Οι φήμες υπέβοσκαν τα τελευταία χρόνια. Η Olympus και συγκεκριμένα το φωτογραφικό τμήμα δεν πήγαινε καλά. Επί τρεις συνεχείς χρονιές έγραφε ζημιές, εξαφανίστηκε από διεθνείς εκθέσεις και δεν παρουσίαζε σχεδόν καθόλου καινούργια μοντέλα. Όλη αυτή η αδράνεια μαζί με τα αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα και τις διαρκώς φθίνουσες πωλήσεις, έφεραν την δυσάρεστη εξέλιξη. Με μια λιτή ανακοίνωση την Πέμπτη 25 Ιουνίου, γράφτηκε ο επίλογος για μια φωτογραφική διαδρομή που ξεκίνησε το 1936: υπογράφηκε λοιπόν μνημόνιο με βάση το οποίο γνωστοποιείται ότι το φωτογραφικό τμήμα θα μεταβιβαστεί την JIP (Japan Industrial Partners) η οποία μεταξύ άλλων είχε εξαγοράσει το 2014 το τμήμα φορητών υπολογιστών της Sony.

H αρχική εταιρία με επωνυμία Orinpasu Kabushiki-gaisha ιδρύθηκε το 1919 με αντικείμενο τα οπτικά για μικροσκόπια ενώ παρήγαγε την πρώτη της μηχανή, τη Semi Olympus με φακό Zuiko, το 1936. Η μεγάλη επιτυχία ήλθε με την compact half frame σειρά Pen που ξεκίνησε το 1959 και στις ρεφλέξ με την ιστορική μηχανική ρεφλέξ OM1 το 1972, σχεδιασμένη από τον ιδιοφυή μηχανικό της εταιρίας Υοshihisa Maitani. Ήταν η εποχή της μεγάλης λάμψης και κύρους που απολάμβανε το όνομα Οlympus για το μοναδικό design, την τεχνική αρτιότητα και την ποιότητα των φακών Zuiko.

Semi Olympus iFocus

Παρά την επιτυχία και τις σημαντικές πωλήσεις της σειράς OM και upmarket μοντέλων όπως OM1N, OM2/2N, OM3, OM4 και των πιο φθηνών OM-10, OM-20 κλπ. η Olympus απέτυχε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 να ανέβει στο τρένο του autofocus και την επόμενη δεκαετία να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία να βγάλει σύστημα digital reflex. Παρόλο που δραστηριοποιήθηκε πολύ στις digital compact η πρώτη ψηφιακή ρεφλέξ Olympus ήλθε μόλις το 2003 με το σύστημα Four Thirds (αισθητήρας 13,5x18mm) που μάλιστα είχε εξελιχθεί σε συνεργασία με την Kodak. Η Ε-1 είχε ρεφλέξ σχεδίαση, αισθητήρα 5Megapixel και απευθυνόταν στη semiprofessional αγορά, στους ενθουσιώδεις ερασιτέχνες και επαγγελματίες, έφερνε δε μαζί της καινούργιους φακούς που δεν είχαν καμία συμβατότητα με τους παλιούς ΟΜ. Ήταν μια πρωτοποριακή για τα δεδομένα της εποχής σχεδίαση, με καινοτομίες όπως τηλεκεντρικούς φακούς, αδιαβροχοποίηση, συνδέσεις USB 2.0 και Firewire, υπερηχητικό σύστημα για την σκόνη κλπ.

Η έλλειψη συμβατότητας των φακών προς τα πίσω ήταν μάλλον η αιτία που δεν αγκαλιάστηκε πλατιά το νέο σύστημα τη στιγμή που οι άλλοι μεγάλοι παίκτες, Canon, Nikon και Pentax, είχαν διατηρήσει τις μοντούρες τους. Παρουσιάστηκαν πραγματικά πολλά σώματα (δεκάξι!) στη σειρά Ε μέχρι το 2008 που ανακοινώθηκε η μετάβαση στο mirrorless σύστημα Micro 4/3 με πρώτη διδάξασα την Οlympus Pen E-P1, της οποίας το design παρέπεμπε στην θρυλική σειρά Pen το αναλογικού (φιλμάτου) παρελθόντος.

Yoshihisa Maitani iFocus.gr

Ενδιάμεσα η Olympus λάνσαρε την upmarket σειρά ΟΜ-D και αρκετούς πολύ καλούς φακούς όμως τα τελευταία χρόνια, ο σκληρός ανταγωνισμός, η γενικότερη πτώση πωλήσεων στο digital imaging η πίεση από τα smartphone, η έλλειψη επαρκούς χρηματοδότησης, το σκάνδαλο Woodford (2011) και άλλες αστοχίες κατάφεραν σταδιακά τα πλήγματα από τα οποία το ιστορικό brand δεν κατάφερε να ανακάμψει. Να διεκρινήσουμε βέβαια ότι δεν είναι προς πώληση το σύνολο της Οlympus αφού ο ιατρικός διαγνωστικός κλάδος ακμάζει και κερδοφορεί αλλά μόνον ο φωτογραφικός της εταιρίας.

Σύμφωνα με το δελτίο τύπου η JIP θα έχει σκοπό να μετασχηματίσει το φωτογραφικό τμήμα σε πιο συμπαγές, αποτελεσματικό και ευέλικτο, προκειμένου να πετύχει την ποθούμενη ανάπτυξη. Τα brand names OΜ-D και Zuiko θα διατηρηθούν ενώ το νέο επιχειρηματικό σχήμα θα είναι υπεύθυνο για την έρευνα και εξέλιξη, την παραγωγή και την υποστήριξη των υπαρχόντων χρηστών. Οι οικονομικές πλευρές της συμφωνίας δεν ανακοινώθηκαν δημόσια.

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (29 Νοε 2022)

Στον τόπο όπου έφθασε ο μεγαλύτερος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, στον Βόλο, ανοίγει σε λίγες μέρες τις πύλες της η μεγάλη περιοδική έκθεση με τίτλο Από την...

Exodus (28 Νοε 2022)

Η εκθεση «Αντι λήψεις», της Γιώτας Εφραιμίδου  παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στο Κερατσίνι, , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στο Πολιτιστικό Κέντρο...

Exodus (28 Νοε 2022)

Με τον τίτλο ΚΗΠΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ παρουσιάζεται η ατομική έκθεση της Φωτεινής Στεφανίδη από την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 στον πολιτιστικό χώρο MACART. Η ενότητα των έργων αφορά ένα μεγάλο μέρος...

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...

Book Reviews (16 Νοε 2022)

Αθήνα – L'Aquila. Μια συζήτηση για το βίωμα δύο πόλεων, μέσα από την περιπατητική εμπειρία, το βλέμμα στραμμένο στο αίσθημα της οικειότητας και της ξεθωριασμένης παιδικής μας...

Book Reviews (15 Νοε 2022)

Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του φωτογραφικού βιβλίου "Kuebiko" του Ευάγγελου Δασκαλάκη, που αναπτύχθηκε και εκδόθηκε σε συνεργασία με το Zoetrope Athens. Το Kuebiko του...

Exodus (15 Νοε 2022)

O Γιάννης Γιαννάτος παρουσιάζει τη φωτογραφική συλλογή του “Via Artis” στο Upper House Athens στον 6ο όροφο του εμπορικού κέντρου Attica (είσοδος από τη στοά Σπύρου Μήλιου ή από το Attica) από...

Exodus (11 Νοε 2022)

Η Art Core έχει τη χαρά να σας προσκαλέσει στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας Face to Phase - Me, Myself & Nobody του Marco Castelli.  Το έργο θέτει υπό αμφισβήτηση την ταυτότητα και την...