Aναρωτηθήκατε ποτέ γιατί τα παλιά και φθαρμένα αντικείμενα μας προκαλούν τόσο έντονη έλξη; Ερείπια, εγκαταλελειμμένα κτίρια, πολυκαιρισμένα αντικείμενα κλπ. καταλαμβάνουν αδιαμφισβήτητα σημαντικό χώρο στο μυαλό μας έτσι δεν είναι; Και με τους ανθρώπους; Τι γίνεται με αυτούς;

Προσπαθώντας να απαντήσω στη συγκεκριμένη ερώτηση, σκέφτομαι το πως μπορεί να διαχειριζόμαστε γενικά τους ανθρώπους ως φωτογραφικό θέμα. Υπάρχει άραγε κάποια μέθοδος που πρέπει να ακολουθήσουμε προκειμένου να φωτογραφίσουμε το ανθρώπινο υποκείμενο; Είμαστε πλήρως συνειδητοποιημένοι για το τι κάνουμε, όταν στρέφουμε το φακό μας πάνω του; Παρά τις διάφορες τυπικές απαντήσεις που κατά καιρούς δίνονται, ο καθένας από εμάς καλείται να παλέψει μόνος του για να ανακαλύψει κάποιο νόημα πίσω απ' όλα αυτά. Μοιάζει με μια διαδικασία αυτοπραγμάτωσης και αποδοχής των πιο σκοτεινών επιθυμιών μας, που παραμένουν κρυμμένες στα βάθη των εικόνων που παράγουμε.

stratoudakis1

Copyright: John Stratoudakis 2011

Μιλώντας για το φιλμ Stalker του Andrei Tarkovsky, ο κριτικός και ψυχααλυτής Slavoj Zizek υπογραμμίζει: "Χρειαζόμαστε τη δικαιολογία του φανταστικού για να οργανώσουμε τον εαυτό μας, αυτό που είμαστε πραγματικά. Το Stalker είναι ένα φιλμ σχετικά με τη Zώνη, έναν χώρο απαγορευμένο, γεμάτο απομεινάρια ενός εξωγήινου πολιτισμού που μας επισκέφτηκε κάποια στιγμή. Οι Stalkers είναι άνθρωποι που εξειδικεύονται στο να οδηγούν παράνομα διάφορους ξένους που επιθυμούν να επισκεφτούν τη Ζώνη, η οποία είναι γεμάτη από διάφορα μαγικά αντικείμενα. Κυριότερο όλων είναι το "δωμάτιο", στη μέση αυτής της περιοχής, όπου λέγεται ότι υλοποιεί όλες τις επιθυμίες. Σε αυτό το δωμάτιο, επιθυμίες και ανομολόγητες ευχές υλοποιούνται υπό τον όρο ότι μπορούμε να τις οριοθετήσουμε, κάτι που φυσικά είναι αδύνατο."

stratoudakis2

Copyright: John Stratoudakis 2011

Το 2011, έκανα μια εργασία για έναν άστεγο άντρα που ζούσε (ίσως ζει ακόμα) σε ένα παλιό νεκροταφείο. Στην καθημερινότητά του καθοδηγούσε επισκέπτες που ήθελαν να βρούν κάποιο συγκεκριμένο σημείο του νεκροταφείου, αποσκοπώντας σε κάποια υλική ανταμοιβή. Σαν τον ήρωα του Tarkovsky, αυτός ο άστεγος stalker, ήταν ο ανεπίσημος οδηγός για όποιον ήθελε να εκπληρώσει μια προσωπική εξομολόγηση.

Δεν ήξερα ακριβώς πως να προσεγγίσω ένα τέτοιο θέμα εκείνο τον καιρό. Για την ακρίβεια, είχα αυτή τη ρομαντική ένταση, όπως πολλοί από εμάς που κρατάμε κάμερα στα χέρια, να φωτογραφίσω κάτι σημαντικό, κάτι ζωντανό. Και τι πιο ζωντανό από ένα ανθρώπινο ον;

stratoudakis3

Copyright: John Stratoudakis 2011

Χρόνια μετά, συνειδητοποίησα ότι ασυναίσθητα είχα χρησιμοποιήσει την υλική υπόσταση της προ-αφηγηματικής πυκνότητας του χρόνου. Φωτογράφισα πράγματα κι αντικείμενα σαν ενδείκτες του χρόνου. Παλιά μάρμαρα βυθισμένα στο βρόχινο νερό, ξεχασμένα αντικείμενα εδώ κι εκεί, φύλλα και κλαδιά, ακόμα κι ένα πολυκαιρισμένο κρανίο, το οποίο ανήκε στον πατέρα του ήρωά μου, ο οποίος είχε θαφτεί κι αυτός στο ίδιο νεκροταφείο. Υπάρχουν φορές που νιώθω ενοχές σκεπτόμενος την πιθανότητα να αναζητούσα να βρω τρόπο να εστιάσω στη σήψη που ήταν έκδηλη στο σώμα αυτού του άντρα. Αναρωτιέμαι επίσης μήπως προσπάθησα να τον αποτυπώσω ως μια δική μου προβολή για το χρόνο, ακολουθώντας -χωρίς να το ξέρω- τον τρόπο απεικόνισης του τυπικού Ταρκοφσκικού υποκειμένου, το οποίο όταν προσεύχεται δεν κοιτάζει επάνω, αλλά κάτω.

stratoudakis4

Copyright: John Stratoudakis 2011

Ο Zizek συνεχίζει: "Είναι αυτή η αποσύνθεση της ίδιας της υλικότητας της Πραγματικότητας που παρέχει πνευματικό βάθος. Ο χρόνος δεν είναι ένα ουδέτερο μέσο στο οποίο συμβαίνουν διάφορα. Αισθανόμαστε την πυκνότητα του ίδιου του χρόνου."

stratoudakis5

Copyright: John Stratoudakis 2011

Στην τελευταία σκηνή της ταινίας Blade Runner, ο Rutger Hauer λέει: "Όλες αυτές οι στιγμές θα χαθούν στο χρόνο, σαν τα δάκρυα στη βροχή."

Πρόσφατα Άρθρα

News (11 Αυγ 2020)

Τα Μαθήματα Φωτογραφίας Ρεθύμνου διενεργούν έκθεση φωτογραφίας με τον τίτλο "λεξικόν" στην βόρεια εξωτερική πλευρά του δημοτικού κήπου Ρεθύμνου (πλευρά κεντρικής εισόδου). Η πρώτη μέρα της έκθεσης...

News (07 Αυγ 2020)

Το παραδοσιακό κατώι του “Ξωτικό wine&deli” στον Τριαντάρο Τήνου, μεταμορφώθηκε σε ένα νέο χώρο τέχνης, το “Ξωτικό art space”, που εγκαινιάζεται το Σάββατο, 8 Αυγούστου με μια αναδρομική έκθεση...

News (05 Αυγ 2020)

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης και ο Δήμος Ύδρας / Municipality of Hydra διοργανώνουν και παρουσιάζουν την έκθεση φωτογραφίας "Η Ύδρα για τον Mario Vitti. Γραφείο με θέα, φωτογραφίες 1948 –...

Education (03 Αυγ 2020)

Εκείνη την εποχή ανακάλυπτα τη Leica. 'Εβρισκα σ' αυτή τη μηχανή ένα τέλειο εργαλείο για γρήγορα σκίτσα και την εξάσκηση του βλέμματος πάνω στη ζωή. Πήγαινα σκαλίζοντας, δεν υπάρχει άλλη λέξη,...

News (03 Αυγ 2020)

ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ Προθεσμία υποβολής: Δευτέρα 3 Αυγούστου Το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας, στο πλαίσιο των δράσεών του για την...

News (03 Αυγ 2020)

Η πρώτη εκδήλωση στην Κορνάρου για το 2020 (καθυστερημένη λόγω των συνθηκών ) θα γίνει την Δευτέρα 10-8-20 στις 20:30 με καλεσμένο τον Σταύρο Σταματίου. Είναι χαρά μας που μετά από 4 χρόνια...

News (03 Αυγ 2020)

Φέτος αφήσαμε την καρδούλα μας για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, να ταξιδέψει στα όμορφα μέρη της Παλαίρου. Ακολουθήσαμε με το βλέμμα μας το φυσικό φως, πειραματιστήκαμε με το τεχνητό, στροβιλιστήκαμε...

Presentation (30 Ιουλ 2020)

Μαμαδες αυτό που μας δένει με τις κόρες μας είναι οι διαφορές μας που πρέπει να αγαπήσουμε! Και έρχονται κάποιες στιγμές εκεί που δεν το περιμένεις να σε τραβήξουν απότομα από τα όνειρα και να σε...

News (28 Ιουλ 2020)

Από την Τρίτη, 28 Ιουλίου έως και την Κυριακή, 2 Αυγούστου το Φεστιβάλ Ρεματιάς 2020 φιλοξενεί το 6ο Our Festival: 6 μέρες γεμάτες θέατρο, μουσική, χορός, κουκλοθέατρο, video art, παιδικές...

News (28 Ιουλ 2020)

Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης σας προσκαλεί στην έκθεση φωτογραφίας των μελών του, με τίτλο "Νύχτα". Συνεχίζοντας την δημιουργική του πορεία το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης,...

Workshops (27 Ιουλ 2020)

Σε αυτό το σεμινάριο φωτογραφίας δρόμου θα περιηγηθούμε σε επιλεγμένα μέρη της Αθήνας και θα φωτογραφίσουμε ξεφεύγοντας από τα στερεότυπα. Θα προσπαθήσουμε να διεισδύσουμε οπτικά πίσω από την κοινή...

News (27 Ιουλ 2020)

Πόσα πρόσωπα μπορείς να κοιτάξεις κατάματα όπως τον καθρέφτη σου, σε μία έκθεση φωτογραφίας; Σε ποιους τόπους απόκοσμους και κοσμικούς να περιπλανηθείς; Πόσες σχέσεις νομίζεις χωρούν σε ένα...