού...

News (15 Νοε 2021)

Η έκθεση του διαγωνιστικού τμήματος του Photometria με τίτλο “Stalk me“, ταξιδεύει στη Νάουσα και συγκεκριμένα στον εκθεσιακό χώρο «Καμίνι». Η έκθεση θα ανοίξει για το κοινό το Σάββατο 13...

Presentation (11 Νοε 2021)

Ο Κωνσταντίνος Τζαβέλας γεννήθηκε το 1985 και ζει στην Αθήνα. Για αρκετά χρόνια εργάστηκε στον ιδιωτικό τομέα, στο πεδίο των σπουδών του ως τεχνικός δομικών έργων. Μέσα σε αυτή τη...

News (11 Νοε 2021)

 Η SCI Hellas και η αμκε Artifactory προσκαλούν την κοινωνία των πολιτών, τους φίλους της τέχνης της φωτογραφίας, αλλά και όποιον/α ενδιαφέρεται για την καταπολέμηση των στερεοτύπων και της μη...

News (11 Νοε 2021)

Ο Γιάννης Γιαννάτος, Έλληνας φωτογράφος, γνωστός για τις ασπρόμαυρες λήψεις Φωτογραφίας δρόμου, απέσπασε τρεις διακρίσεις με ισάριθμο αριθμό φωτογραφιών σε δύο κατηγορίες του διεθνούς...

News (05 Νοε 2021)

Ο φωτογράφος, από το 2015, επ ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης, τότε,  σύστησε, με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο τον ποιητή και τους στοίχους του, στους κατοίκους της...

News (03 Νοε 2021)

Ανοικτό κάλεσμα από το Photometria International Photography Festival για το Parallel Voices 2022 Το Photometria International Photography Festival θέλοντας να συνεχίσει την ανάδειξη της σύγχρονης...