Η εταιρεία Megadap με έδρα το Hong Kong ανακοίνωσε τον 1ο αυτόματο αντάπτορα στον κόσμο που επιτρέπει την προσαρμογή φακών συστήματος Sony E-mount σε σώματα Nikon Z τόσο APS-C όσο και Full Frame.

Ο αντάπτορας σύμφωνα με την εταιρεία υποστηρίζει 

- Auto Focus και Manual Focus φακούς με μοντούρα E-mount της Sony καθώς και τρίτων κατασκευαστών όπως Sigma, Tamron, Zeiss, Voigtlander, Samyang

- αυτόματη εστίαση ( AF-S, AF-C, AF-F, Eye-AF and Face detection) καθώς και ομαλό AF κατά την βιντεοσκόπηση

- αυτόματο διάφραγμα

- συμβατότητα με IBIS (σταθεροποίηση στο σώμα) 

H παγκόσμια πρωτιά της εταιρείας αφορά το γεγονός οτι ο αντάπτορας είναι συμβατός και με τα APS-C σώματα (πέρα από τα Full Frame) του συστήματος Nikon Z (Z 50 , Z fc). Το διευκρινίζουμε γιατί θυμόμαστε οτι η εταιρεία Techart (που μας είναι πιο γνωστή) με έδρα την Guangzhou της Κίνας, είχε ανακοινώσει το 2019 και διέθεσε στην αγορά το 2020 τον πραγματικά 1ο στον κόσμο AF αντάπτορα Sony Ε σε Nikon Z μόνο για Full Frame σώματα.

Πέρα από τα παγκόσμια πρωτεία και την APS-C συμβατότητα, άλλες διαφορές που διαπιστώνουμε στα χαρακτηριστικά τους είναι :

- ο Techart δεν προτείνει (ακόμη) MF φακούς άλλων κατασκευαστών όπως Samyang 

- ο Techart υποστηρίζει το image stabilisation των φακών Sony και το IBIS του σώματος ενώ ο Megadap αναφέρει μόνο το IBIS (έχουμε στείλει διευκρινιστική ερώτηση στο εργοστάσιο)

- o Techart υποστηρίζει την εν-σειρά προσαρμογή επιπλέον αντάπτορα της εταιρείας όπως του AF Leica M σε Sony E, επιτρέποντας δηλαδή την χρήση με AF ενός Leica M φακού στη Nikon Z διευρύνοντας έτσι τις επιλογές μας.

01 antaptor iFocus

Πάμε πίσω όμως στο τεχνικό κομμάτι και το πώς γίνεται οπτικά να ταιριάξει ο φακός του ενός συστήματος στο άλλο. 

Όπως ξέρουμε για να είναι εφικτή οπτικά η σύνδεση και να μπορεί να εστιάσει ακόμη και στο άπειρο ο φακός θα πρέπει το λεγόμενο flange distance (δηλ. η απόσταση από την βάση του φακού μέχρι το επίπεδο του αισθητήρα/φιλμ) να είναι μεγαλύτερο στην αρχική φωτογραφική μηχανή (Sony E στην περίπτωση μας) σε σχέση με την φωτογραφική μηχανή που θα καταλήξει ο φακός (Nikon Z).

Και στην περίπτωση μας είναι μεγαλύτερο το flange distance της Sony για μόλις 2mm !! (18mm έναντι 16mm) όσο ακριβώς είναι και το πάχος του συγκεκριμένου αντάπτορα ώστε να αντισταθμίσει αυτή την διαφορά.

Το ανάποδο, δηλαδή να τοποθετήσουμε φακό Nikon Z σε Sony E (από μικρότερο σε μεγαλύτερο flange distance) εκτός άλλων εμποδίων δεν θα ήταν εφικτό οπτικά (εστίαση στο άπειρο) παρά μόνο αν ο αντάπτορας διέθετε ΚΑΙ οπτικό στοιχείο γεγονός όμως που θα μείωνε απαγορευτικά την οπτική ποιότητα.

03 antaptor iFocus

Flange distances of a DSLR and a mirrorless camera

Επομένως για μόλις 2mm "υπέρ" της Nikon έχουμε το εξής ενδιαφέρον φαινόμενο : 

Σε όλα τα χρόνια που η Sony έχει προηγηθεί στις full frame mirrorless, χάρη στο μικρό flange distance δεχόταν (και δέχεται) σχεδόν όλους τους φακούς DSLR όπου πρωτοστατούν οι φακοί των Canon και Nikon. Η υπεροπλία σε ποικιλία των DSLR φακών ερχόταν να συμπληρώσει την περιορισμένη συγκριτικά γκάμα της Sony.

Τώρα αντιστρέφονται οι ρόλοι και η Nikon είναι ο δέκτης των φακών της Sony. Η γκάμα της Sony (και των τρίτων κατασκευαστών) έχει αυξηθεί μέσα στα χρόνια και όπως είναι λογικό έχει την υπεροπλία σε ποικιλία σε σχέση με το νέο σύστημα Z που αναπτύσσει σταδιακά τους (ομολογουμένως εξαιρετικούς) φακους του.

Αφήνοντας όμως τη σημειολογία προφανώς και οι Nikon Z ως mirrorless έχουν και αυτές στην διάθεση τους σχεδόν όλους τους DSLR φακούς με αντίστοιχους αντάπτορες και φυσικά τους AF Nikon μέσω του FTZ adapter της ίδιας της εταιρείας.

Για την ιστορία παραθέτουμε τον ακόλουθο πίνακα με τα flange distance των περισσότερων μηχανών όπου μπορούμε ίσως να βρούμε την εξήγηση γιατί υπάρχουν αντάπτορες από ένα σύστημα σε άλλο και όχι το ανάποδο.

05 antaptor iFocus

Σημείωση του αρθρογράφου: 

Όλοι ανεξαιρέτως οι αντάπτορες τόσο των ίδιων των εταιρειών αλλά κυρίως των τρίτων κατασκευαστών αποτελούν μία συμβιβαστική λύση, μία πατέντα. 

Ο λόγος είναι οτι επιχειρούν να συνδυάσουν έναν φακό που κατασκευάστηκε για άλλο σύστημα/χρήση με ένα νέο τελείως διαφορετικό σώμα. 

Η δυσκολία του εγχειρήματος έγκειται σε πολλούς παράγοντες

- μηχανική σύνδεση: ο αντάπτορας θα πρέπει να είναι καλής ποιότητας και υψηλής ακρίβειας για την συχνή τοποθέτηση χωρίς ζημιές στον φακό και το σώμα και για την επίτευξη του επιθυμητού flange distance με απόλυτη ακρίβεια (ακούμε συχνά περιστατικά με οικονομικούς noname μηχανικούς αντάπτορες που "κόλλησαν" στο σώμα και χάλασαν το bayonet της μηχανής)

- ηλεκτρονική σύνδεση: εφόσον διαθέτει ο αντάπτορας θα προσπαθήσει να προσομοιώσει τις λειτουργίες των native φακών στο σώμα αλλά αυτό είναι πρακτικά αδύνατο να συμβεί 100% θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για ασυμβατότητες και αστάθειες. 

- οπτική απόδοση: κάθε φακός έχει σχεδιαστεί με συγκεκριμένη αρχιτεκτονική για ένα σύστημα, η προσαρμογή σε άλλο σύστημα δεν εγγυάται τα ίδια οπτικά αποτελέσματα. Επίσης τα σύγχρονα συστήματα προσθέτουν στην τελική εικόνα διορθώσεις χρώματος και προοπτικής για τους native φακούς το οποίο συνήθως δεν θα μεταφερθεί στο νέο σώμα.

Συνοψίζοντας, ο στόχος του άρθρου είναι απλά ενημερωτικός και δεν προτείνει την αγορά κάποιου αντάπτορα τρίτου κατασκευαστή όπως των δύο που παρουσιάστηκαν. Εξάλλου αυτός της Megadap δεν είναι διαθέσιμος ακόμη στις μεγάλες αγορές, δεν έχει δοκιμαστεί και το εργοστάσιο είναι ακόμη άγνωστο. Για τον αντάπτορα της Techart ο οποίος έχει κυκλοφορήσει, υπάρχουν αρκετά σχόλια από χρήστες (και αρνητικά) τα οποία πρέπει να λάβει κανείς σοβαρά υπόψιν του. Επίσης το γεγονός οτι το πάχος του αντάπτορα είναι μόλις 2mm όσο και αν είναι τεχνικά εντυπωσιακό, μέχρι τώρα το θεωρούσαμε αδύνατο από πλευράς σταθερότητας και ειδικά για ηλεκτρονικό αντάπτορα.

Επομένως για ένα ακριβό σώμα το ρίσκο ίσως είναι μεγάλο και τυχόν ζημιές ενδεχομένως δεν καλύπτονται από τον κατασκευαστή, μπορεί να χαθεί ακόμη και η εγγύηση. Αν παρόλα αυτά προβούμε σε κάποια αγορά θέλει πολλή προσοχή στις προδιαγραφές και συμβατότητες, όσο γίνεται να διαβάσουμε σχόλια και κριτικές και να είμαστε προετοιμασμένοι οτι αποτελεί μία συμβιβαστική, πειραματική λύση.

Πηγές:

https://petapixel.com/2021/08/23/megadap-unveils-first-auto-adapter-for-sony-e-to-ff-aps-c-nikon-z/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

https://www.cined.com/full-lens-control-sony-e-to-nikon-z-adapter-for-full-frame-or-aps-c-from-megadap/

https://megadap.net/product/megadap-sony-e-to-nikon-z-autofocus-adapter-etz11/

https://techartpro.com/?product=techart-sony-e-nikon-z-autofocus-adapter-tze-01

https://expertphotography.com/flange-distance/

https://www.bhphotovideo.com/explora/photography/tips-and-solutions/introduction-to-lens-mounts-and-lens-adapters

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (22 Σεπ 2023)

Το BOOZE Κ.Ο.Τ.Ε.Σ. φιλοξενεί την ατομική έκθεση φωτογραφίας του Ηλία Κωνσταντακόπουλου elsewhere (ΑΛΛΟΥ) (σε κάποιον άλλον τόπο_προς κάποιον άλλον τόπο) από την Τετάρτη 4 Οκτωβρίου έως την Τετάρτη...

Agora (19 Σεπ 2023)

 Η νέα Polaroid I-2 συνδυάζει την παραδοσιακή αναλογική εμπειρία με τη σύγχρονη τεχνολογία μίας φωτογραφικής μηχανής και δημιουργεί ένα νέο σημείο αναφοράς στη στιγμιαία...

News (19 Σεπ 2023)

Αν θέλετε να ρουφήξετε τη φωτογραφία στο έπακρο. Αν αναζητάτε την ουσία. Αν είσαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσετε τις γνώσεις και τον εαυτό σας. Αν θέλετε να βιώσετε τη γέννηση της ιδέας που γεννά το...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (18 Σεπ 2023)

Η γκαλερί "Χρύσα" στην Κατερίνη υποδέχεται τον εικαστικό, καλλιτεχνικό φωτογράφο Παναγιώτη Φτάρα. Συνδιοργανωτές είναι ο Οργανισμός Πολιτισμού Ο.Π.Π.Α.Π. και οι Εκδόσεις Οξύνοια. Εγκαινιάζει...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (18 Σεπ 2023)

Κάθε μορφή τέχνης διαμορφώνει έναν διάλογο μεταξύ δημιουργού και αποδέκτη συνειδητά, αλλά και ασυνείδητα. Είναι μια εξιστόρηση με μια άλλη γλώσσα, με ένα άλλο μέσο που απελευθερώνει μια διαφορετική...

News (14 Σεπ 2023)

Μια συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τον Οργανισμό ΝΕΟΝ Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ Επιμέλεια προγράμματος | Γιώργος Κουμεντάκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΕΛΣ)...

News (14 Σεπ 2023)

Τα Great Photo Awards με χαρά ανακοινώνουν το μεγάλο νικητή, τους νικητές επιμέρους κατηγοριών και τους επιλαχόντες με αναρτήσεις, του διεθνούς φωτογραφικού διαγωνισμού με θέμα “Black & White...

News (14 Σεπ 2023)

Το φθινόπωρο έφτασε και φέρνει μαζί του τα βραβευμένα και πολυαγαπημένα εργαστήρια θεραπευτικής φωτογραφίας του Eyes of Light. Δύο εργαστήρια, ένα δια ζώσης για άτομα από Αθήνα και ένα διαδικτυακό...

News (12 Σεπ 2023)

Για 18η χρονιά συνεχίζεται ο ετήσιος κύκλος διαλέξεων του γνωστού θεωρητικού της φωτογραφίας και του κινηματογράφου, Πλάτωνα Ριβέλλη.  Φέτος, το θέμα τους είναι:  Η...

Cinema (12 Σεπ 2023)

Το Photometria International Photography Festival εντάσσεται στην κανονική ροή της δράσης του Chaniartoon International Comic & Animation Festival για την ανάδειξη της καλύτερης ταινίας των...

Book Reviews (12 Σεπ 2023)

Η Φωτογραφική Λέσχη Σαλαμίνας Photometrisis φιλοξενεί τον Κώστα Μασσέρα για να μας παρουσιάσει το λεύκωμα του "Salt". Δευτέρα 18 Σεπτεμβρίου στις 20:00, στην αίθουσα Δ. Μπόγρης στο Δημαρχείο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (08 Σεπ 2023)

Στις 14 Σεπτεμβρίου 2023 από τις 19:00 εώς τις 22:00 θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας Foodprint στο ΕΜΣΤ - Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Με θέμα τη Μεσογειακή Διατροφή...