Από ορισμένους, ο Bela Tarr θεωρείται ο πιο σημαντικός σύγχρονος ανατολικο-ευρωπαίος δημιουργός της έβδομης τέχνης, ο μοναχικός διάδοχος του Tarkofsky. Όπως και να 'ναι, δεν παύει να είναι μια αινιγματική περίπτωση.

Αν και οι σύγχρονοι κριτικοί χρησιμοποιούν τον όρο του "μετρ" για να περιγράψουν τον Bela Tarr, ο ίδιος ο σκηνοθέτης αρνείται το χαρακτηρισμό. Ο Bela Tarr γεννήθηκε στις 21 Ιουλίου του 1955 στο Pecs της Ουγγαρίας. Μεγαλώνοντας στο κομμουνιστικό καθεστώς της χώρας του, o Tarr απέκτησε μια κινηματογραφική παιδεία που απέχει έτη φωτός από το σινεφίλ κινηματογράφο των μεγάλων Ευρωπαίων σκηνοθετών.

Ο κινηματογράφος του Tarr έχει διαφορετική αφετηρία και μια διαδρομή που τελικά τον ξεχωρίζει και από τους μεγάλους σκηνοθέτες της Ανατολικής Ευρώπης, για να αναδειχθεί ο ίδιος σε ένα γνήσιο sui generis του σύγχρονου κινηματογράφου.

Αν και ο ίδιος ο Tarr απορρίπτει μετά βδελυγμίας την κατάταξη του έργου του σε περιόδους, οι περισσότεροι αναλυτές του το χωρίζουν σε δύο περιόδους: την κοινωνική, αποτελούμενη από τις τρεις πρώτες ταινίες του, και την υπαρξιακή, εμβληματικό δείγμα της οποίας αποτελεί η τριλογία του Κακού.

Eπιστρέφοντας στην πρώτη περίοδο του Tarr, ανακαλύπτουμε, προς μεγάλη μας έκπληξη, εντυπωσιακές χειρονομίες προς δυο άλλα κινηματογραφικά είδη: τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό και το cinema verite. Ο Tarr γυρίζει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, Οικογενειακή φωλιά (1977), μόλις σε ηλικία 22 ετών, όπου, με σπάνια ακρίβεια, χαρτογραφεί τη συναισθηματική εξορία μιας νεαρής μητέρας στην ενδοχώρα μιας αποξενωμένης πατριαρχικής κοινωνίας. Η ταινία αυτή τον καθιερώνει αυτοστιγμεί ως το πιο αυθεντικό ταλέντο της σχολής του docu-fiction της Βουδαπέστης.

Family Nest 1979 Bela Tarr iFocus

Family Nest ( Οικογενειακή Φωλιά)


Μαζί με τις επόμενες δύο ταινίες της "προλεταριακής τριλογίας" του, Ο Αουτσάιντερ (1981) και Προκατασκευασμένες σχέσεις (1982), η Οικογενειακή φωλιά εγκαθιδρύει την έμμονη διαλεκτική τού Tarr ανάμεσα στην τυραννία της καθημερινότητας και την βίαιη συνδιαλλαγή της με την ανθρώπινη ύπαρξη, ένας στοχασμός που θα αποτελέσει πυρήνα της μετέπειτα δουλειάς του. Όπως και στις ταινίες του Fassbinder, συνηθισμένοι άνθρωποι, παγιδευμένοι μέσα σε κοινότοπες καταστάσεις, καθίστανται μοναδικοί, σχεδόν εξαίσιοι μέσα από το αμείλικτο βλέμμα ενός σαδιστικού ουμανισμού. Ο Tarr ενορχηστρώνει την κάμερά του σε ωμά κοντινά πλάνα, αυτοσχεδιάζει τη δράση με μη επαγγελματίες ηθοποιούς, και καταγράφει μια κλειστοφοβική πραγματικότητα από την οποία δεν υπάρχει καμία πιθανότητα απόδρασης.


Macbeth Tarr iFocus

Macbeth


Το Μάκβεθ (1982), μια παραγωγή σε βίντεο του έργου του Σαίξπηρ, την οποία ο Tarr γύρισε για την Ουγγρική Τηλεόραση, αποτελεί καμπή στην ποιητική του και ενδιάμεσο σταθμό μεταξύ του ρεαλισμού της πρώτης φάσης και του φορμαλισμού της δεύτερης. Αποτελούμενη από δύο μόνο, διαρκώς κινούμενα πλάνα-σεκάνς, η ταινία συνιστά μια αισθησιακή χορογραφία της κάμερας αλλά και των ηθοποιών, καθώς και μια τολμηρή εισαγωγή στην "ταρρική" θεολογία του Κακού. Αυτό το νέο φορμαλιστικό λεξιλόγιο, το οποίο θα επεκταθεί και θα τελειοποιηθεί στα κατοπινά του έργα, εξερευνάται περαιτέρω στο Φθινοπωρινό αλμανάκ (1984), ένα μπεργκμανικό δράμα δωματίου, μια ιστορία διαπλοκής και εξαπάτησης ανάμεσα σε πέντε αντίπαλους χαρακτήρες. Η έμφυτη θεατρικότητα του στιλιζαρισμένου πλατό και η ακραία χρήση του φωτισμού διαταράσσει τη νατουραλιστική γεωμετρία σωμάτων και βλεμμάτων, κατά την αιχμαλώτισή τους από έναν ανελέητο φακό.


to kolastirio tou mpela tar iFocus

Damnation


Με το Κολαστήριο (1987), την πρώτη του συνεργασία με το μόνιμο σεναριογράφο του από την εποχή των Προκατασκευασμένων Σχέσεων και έπειτα, Laszlό Krasznahorkai, ο Tarr εισέρχεται στην άβυσσο. Ένα ερημωμένο, μεταβιομηχανικό τοπίο, ασταμάτητη βροχή, αδέσποτα σκυλιά, αδιαπέραστη ομίχλη- στοιχεία που θα επανέλθουν στις επόμενες δύο ταινίες του Tarr με τον Krasznahorkai. Το Κολαστήριο είναι ένα φιλμ νουάρ που αγγίζει τα όρια της επιστημονικής φαντασίας, αρνείται την εξιλέωση και τη σωτηρία όχι μόνο στον κεντρικό της ήρωα, αλλά και στην ίδια την ανθρωπότητα. Το Satantango (1994) και Οι αρμονίες του Werckmeister (2000) θα κάνουν το μαχαίρι να φτάσει στο κόκαλο αυτού που ο κριτικός κινηματογράφου Jonathan Rosenbaum αποκαλεί "δαιμονικό φορμαλισμό", ολοκληρώνοντας την τριλογία πολιτικής και μεταφυσικής αλληγορίας.


turinhorse1 Bela Tarr iFocus

The Turin Horse


Ο Bela Tarr θεωρείται πλέον ομόφωνα ο μεγαλύτερος σκηνοθέτης από την Ανατολική Ευρώπη. Η πορεία του ωστόσο παραμένει μοναχική. Τα επτάωρα πλάνα του Satantango, εμπνευσμένα από τα βήματα του ταγκό, οι αλληγορικές του εκφράσεις και ο βαθύς, σκοτεινός και ανελέητος πεσιμισμός δεν προσφέρονται για ευρεία αναγνώριση και τον τοποθετούν έξω από το χώρο αυτό που φιλοξενεί άλλους μεγάλους σκηνοθέτες. Ο Bela Tar είναι ένας γνήσια μοναχικός οραματιστής της εποχής μας.

Ταινίες:

Television films[edit]

Short films[edit]

Documentary films[edit]

  • City Life (1990)
    • segment: Az utolsó hajó / The Last Boat

“Here we have to acknowledge the fact that there were ages more fortunate than ours, those of Pythagoras and Aristoxenes, when our forefathers were satisfied with the fact that their purely tuned instruments were played only in some tones, because they were not troubled by doubts, for they knew that heavenly harmonies were the province of the gods. Later, all this was not enough, unhinged arrogance wished to take possession of all the harmonies of the gods. And it was done in its own way, technicians were charged with the solution, a Praetorius, a Salinas, and finally an Andreas Werckmeister, who resolved the difficulty by dividing the octave of the harmony of the gods, the twelve half-tones, into twelve equal parts.”

Béla Tarr

Πρόσφατα Άρθρα

News (12 Δεκ 2024)

Την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024, στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του έργου δύο φωτογράφων του Φωτογραφικού Κύκλου στα πλαίσια των καθιερωμένων "Συναντήσεων της Πέμπτης" του σωματείου. Η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Δεκ 2024)

  Η Λέσχη δημιουργικής φωτογραφίας Ιωαννίνων «ΦΩΤΟΡΑΣΗ», θα πραγματοποιήσει στη Ζωσιμαία Ακαδημία την ετήσια έκθεση Φωτογραφίας, με τίτλο «Αντιθέσεις». Η διάρκειά της θα είναι από τις 11 έως...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Η Φωτογραφική Λέσχη Σαλαμίνας - Φωτομέτρηση παρουσιάζει, με την οικονομική υποστήριξη και την αιγίδα του ΥΠ.ΠΟ., την ομαδική έκθεση φωτογραφίας “Άνθρωπος και Τόπος - Σαλαμίνα” σε επιμέλεια της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Η Φωτογραφική Ομάδα Φιλιππιάδας Κα.Δρώ με χαρά σας προσκαλεί στην ετήσια έκθεση των μελών της με τίτλο “ΠΡΟΚΑΤ”. Στην εποχή της πληθώρας των εικόνων, η προκατασκευασμένη φωτογραφία αναδύεται ως...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Μετά την Αθήνα και την Διεθνή Φουαρ Εικαστικών Τεχνών "Platforms Project", το "Παζλ του Τραύματος" θα εκτεθεί τον Δεκέμβριο στην πόλη του, την Κόρινθο. Το τραύμα, απλό ή σύνθετο, ατομικό ή...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Ανοίγει τις πύλες της στο κοινό μία ξεχωριστή έκθεση φωτογραφίας, το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2024 και ώρα 19:00 και για μία εβδομάδα.  Η Αστική Σχολή Κατερίνης θα φιλοξενήσει φωτογραφίες της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (05 Δεκ 2024)

Με μια ρετροσπεκτίβα της φωτογραφικής του διαδρομής επανέρχεται στο εκθεσιακό προσκήνιο ο γνωστός φωτογράφος και ιδιοκτήτης εργαστηρίου Σπύρος Τρουπάκης παρουσιάζοντας στο κοινό δείγμα δουλειάς σε...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Δεκ 2024)

Η έκθεση με τίτλο The (other) self είναι ένας διάλογος ανάμεσα στο υποκείμενο, τον Άλλο και τον φακό, η οποία λειτουργεί ως καθρέφτης που αναδεικνύει τις αντιφάσεις ανάμεσα στο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (03 Δεκ 2024)

Πρόσκληση στην εκδήλωση βράβευσης των νικητών του 10ου Φωτομαραθωνίου Κύπρου που θα γίνει στον πολυχώρο πολιτισμού ΑΤΤΙΚΟΝ και στα εγκαίνια της ανοικτής έκθεσης The Wall_8th Edition που υα γίνει στο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (28 Νοε 2024)

Μια φωτογραφική τεκμηρίωση της Irina Unruh για την απαγωγή νυφών στο Κιργιστάν και την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών. Η έκθεση “I am Jamilia” της Γερμανίδας φωτογράφου Irina Unruh...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (28 Νοε 2024)

Η K-Gold Temporary Gallery παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την έκθεση «Power Love» της διεθνώς αναγνωρισμένης Γερμανίδας φωτογράφου Anne Morgenstern. Η έκθεση, που εγκαινιάζεται την Κυριακή 8...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (27 Νοε 2024)

Η παρουσίαση του 4ου ιστορικού, συλλεκτικού, ασπρόμαυρου ημερολογίου της πόλης  με θέμα: “Συλλογική μνήμη και δημόσια μνημεία στην Κατερίνη (προτομές, ανδριάντες)” με κείμενα του Αντώνη Κάλφα,...