Η εταιρεία Megadap με έδρα το Hong Kong ανακοίνωσε τον 1ο αυτόματο αντάπτορα στον κόσμο που επιτρέπει την προσαρμογή φακών συστήματος Sony E-mount σε σώματα Nikon Z τόσο APS-C όσο και Full Frame.

Ο αντάπτορας σύμφωνα με την εταιρεία υποστηρίζει 

- Auto Focus και Manual Focus φακούς με μοντούρα E-mount της Sony καθώς και τρίτων κατασκευαστών όπως Sigma, Tamron, Zeiss, Voigtlander, Samyang

- αυτόματη εστίαση ( AF-S, AF-C, AF-F, Eye-AF and Face detection) καθώς και ομαλό AF κατά την βιντεοσκόπηση

- αυτόματο διάφραγμα

- συμβατότητα με IBIS (σταθεροποίηση στο σώμα) 

H παγκόσμια πρωτιά της εταιρείας αφορά το γεγονός οτι ο αντάπτορας είναι συμβατός και με τα APS-C σώματα (πέρα από τα Full Frame) του συστήματος Nikon Z (Z 50 , Z fc). Το διευκρινίζουμε γιατί θυμόμαστε οτι η εταιρεία Techart (που μας είναι πιο γνωστή) με έδρα την Guangzhou της Κίνας, είχε ανακοινώσει το 2019 και διέθεσε στην αγορά το 2020 τον πραγματικά 1ο στον κόσμο AF αντάπτορα Sony Ε σε Nikon Z μόνο για Full Frame σώματα.

Πέρα από τα παγκόσμια πρωτεία και την APS-C συμβατότητα, άλλες διαφορές που διαπιστώνουμε στα χαρακτηριστικά τους είναι :

- ο Techart δεν προτείνει (ακόμη) MF φακούς άλλων κατασκευαστών όπως Samyang 

- ο Techart υποστηρίζει το image stabilisation των φακών Sony και το IBIS του σώματος ενώ ο Megadap αναφέρει μόνο το IBIS (έχουμε στείλει διευκρινιστική ερώτηση στο εργοστάσιο)

- o Techart υποστηρίζει την εν-σειρά προσαρμογή επιπλέον αντάπτορα της εταιρείας όπως του AF Leica M σε Sony E, επιτρέποντας δηλαδή την χρήση με AF ενός Leica M φακού στη Nikon Z διευρύνοντας έτσι τις επιλογές μας.

01 antaptor iFocus

Πάμε πίσω όμως στο τεχνικό κομμάτι και το πώς γίνεται οπτικά να ταιριάξει ο φακός του ενός συστήματος στο άλλο. 

Όπως ξέρουμε για να είναι εφικτή οπτικά η σύνδεση και να μπορεί να εστιάσει ακόμη και στο άπειρο ο φακός θα πρέπει το λεγόμενο flange distance (δηλ. η απόσταση από την βάση του φακού μέχρι το επίπεδο του αισθητήρα/φιλμ) να είναι μεγαλύτερο στην αρχική φωτογραφική μηχανή (Sony E στην περίπτωση μας) σε σχέση με την φωτογραφική μηχανή που θα καταλήξει ο φακός (Nikon Z).

Και στην περίπτωση μας είναι μεγαλύτερο το flange distance της Sony για μόλις 2mm !! (18mm έναντι 16mm) όσο ακριβώς είναι και το πάχος του συγκεκριμένου αντάπτορα ώστε να αντισταθμίσει αυτή την διαφορά.

Το ανάποδο, δηλαδή να τοποθετήσουμε φακό Nikon Z σε Sony E (από μικρότερο σε μεγαλύτερο flange distance) εκτός άλλων εμποδίων δεν θα ήταν εφικτό οπτικά (εστίαση στο άπειρο) παρά μόνο αν ο αντάπτορας διέθετε ΚΑΙ οπτικό στοιχείο γεγονός όμως που θα μείωνε απαγορευτικά την οπτική ποιότητα.

03 antaptor iFocus

Flange distances of a DSLR and a mirrorless camera

Επομένως για μόλις 2mm "υπέρ" της Nikon έχουμε το εξής ενδιαφέρον φαινόμενο : 

Σε όλα τα χρόνια που η Sony έχει προηγηθεί στις full frame mirrorless, χάρη στο μικρό flange distance δεχόταν (και δέχεται) σχεδόν όλους τους φακούς DSLR όπου πρωτοστατούν οι φακοί των Canon και Nikon. Η υπεροπλία σε ποικιλία των DSLR φακών ερχόταν να συμπληρώσει την περιορισμένη συγκριτικά γκάμα της Sony.

Τώρα αντιστρέφονται οι ρόλοι και η Nikon είναι ο δέκτης των φακών της Sony. Η γκάμα της Sony (και των τρίτων κατασκευαστών) έχει αυξηθεί μέσα στα χρόνια και όπως είναι λογικό έχει την υπεροπλία σε ποικιλία σε σχέση με το νέο σύστημα Z που αναπτύσσει σταδιακά τους (ομολογουμένως εξαιρετικούς) φακους του.

Αφήνοντας όμως τη σημειολογία προφανώς και οι Nikon Z ως mirrorless έχουν και αυτές στην διάθεση τους σχεδόν όλους τους DSLR φακούς με αντίστοιχους αντάπτορες και φυσικά τους AF Nikon μέσω του FTZ adapter της ίδιας της εταιρείας.

Για την ιστορία παραθέτουμε τον ακόλουθο πίνακα με τα flange distance των περισσότερων μηχανών όπου μπορούμε ίσως να βρούμε την εξήγηση γιατί υπάρχουν αντάπτορες από ένα σύστημα σε άλλο και όχι το ανάποδο.

05 antaptor iFocus

Σημείωση του αρθρογράφου: 

Όλοι ανεξαιρέτως οι αντάπτορες τόσο των ίδιων των εταιρειών αλλά κυρίως των τρίτων κατασκευαστών αποτελούν μία συμβιβαστική λύση, μία πατέντα. 

Ο λόγος είναι οτι επιχειρούν να συνδυάσουν έναν φακό που κατασκευάστηκε για άλλο σύστημα/χρήση με ένα νέο τελείως διαφορετικό σώμα. 

Η δυσκολία του εγχειρήματος έγκειται σε πολλούς παράγοντες

- μηχανική σύνδεση: ο αντάπτορας θα πρέπει να είναι καλής ποιότητας και υψηλής ακρίβειας για την συχνή τοποθέτηση χωρίς ζημιές στον φακό και το σώμα και για την επίτευξη του επιθυμητού flange distance με απόλυτη ακρίβεια (ακούμε συχνά περιστατικά με οικονομικούς noname μηχανικούς αντάπτορες που "κόλλησαν" στο σώμα και χάλασαν το bayonet της μηχανής)

- ηλεκτρονική σύνδεση: εφόσον διαθέτει ο αντάπτορας θα προσπαθήσει να προσομοιώσει τις λειτουργίες των native φακών στο σώμα αλλά αυτό είναι πρακτικά αδύνατο να συμβεί 100% θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για ασυμβατότητες και αστάθειες. 

- οπτική απόδοση: κάθε φακός έχει σχεδιαστεί με συγκεκριμένη αρχιτεκτονική για ένα σύστημα, η προσαρμογή σε άλλο σύστημα δεν εγγυάται τα ίδια οπτικά αποτελέσματα. Επίσης τα σύγχρονα συστήματα προσθέτουν στην τελική εικόνα διορθώσεις χρώματος και προοπτικής για τους native φακούς το οποίο συνήθως δεν θα μεταφερθεί στο νέο σώμα.

Συνοψίζοντας, ο στόχος του άρθρου είναι απλά ενημερωτικός και δεν προτείνει την αγορά κάποιου αντάπτορα τρίτου κατασκευαστή όπως των δύο που παρουσιάστηκαν. Εξάλλου αυτός της Megadap δεν είναι διαθέσιμος ακόμη στις μεγάλες αγορές, δεν έχει δοκιμαστεί και το εργοστάσιο είναι ακόμη άγνωστο. Για τον αντάπτορα της Techart ο οποίος έχει κυκλοφορήσει, υπάρχουν αρκετά σχόλια από χρήστες (και αρνητικά) τα οποία πρέπει να λάβει κανείς σοβαρά υπόψιν του. Επίσης το γεγονός οτι το πάχος του αντάπτορα είναι μόλις 2mm όσο και αν είναι τεχνικά εντυπωσιακό, μέχρι τώρα το θεωρούσαμε αδύνατο από πλευράς σταθερότητας και ειδικά για ηλεκτρονικό αντάπτορα.

Επομένως για ένα ακριβό σώμα το ρίσκο ίσως είναι μεγάλο και τυχόν ζημιές ενδεχομένως δεν καλύπτονται από τον κατασκευαστή, μπορεί να χαθεί ακόμη και η εγγύηση. Αν παρόλα αυτά προβούμε σε κάποια αγορά θέλει πολλή προσοχή στις προδιαγραφές και συμβατότητες, όσο γίνεται να διαβάσουμε σχόλια και κριτικές και να είμαστε προετοιμασμένοι οτι αποτελεί μία συμβιβαστική, πειραματική λύση.

Πηγές:

https://petapixel.com/2021/08/23/megadap-unveils-first-auto-adapter-for-sony-e-to-ff-aps-c-nikon-z/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

https://www.cined.com/full-lens-control-sony-e-to-nikon-z-adapter-for-full-frame-or-aps-c-from-megadap/

https://megadap.net/product/megadap-sony-e-to-nikon-z-autofocus-adapter-etz11/

https://techartpro.com/?product=techart-sony-e-nikon-z-autofocus-adapter-tze-01

https://expertphotography.com/flange-distance/

https://www.bhphotovideo.com/explora/photography/tips-and-solutions/introduction-to-lens-mounts-and-lens-adapters

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Ιουν 2024)

Το Photometria Photography Center παρουσιάζει τη φωτογραφική σειρά “A long Saturday” του Γιάννη Ζινδριλή.   Το σχήμα “A Long Saturday” που διατυπώνει ο George Steiner δανείζεται...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (12 Ιουν 2024)

Το Τμήμα Πολιτισμού και το Εργαστήρι Αναλογικής Φωτογραφίας του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας διοργανώνουν Έκθεση Ασπρόμαυρης Αναλογικής Φωτογραφίας με θέμα «Ασπρόμαυρες...

News (11 Ιουν 2024)

Με μεγάλη και χαρά και ενθουσιασμό το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης ανακοινώνει ότι το φωτογραφικό λεύκωμα "ΡΟΔΟΠΗ - Μια Οροσειρά Δεκαπέντε Φωτογράφοι" προκρίθηκε στα 10 καλύτερα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Ιουν 2024)

Η Φωτογραφική Λέσχη Σαλαμίνας και τα μέλη της, συνεπή στο ετήσιο ραντεβού τους, σας προσκαλούν στην έκθεση "Μετάβαση|| Transition". "Από την Μεταμόρφωση στην Μετάβαση" Ένα χρόνο μετά την περσινή...

News (07 Ιουν 2024)

Έβρος: η Ζωή στις όχθες - παρουσίαση της φωτογραφικής συλλογής του Αντώνη Πασβάντη Οι εκδόσεις ΠΟΤΑΜΟΣ με χαρά σας προσκαλούν στην παρουσίαση της φωτογραφικής συλλογής του Αντώνη Πασβάντη "Έβρος:...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (07 Ιουν 2024)

Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης σας προσκαλεί στην έκθεση φωτογραφίας των μελών του με τίτλο "Μετά τη Φωτιά". 17 μέρες που ο Έβρος είναι γεμάτος από φλόγες. Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2023, η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (07 Ιουν 2024)

Το «σχεδία home», το σπίτι του περιοδικού δρόμου «σχεδία» στην καρδιά της Αθήνας υποδέχεται το καλοκαίρι με μια έκθεση φωτογραφίας εμπνευσμένη και αφιερωμένη στους ανθρώπους του. Τα πορτρέτα των...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (06 Ιουν 2024)

Βραδιά εγκαινίων ήταν η χθεσινή για την έκθεση NOSTOS του Νικολάου, την οποία επιμελείται η Μαριλένα Κουτσούκου και φιλοξενείται στην Ethan Cohen gallery, στη Νέα Υόρκη. Ο Νικόλαος με αφορμή τη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (06 Ιουν 2024)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου σας προσκαλεί στην ομαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα το “Θαλασσινό τοπίο”, με έργα που βρίσκονται εκτεθειμένα στο Λάκκο, στο Ηράκλειο Κρήτης. Δίπλα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (06 Ιουν 2024)

Η σχολή φωτογραφίας Photoglobe ανακοινώνει με χαρά την επικείμενη έκθεση φωτογραφίας των μαθητών της με τίτλο "Καθρέφτης" η οποία θα φιλοξενηθεί στον Πολυχώρο Τέχνης Remezzo στην Καλαμαριά...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (06 Ιουν 2024)

Ένα ταξίδι μέσα από τους διαφορετικούς σταθμούς της ιστορίας της Αθήνας, που συνδέει την αρχαία Ελλάδα με τη σημερινή ζωντανή μητρόπολη. Μία συναρπαστική εξερεύνηση της Αθήνας που φέρνει στο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (06 Ιουν 2024)

Έκθεση φωτογραφίας του Μάρκου Αγιαννιωτάκη με τίτλο "Human Stories" θα πραγματοποιηθεί στο ισόγειο της Στέγης ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ (Β. Κορνάρου 97 Σητεία, 72300), από τις 7 έως τις 14 Ιουνίου 2024 με...