Οι φήμες υπέβοσκαν τα τελευταία χρόνια. Η Olympus και συγκεκριμένα το φωτογραφικό τμήμα δεν πήγαινε καλά. Επί τρεις συνεχείς χρονιές έγραφε ζημιές, εξαφανίστηκε από διεθνείς εκθέσεις και δεν παρουσίαζε σχεδόν καθόλου καινούργια μοντέλα. Όλη αυτή η αδράνεια μαζί με τα αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα και τις διαρκώς φθίνουσες πωλήσεις, έφεραν την δυσάρεστη εξέλιξη. Με μια λιτή ανακοίνωση την Πέμπτη 25 Ιουνίου, γράφτηκε ο επίλογος για μια φωτογραφική διαδρομή που ξεκίνησε το 1936: υπογράφηκε λοιπόν μνημόνιο με βάση το οποίο γνωστοποιείται ότι το φωτογραφικό τμήμα θα μεταβιβαστεί την JIP (Japan Industrial Partners) η οποία μεταξύ άλλων είχε εξαγοράσει το 2014 το τμήμα φορητών υπολογιστών της Sony.

H αρχική εταιρία με επωνυμία Orinpasu Kabushiki-gaisha ιδρύθηκε το 1919 με αντικείμενο τα οπτικά για μικροσκόπια ενώ παρήγαγε την πρώτη της μηχανή, τη Semi Olympus με φακό Zuiko, το 1936. Η μεγάλη επιτυχία ήλθε με την compact half frame σειρά Pen που ξεκίνησε το 1959 και στις ρεφλέξ με την ιστορική μηχανική ρεφλέξ OM1 το 1972, σχεδιασμένη από τον ιδιοφυή μηχανικό της εταιρίας Υοshihisa Maitani. Ήταν η εποχή της μεγάλης λάμψης και κύρους που απολάμβανε το όνομα Οlympus για το μοναδικό design, την τεχνική αρτιότητα και την ποιότητα των φακών Zuiko.

Semi Olympus iFocus

Παρά την επιτυχία και τις σημαντικές πωλήσεις της σειράς OM και upmarket μοντέλων όπως OM1N, OM2/2N, OM3, OM4 και των πιο φθηνών OM-10, OM-20 κλπ. η Olympus απέτυχε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 να ανέβει στο τρένο του autofocus και την επόμενη δεκαετία να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία να βγάλει σύστημα digital reflex. Παρόλο που δραστηριοποιήθηκε πολύ στις digital compact η πρώτη ψηφιακή ρεφλέξ Olympus ήλθε μόλις το 2003 με το σύστημα Four Thirds (αισθητήρας 13,5x18mm) που μάλιστα είχε εξελιχθεί σε συνεργασία με την Kodak. Η Ε-1 είχε ρεφλέξ σχεδίαση, αισθητήρα 5Megapixel και απευθυνόταν στη semiprofessional αγορά, στους ενθουσιώδεις ερασιτέχνες και επαγγελματίες, έφερνε δε μαζί της καινούργιους φακούς που δεν είχαν καμία συμβατότητα με τους παλιούς ΟΜ. Ήταν μια πρωτοποριακή για τα δεδομένα της εποχής σχεδίαση, με καινοτομίες όπως τηλεκεντρικούς φακούς, αδιαβροχοποίηση, συνδέσεις USB 2.0 και Firewire, υπερηχητικό σύστημα για την σκόνη κλπ.

Η έλλειψη συμβατότητας των φακών προς τα πίσω ήταν μάλλον η αιτία που δεν αγκαλιάστηκε πλατιά το νέο σύστημα τη στιγμή που οι άλλοι μεγάλοι παίκτες, Canon, Nikon και Pentax, είχαν διατηρήσει τις μοντούρες τους. Παρουσιάστηκαν πραγματικά πολλά σώματα (δεκάξι!) στη σειρά Ε μέχρι το 2008 που ανακοινώθηκε η μετάβαση στο mirrorless σύστημα Micro 4/3 με πρώτη διδάξασα την Οlympus Pen E-P1, της οποίας το design παρέπεμπε στην θρυλική σειρά Pen το αναλογικού (φιλμάτου) παρελθόντος.

Yoshihisa Maitani iFocus.gr

Ενδιάμεσα η Olympus λάνσαρε την upmarket σειρά ΟΜ-D και αρκετούς πολύ καλούς φακούς όμως τα τελευταία χρόνια, ο σκληρός ανταγωνισμός, η γενικότερη πτώση πωλήσεων στο digital imaging η πίεση από τα smartphone, η έλλειψη επαρκούς χρηματοδότησης, το σκάνδαλο Woodford (2011) και άλλες αστοχίες κατάφεραν σταδιακά τα πλήγματα από τα οποία το ιστορικό brand δεν κατάφερε να ανακάμψει. Να διεκρινήσουμε βέβαια ότι δεν είναι προς πώληση το σύνολο της Οlympus αφού ο ιατρικός διαγνωστικός κλάδος ακμάζει και κερδοφορεί αλλά μόνον ο φωτογραφικός της εταιρίας.

Σύμφωνα με το δελτίο τύπου η JIP θα έχει σκοπό να μετασχηματίσει το φωτογραφικό τμήμα σε πιο συμπαγές, αποτελεσματικό και ευέλικτο, προκειμένου να πετύχει την ποθούμενη ανάπτυξη. Τα brand names OΜ-D και Zuiko θα διατηρηθούν ενώ το νέο επιχειρηματικό σχήμα θα είναι υπεύθυνο για την έρευνα και εξέλιξη, την παραγωγή και την υποστήριξη των υπαρχόντων χρηστών. Οι οικονομικές πλευρές της συμφωνίας δεν ανακοινώθηκαν δημόσια.

Πρόσφατα Άρθρα

Book Reviews (26 Μάι 2023)

Έναν διάλογο φωτογραφίας και κειμενικού σχολιασμού συνιστά το νέο συνεργατικό τρόπον τινά βιβλίο του φωτογράφου Βασίλη Κολτούκη και του θεατρικού συγγραφέα, ποιητή και διηγηματογράφου Γιώργου...

Exodus (26 Μάι 2023)

Μία έκθεση φωτογραφίας εγκαινιάζεται στις 9 Ιουνίου από τον Βασίλη Κωνσταντίνου στη γκαλερί Μελάνυθρος με θέμα τον Έρωτα και τον Θάνατο. Στο βιβλίο του «Πέρα από την αρχή της...

News (25 Μάι 2023)

Ίσως η πιο έντονη ανησυχία των περισσότερων φωτογράφων σήμερα έχει να κάνει με το «πώς» θα αναπτύξουν την προσωπική τους φωνή στη φωτογραφία. Πιστεύω ότι δεν υπάρχουν εύκολες απαντήσεις. Με τη...

Exodus (25 Μάι 2023)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση με τίτλο : "Τα πρόσωπα του πολέμου μέσα από το αρχείο του Lidio Cipriani Κρήτη 1942" με ομιλητή τον ιστορικό -...

Agora (24 Μάι 2023)

Επωφεληθείτε από το “SUMMER CASHBACK” της ΝΙΚΟΝ με άμεση επιστροφή χρημάτων έως €900 ,για αγορά συγκεκριμένων μηχανών Mirrorless & D-SLR, φακών της σειράς Ζ & F-Mount, καθώς και...

Exodus (23 Μάι 2023)

Ο Φωτογραφικός Όμιλος Καβάλας διοργανώνει κάθε χρόνο από τον Οκτώβριο έως τον Μάιο ένα εισαγωγικό σεμινάριο καλλιτεχνικής Φωτογραφίας που απευθύνεται σε νέους φωτογράφους, με λίγη ή καθόλου...

Exodus (23 Μάι 2023)

 Στην Πετρούπολη, την ετήσια έκθεσή του θα πραγματοποιήσει το Τμήμα Φωτογραφίας του Δήμου, από τις 26 έως τις 31 Μαΐου, παρουσιάζοντας την αξιόλογη δουλειά των μαθητών του. Οι μαθητές του...

Exodus (23 Μάι 2023)

Την πρώτη της ατομική έκθεση με τίτλο «Do you love the color of the sky?» παρουσιάζει από την Παρασκευή 26 Μαΐου η Ζαρέμα Χαλίλοβα στο Κέντρο...

Book Reviews (23 Μάι 2023)

Η μοναδική στην χώρα, καταλογογράφηση που δημοσιεύεται εδώ, ελληνικών αλλά και ξενόγλωσσων εντύπων φωτογραφίας (εγκυκλοπαιδικά, εγχειρίδια, λευκώματα, δοκίμια, λογοτεχνικά κείμενα, κατάλογοι,...

Exodus (23 Μάι 2023)

Η Αγιορειτική Εστία σε συνεργασία με το τμήμα Τέχνης και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Princeton, παρουσιάζουν από κοινού και για πρώτη φορά στην Ελλάδα την έκθεση με ιστορικές φωτογραφίες από την...

News (22 Μάι 2023)

Tο νέο workshop θα πραγματοποιηθεί στον Εθνικό δρυμό Οίτης απο 16 έως 18 Ιουνίου 2022 σε συνεργασία με το Κακογιάννειο Αστεροσκοπείο Ύπατης. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου θα έχουμε την ευκαιρία...

Exodus (22 Μάι 2023)

Το βιώνουμε έντονα στην εποχή μας: Η τέχνη έχοντας χάσει τη μεταφυσική της άλω γίνεται ή εξυπνακίστικη, ή μελαγχολικά διακοσμητική. Αφού δεν μπορεί να μιλήσει για τον κόσμο, να αναλάβει την ευθύνη...