Ήταν περίπου πριν 4 χρόνια - τέλη καλοκαιριού του 2018 για την ακρίβεια - όταν μέσα σε δύο εβδομάδες πρώτα η Nikon και μετά η Canon - οι 2 παραδοσιακοί κατασκευαστές δηλαδή - ανακοίνωναν την είσοδο τους στο Full Frame Mirrorless (με διαφορετικά μοντέλα/στρατηγική η κάθε εταιρεία), αποφασίζοντας επιτέλους να “κάνουν παρέα” στη Sony που έπαιζε μόνη της στην κατηγορία για μία πενταετία. Μία κίνηση που έμελλε να αλλάξει για πάντα τον ορισμό της σημερινής φωτογραφικής μηχανής και χάρισε νέα πνοή στο marketing του κλάδου.
Η κίνηση αυτή ήρθε να επιστεγάσει την τεχνολογία των ακάθρεφτων σωμάτων που άλλωστε για πολλά χρόνια ήδη χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά οι Fujifilm, Olympus, Panasonic. Με την είσοδο και της Panasonic (S series) στο FF mirrorless μερικούς μήνες μετά διαφαίνεται πλέον ένα νέο πεδίο προσήλωσης και ανταγωνισμού των εταιρειών αποκλειστικά στον “μεγάλο” αισθητήρα των 24x36mm. Ταυτόχρονα το χαμηλό βάρος και μικρό μέγεθος των νέων σωμάτων που πλησιάζει πλέον αυτό των κορυφαίων Μηχανών με μικρότερο αισθητήρα crop (κυρίως APS-C και MFT) όπως φαίνεται χαρακτηριστικά στο ακόλουθο πινακάκι (της εποχής), σε συνδυασμό με τις φήμες για εγκατάλειψη του APS-C (DSLR και όχι μόνο) από τις Nikon/Canon/Sony οδηγεί πολλούς στο (βιαστικό) συμπέρασμα οτι επικρατεί πλέον ένα ομοιόμορφο ενιαίο φορμά αισθητήρα για όλους, με διαστάσεις 24x36mm που “συμπτωματικά” χρησιμοποιείται (φιλμ) από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα!
Συγκριτικός πίνακας διαστάσεων φωτ/κων μηχανών διαφόρων κατηγοριών που κυκλοφόρησαν περίπου την ίδια περίοδο
Σημείωση: φαίνεται πλέον οτι το μέγεθος του σώματος δεν έχει να κάνει μόνο με το μέγεθος του αισθητήρα, αλλά και με χαρακτηριστικά όπως θωράκιση / στεγανοποίηση, μέγεθος μπαταρίας / αυτονομία, μοτέρ / χειρολαβή / ταχύτητα , in-body σύστημα σταθεροποίησης
Replica of a Leica prototype, 1913
Ιστορικά η Leica έκανε δημοφιλές το 35mm φιλμ και το φορμά 24x36mm στην φωτογραφία. Η πρώτη Leica 35mm φιλμ σχεδιάστηκε από τον Oskar Barnack το 1913 και απέδειξε ότι ένα φορμά τόσο μικρό όσο το 24mm×36mm ήταν κατάλληλο για επαγγελματική φωτογραφία.
Όμως η πραγματικότητα δεν είναι ακριβώς έτσι, θα ακολουθήσει και η δική μας ανάλυση, αλλά η ίδια η αγορά δεν συντείνει σε αυτή την μονοτονία και ισοπέδωση, αντιθέτως εξακολουθεί να προσφέρει πολλές και διαφορετικές προτάσεις. Είναι χαρακτηριστικό πως μέσα στους τελευταίους μήνες οι κορυφαίες εταιρείες του χώρου ανακοίνωσαν καινούρια - κάποια με εντυπωσιακά χαρακτηριστικά - σώματα με crop αισθητήρες σε διάφορες κατηγορίες. Ας τα δούμε περιληπτικά.
● Αισθητήρας 20MP Stacked BSI Live MOS
● Επεξεργαστής TruePic X
● Ευαισθησία ISO έως 25,600 και με αύξηση έως 102,400
● Σταθεροποίηση 8.0 EV stops of stabilization performance
● Λειτουργία High Resolution 50mp στο χέρι
● Σκόπευτρο Fast 120 FPS EVF, Nearly 6 million dots
● Αυτόματη εστίαση 1,053 point all cross quad pixel AF, improved AI detection /face detection
● Κλείστρο 400,000 actuations
● Ταχύτητα 120 Frames per second continuous shooting
● Αδιαβροχοποίηση IP53 Weather sealing to be ready for anything
● Βίντεο 4K/C4K 60p 10BIT, FHD 240p, RAW 12BIT 4:4:4, output RAW video to external
● Λειτουργία Live ND Filter
22-02-2022 Panasonic Lumix GH6 (MFT)
● Αισθητήρας Live MOS 25,2 megapixel
● Επεξεργαστής Venus Engine
● Ευαισθησία 25600
● Σταθεροποίηση 7,5-stop, Dual I.S.2.
● Λειτουργία High Resolution 100mp στο χέρι
● Σκόπευτρο Live View OLED 3,68 εκ. κουκίδες
● Οθόνη 1,84 εκ. κουκίδων ελεύθερης περιστροφής
● Ταχύτητα 75 καρέ ανά δευτερόλεπτο, με χρήση του ηλεκτρονικού
● φωτοφράκτη
● Βίντεο 4:2:2 10-bit C4K/4K 60p/50p και απεριόριστη διάρκεια εγγραφής,5.7K
● 10-bit 60p/50p, Eξαγωγή βίντεο RAW μέσω HDMI, HFR/VFR 10-bit C4K/4K 10-bit 120p/100p HFR / FHD 240p/200p HFR και FHD 240fps VFR
24-05-2022 Canon EOS R7 & R10 (APS-C)
R7
● Αισθητήρας 32,5 megapixel
● Επεξεργαστής DIGIC X ● Ευαισθησία 32.000
● Σταθεροποίηση Συνεργατικό σύστημα IS 7 stop - 8 stop
● Σκόπευτρο OLED 2,36 εκατομ. κουκκίδων
● Αυτόματη εστίαση Dual Pixel CMOS AF II, Deep learning AI
● Οθόνη αφής μεταβλητής γωνίας, 7,5cm και 1,62 εκατομ. κουκκίδων
● Ταχύτητα 15fps στα 30fps με το ηλεκτρονικό κλείστρο της μηχανής
● Βίντεο 4K/60p, Full HD σε έως 120p
R10
● Αισθητήρας 24,2 megapixel
● Επεξεργαστής DIGIC X
● Ευαισθησία 32.000
● Σκόπευτρο 2,36 εκατομ. κουκκίδων
● Αυτόματη εστίαση Dual Pixel CMOS AF II, Deep learning AI
● Οθόνη αφής μεταβλητής γωνίας, 7,5cm και 1,04 εκατομ. κουκκίδων
● Ταχύτητα 15fps , 23fps με ηλεκτρονικό κλείστρο
● Βίντεο 4K/30p , 4K/60p στο 64% της οριζόντιας περιοχής, FHD 120fps
μοντέλο 2019 : Επανέναρξη παραγωγής που είχε σταματήσει λόγω έλλειψης αισθητήρων
01-06-2022 Sony 3 Νέοι Φακοί ΡΖ 10-20mm F4 Powerzoom, 11mm F1.8 & 15mm F1.4 (APS-C)
● Πρώτα έχουμε τον μικρότερο, ελαφρύτερο και εξαιρετικά ευρύ power zoom φακό! Sony E PZ 10-20mm F4 G.
● Ψάχνετε για έναν μικρό, γρήγορο φακό για εντυπωσιακές εξαιρετικά ευρείες εικόνες; Μην ψάχνετε άλλο, εδώ είναι ο νέος Sony E 11mm F1.8.
● Τελευταίος αλλά όχι λιγότερο σημαντικός...αιχμαλωτίστε την ομορφιά και το βάθος σε έναν ευρυγώνιο φακό F1.4 G! Ανακαλύψτε τον φακό Sony E 15mm F1.4 G.
01-06-2022 Fujifilm X-H2S (APS-C)
● Αισθητήρας X-Trans CMOS 5 HS 5ης γενιάς 26.2 megapixel
● Επεξεργαστής X-Processor 5
● Ευαισθησία ISO 51.200
● Σταθεροποίηση IBIS 7.0 F-stop
● Σκόπευτρο υψηλής ανάλυσης 5,76 εκατομμυρίων κουκκίδων
● Αυτόματη εστίαση, ανίχνευσης θέματος τεχνολογία Deep Learning
● Κλείστρο έχει βελτιωθεί περαιτέρω, αντέχοντας 500.000 ενεργοποιήσεις
● Ταχύτητα 40 καρέ ανά δευτερόλεπτο
● Αδιαβροχοποίηση Σκληρό, ανθεκτικό στις καιρικές συνθήκες σώμα για χρήση σε όλες τις συνθήκες
● Υποστήριξη αρχείων HEIF 10 bit έως 30% μικρότερα από JPEG
● Βίντεο 6.2K 30P (Open Gate 6.2K/30P 4:2:2 10bit) και 4K 120P, Έως 240 λεπτά συνεχούς εγγραφής, Εμπλουτισμένο AF για βίντεο , Έξοδος RAW μέσω HDMI
23-06-2022 Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K G2 (Super 35)
● Αισθητήρας Super 35 HDR image sensor , 13 stops of dynamic range, 6144 x 3456 resolution, 13x23mm sensor size
● Φακοί EF lens mount
● Ευαισθησία dual native ISO of 25,600
● Large 5" LCD Monitor
● Βίντεο 60 fps in full resolution or 120 fps windowed, 50 fps at 6144 x 3456 16:9 or 60 fps at 6144 x 2560 2.4:1 and 60 fps at 5744 x 3024 17:9 , 120 fps at 2.8K 2868 x 1512 17:9
Η NIKON ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΤΗΣ ΓΙΑ VLOGGING—ΤΗ Z 30
● Αισθητήρας CMOS 20,9 MP με φορμά DX
● Επεξεργαστής the same EXPEED 6 image-processing engine adopted in the Nikon Z 7
● Ευαισθησία ISO 100-51200
● Σταθεροποίηση ηλεκτρονική απόσβεση κραδασμών
● Αυτόματη εστίαση AF ανίχνευσης ματιών και AF ανίχνευσης ζώου
● Ταχύτητα 11 fps
● Πτυσσόμενη οθόνη αφής
● Βίντεο έως και 125 λεπτά video χωρίς διακοπές, 4K UHD (30p), Full HD (120p), διαρκής αυτόματη εστίαση κατά την εγγραφή.
● Η Z30 χρησιμοποιεί το πλήρες μέγεθος του αισθητήρα της για να εξασφαλίζει 100% οπτικό πεδίο
Όπως βλέπουμε επαγγελματικά και εισαγωγικά μοντέλα με crop αισθητήρες για βίντεο και φωτογραφία εξακολουθούν να παράγονται. Γιατί όμως;
Η ... βιαστική θέση ότι τα FF σώματα είναι πλέον εξίσου μικρά σε μέγεθος και βάρος δεν λέει όλη την αλήθεια καθώς οι νόμοι της οπτικής επιβάλλουν μεγαλύτερους, βαρύτερους και κατά κανόνα ακριβότερους φακούς για να καλύψουν μεγαλύτερους αισθητήρες. Επίσης μία σειρά λειτουργιών είναι κατ’επέκταση ακριβότερη ή υπολείπεται στα μεγαλύτερα συστήματα όπως σταθεροποίηση, ταχύτητα λήψης/εστίασης, στεγανοποίηση, ψύξη κ.α.
Επομένως ο μεγαλύτερος αισθητήρας πλεονεκτεί μεν, αν υποστηρίζεται από ποιοτικά οπτικά και επεξεργαστή, έχει συνήθως μεγαλύτερο pixel size, καλύτερη συλλεκτικότητα φωτός που μεταφράζεται σε υψηλότερα ISO, υψηλότερη ανάλυση και προσφέρει πιο ρηχό βάθος πεδίου. Από την άλλη το budget και ο συνολικός όγκος ενός συστήματος FF αυξάνεται ενώ τα ειδικά χαρακτηριστικά μιας μηχανής crop επαρκούν ή κρίνονται ακόμη και αναγκαία για πληθώρα φωτογραφικών και κινηματογραφικών εφαρμογών. Για παράδειγμα φορητότητα, τηλεφακοί σε πολύ μικρότερο μέγεθος, ταχύτητα, μεγαλύτερο βάθος πεδίου, βίντεο εφαρμογές και κατά περίπτωση σταθεροποίηση και αδιαβροχοποίηση πιο προσιτή.
Ας μην ξεχνάμε οτι ο βασικός λόγος που οι full frame φωτογραφικές μηχανές διατήρησαν το φυσικό μέγεθος του αισθητήρα στο 24x36mm είναι ακριβώς λόγω της ιστορίας και τεχνογνωσίας στην κατασκευή οπτικών από εποχής φιλμ και για την ομαλή μετάβαση και συμβατότητα. Σήμερα με τις απεριόριστες εφαρμογές που προσφέρει η ψηφιακή λήψη, έχουμε την δυνατότητα να σταθμίσουμε τα πλεονεκτήματα καθε συστήματος και φορμά, και να επιλέξουμε αυτό που πραγματικά ταιριάζει στις φωτογραφικές και κινηματογραφικές μας απαιτήσεις.
Πηγές : https://www.dpreview.com/ https://en.wikipedia.org/wiki/