Η κύρια σκέψη του φωτογράφου πριν το κλικ είναι το περιεχόμενό της φωτογραφίας. Είτε είναι επαγγελματίας φωτογράφος είτε είναι ερασιτέχνης φωτογράφος, είτε είναι φιλαράκι που θέλει να απαθανατίσει την παρέα του. Ανεξάρτητα από το ρόλο του και τον στόχο του, το ερώτημα είναι το ίδιο: Τι θα βάλω μέσα στο κάδρο μου;

Κατά καιρούς έχω ακούσει πολλούς ορισμούς για το τι σημαίνει άρτιο κάδρο και έχω διαβάσει άλλους τόσους. Κάποιοι προσπαθούν να περιφράξουν το αποτέλεσμα, το τι πρέπει και το τι δεν πρέπει να περιέχει ένα φωτογραφικό κάδρο με στόχο να ορίσουν κανόνες που βοηθούν στην επίτευξή του ιδανικού. Οι κανόνες αυτοί είναι συνήθως αποτέλεσμα μελέτης κλασικών φωτογραφικών αριστουργημάτων από ειδικούς της τέχνης, που οδηγούν στον εντοπισμό κοινών χαρακτηριστικών των έργων. Όσο πιο δύσκολο είναι να εντοπίσεις αυτά τα κοινά χαρακτηριστικά και κυρίως όσο πιο δύσκολο είναι να τα εξηγήσεις, τόσο πιο εντυπωσιακοί είναι οι κανόνες με αποτέλεσμα να γίνονται πιο εύκολα αποδεκτοί από το ευρύ κοινό.

feloukas 45 preview squashed

Έτσι, τεμαχίσαμε το κάδρο σε τρία οριζόντια και τρία κάθετα τμήματα. Μετά ψάξαμε για εμφανείς ή υπονοούμενες γραμμές στη φόρμα που να συγκλίνουν κάπου και έτσι εξηγήσαμε την ένταση που αυτό το «κάπου» εκπέμπει εξαιτίας των συνιστωσών. Μετά είπαμε για τη θεωρεία των άκρων και αμέσως μετά είπαμε για την ισορροπία του κάδρου, αφού βέβαια πρώτα εξηγήσαμε τη σχέση των χρωμάτων και την ένταση της φόρμας. Γενικότερα μιλώντας είπαμε πολλούς ακόμα κανόνες, οι οποίοι διέπουν τα φωτογραφικά αριστουργήματα, τους οποίους δεν αμφισβητώ ως αποτέλεσμα μελετών αλλά τους οποίους αμφισβητώ ως μοναδικά συστατικά μια επιτυχημένης συνταγής.

Η εφαρμογή ενός κανόνα δεν συνεπάγεται το επιτυχημένο αποτέλεσμα. Γιατί η καλή φωτογραφία δεν γίνεται εύκολα. Γιατί η κατανόηση αυτών των κανόνων, του τρόπου που συνδέονται μεταξύ τους και του τρόπου ένταξής τους στο κάδρο μαζί με τις σκέψεις του φωτογράφου απαιτεί δουλειά και τριβή με το αντικείμενο, άρα απαιτεί περισσότερο χρόνο κατ’ ελάχιστο.

Ποιος κανόνας είναι ο σωστός και ποιος λάθος; Πώς επιλέγω τι κανόνα θα ακολουθήσω; Και τελικά, είναι εφικτό κατά τη διαδικασία της φωτογράφισης να ακολουθώ κανόνες; Όχι δεν είναι, αφού εκείνη την ώρα καλούμαι να δημιουργήσω. 'Αρα, οι κανόνες θα πρέπει εμμέσως να έχουν γίνει εκούσια διαδικασία, θα πρέπει να έχουν γίνει συνείδηση, γιατί αλλιώς θα γίνουν εμπόδιο που θα μειώσει τη δημιουργική διαδικασία.

feloukas 57 preview squashed

Εν κατακλείδι, οι κανόνες ή καλύτερα κάποιοι από τους κανόνες μπορεί να συγκατοικούν μέσα στο επιτυχημένο κάδρο αλλά δεν είναι αυτοί που ορίζουν το επιτυχημένο αποτέλεσμα. Στην καλύτερη των περιπτώσεων θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι κανόνες ενός άρτιου κάδρου είναι αναγκαίοι αλλά όχι ικανοί! Το συστατικό που λείπει είναι η ικανότητα και ο παλμός του δημιουργού.

Ενδεικτικά θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ότι άρτιο κάδρο είναι αυτό που μέσα στις 4 πλευρές του έχει καταφέρει να περικυκλώσει την ένταση του δημιουργού του. Άρτιο κάδρο είναι αυτό δεν λειτουργεί σαν πυροτέχνημα στα μάτια του θεατή. Άρτιο κάδρο είναι αυτό που ο θεατής δεν το βαριέται την 3η μέρα. Άρτιο κάδρο είναι αυτό που εντυπώνεται στο μυαλό του θεατή με την πρώτη ματιά. Άρτιο κάδρο είναι αυτό που έχει καταφέρει να αποδώσει με επάρκεια την προσωπικότητα των αντικειμένων που παρουσιάζει εντός. Άρτιο κάδρο είναι αυτό που δεν περιέχει περιττά στοιχεία. Άρτιο κάδρο είναι αυτό που αυταπόδειχτα επιλέγει τα σωστά στοιχεία του. Άρτιο κάδρο είναι αυτό που αφήνει χώρο στον θεατή να το αφομοιώσει με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο, βάσει της προσωπικότητας και των εμπειριών του, χωρίς να είναι αποπνικτικά σαφές και συγκεκριμένο, χωρίς να σκοτώνει τη φαντασία του. Τελικά, πιστεύω ότι το άρτιο κάδρο είναι αυτό που φέρνει τις αισθήσεις μας στο σημείο κορεσμού, ούτε λίγο πριν, ούτε λίγο μετά. Ακριβώς εκεί που όταν κοιτάζεις τη φωτογραφία αισθάνεσαι πλήρης!

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (29 Νοε 2022)

Στον τόπο όπου έφθασε ο μεγαλύτερος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, στον Βόλο, ανοίγει σε λίγες μέρες τις πύλες της η μεγάλη περιοδική έκθεση με τίτλο Από την...

Exodus (28 Νοε 2022)

Η εκθεση «Αντι λήψεις», της Γιώτας Εφραιμίδου  παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στο Κερατσίνι, , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στο Πολιτιστικό Κέντρο...

Exodus (28 Νοε 2022)

Με τον τίτλο ΚΗΠΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ παρουσιάζεται η ατομική έκθεση της Φωτεινής Στεφανίδη από την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 στον πολιτιστικό χώρο MACART. Η ενότητα των έργων αφορά ένα μεγάλο μέρος...

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...

Book Reviews (16 Νοε 2022)

Αθήνα – L'Aquila. Μια συζήτηση για το βίωμα δύο πόλεων, μέσα από την περιπατητική εμπειρία, το βλέμμα στραμμένο στο αίσθημα της οικειότητας και της ξεθωριασμένης παιδικής μας...

Book Reviews (15 Νοε 2022)

Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του φωτογραφικού βιβλίου "Kuebiko" του Ευάγγελου Δασκαλάκη, που αναπτύχθηκε και εκδόθηκε σε συνεργασία με το Zoetrope Athens. Το Kuebiko του...

Exodus (15 Νοε 2022)

O Γιάννης Γιαννάτος παρουσιάζει τη φωτογραφική συλλογή του “Via Artis” στο Upper House Athens στον 6ο όροφο του εμπορικού κέντρου Attica (είσοδος από τη στοά Σπύρου Μήλιου ή από το Attica) από...

Exodus (11 Νοε 2022)

Η Art Core έχει τη χαρά να σας προσκαλέσει στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας Face to Phase - Me, Myself & Nobody του Marco Castelli.  Το έργο θέτει υπό αμφισβήτηση την ταυτότητα και την...