Η διαδικασία της δημιουργίας μιας φωτογραφίας περιλαμβάνει (μεταξύ των άλλων) την αλληλεπίδραση του χώρου και του χρόνου αλλά κυρίως την διαχείρισή τους μέσα από το φακό του φωτογράφου. Η διαχείριση προκύπτει από  στις προσωπικές επιλογές και  ενέργειες του φωτογράφου˙  τους επιλεγμένους φωτισμούς, τις εναλλακτικές γωνίες, τα διαφορετικά κάδρα,  τις διαφορετικές συνθέσεις,  για να συνειδητοποιήσουμε τελικά πόσο εύπλαστη και προσωπική είναι η πραγματικότητα. Η μεταμόρφωση της «αντικειμενικής» πραγματικότητας προκύπτει από την υποκειμενικότητα του δημιουργού, κάθε δημιουργός βλέπει με τα δικά του μάτια. 

Οι συνθήκες γέννησης της φωτογραφίας συχνά θυμίζουν τις συνθήκες μέσα από τις οποίες ξεπηδούν και τα χαϊκού˙ την σπιρτάδα, την οξυδέρκεια και την φυσικότητα. Πρόκειται για τη συντομότερη ιαπωνική ποιητική φόρμα που στην κλασική της μορφή αποτελείται από τρεις στίχους οι οποίοι στο σύνολό τους περιλαμβάνουν δεκαεπτά συλλαβές. Χαρακτηρίζονται από λυρική, χιουμοριστική διάθεση και συχνά περιέχουν το στοιχείο της έκπληξης. Στα χαϊκού η απλότητα και η ομορφιά των επιλεγμένων λέξεων και αντιθέσεων είναι καθηλωτική, ενώ συχνά το νόημα αποκτά δευτερεύουσα σημασία. 

Ηχούν σαν μια φωτογραφία που διαιωνίζει τη στιγμή,

παγώνοντας μια δράση ή μια ανατροπή.


Yamamoto Masao 02 iFocus

Ο ποιητής των χαϊκού όπως και ο φωτογράφος  χρησιμοποιούν εντέχνως την καθημερινότητα,  την έμπνευση, την αποφασιστικότητα, την προσωπική τους ανάγκη (που αναζητά δίοδο έκφρασης) και τα μετουσιώνουν σε  τέχνη. Προσφέρουν μια εικόνα, αφήνοντας τον αναγνώστη/θεατή να την συμπληρώσει με την φαντασία του όπως εκείνος νομίζει. Όπως αναφέρεται και στο επίμετρο του βιβλίου «Το ραβδί του οδοιπόρου» ο Blyth (μαθητής του δασκάλου του Ζεν, D.J. Suzuki) ισχυρίζεται ότι ο αναγνώστης των χαϊκού θα πρέπει να δεχθεί τα όσα απεικονίζει ένα χαϊκού όπως είναι και να αφεθεί στην εικόνα χωρίς να ανατρέξει σε λογικές διεργασίες. Χαρακτηριστική είναι η προσπάθεια 

«να συλληφθεί η ρευστότητα και η προσωρινότητα της στιγμής προκειμένου να διατηρηθεί αναλλοίωτη στην αιωνιότητα».


Φωτογράφος και ποιητής εστιάζουν σε μια φευγαλέα, συνηθισμένη, καθημερινή και φαινομενικά ανέμελη στιγμή, η οποία εν αγνοία της αιχμαλωτίζεται, μεταμορφώνεται και συντηρείται στο αέναο γίγνεσθαι.

Ξαφνική βροχή-

δανείστηκα το παλτό

ενός σκιάχτρου

Kyorai


Οι σκέψεις σταχυολογήθηκαν από:

«Ο κόσμος της πάχνης», εκδόσεις ΑΓΡΑ 2004

«Το ραβδί του οδοιπόρου», εκδόσεις ΑΙΩΡΑ, 2011

www.neolaia.gr

www.el.m.wikipedia.org

www.m.kato-ap-to-chioni-poiisi-chaikoy.webnode.gr


 

Dora's recommendation: Soundtrack for reading this

Πρόσφατα Άρθρα

News (24 Μάι 2022)

Η έκθεση φωτογραφίας “Women in Jazz” αναδεικνύει το σχετικό με τις γυναίκες μέρος της δουλειάς τριών παθιασμένων με την μουσική και τις παραστατικές τέχνες φωτογράφων. Την προσπάθεια τριών...

News (24 Μάι 2022)

Το Rawt είναι μια λέξη τόσο ανορθοδοξη, ανορθόγραφη, σκληρόηχη και αλεξικογραφητη, όσο φιλοδοξεί να είναι και το φωτογραφικο πρότζεκτ το οποίο τιτλοφορει. Φωτογραφίες αδιάκριτες, απρογραμματιστες,...

News (24 Μάι 2022)

Ο Φωτογραφικός Κύκλος σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζουν και φέτος διαδικτυακά τις Συναντήσεις της Πέμπτης. Την Πέμπτη 26 Μαϊου στις 19:00 ο Πλάτων Ριβέλλης παρουσιάζει τη...

News (20 Μάι 2022)

Το Διεθνές Φεστιβάλ Φωτογραφίας Εξωτερικού Χώρου “Photosphere” που πραγματοποιείται κάθε καλοκαίρι στην Πάρο και την Πάτμο, δέχεται ήδη συμμετοχές για την 5η του Διοργάνωση. Οι συμμετοχές θα...

News (20 Μάι 2022)

Η Φωτογραφική Λέσχη Λιβαδειάς στα πλαίσια των εκδηλώσεων του "Μήνα Φωτογραφίας Μάϊος 2022" φιλοξενεί την από κοινού έκθεση φωτογραφίας της Αρετής Αλεξανδράκη και του Γιάννη...

News (17 Μάι 2022)

Ο Φωτογραφικός Κύκλος σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζουν και φέτος διαδικτυακά τις Συναντήσεις της Πέμπτης. Την Πέμπτη 19 Μαΐου στις 19:00 ο Πλάτων Ριβέλλης παρουσιάζει τον...

News (16 Μάι 2022)

Ο IANOS, για πέμπτη συνεχή χρονιά, διοργανώνει Διαγωνισμό Διηγήματος και Φωτογραφίας με θέμα, αυτή τη φορά, «Το ρούχο». Ένα ρούχο ως μνήμη και νοσταλγία, ως καταδήλωση ταυτότητας-φύλου,...

Book Reviews (13 Μάι 2022)

Η ενότητα με τίτλο “Perpetual Motif” περιλαμβάνει φωτογραφίες των τελευταίων οχτώ ετών μέσα στην πόλη -μια δική μου φανταστική πόλη που γίνεται αντιληπτή μέσα από ένα παζλ αποσπασματικών εικόνων από...

News (12 Μάι 2022)

Η Φωτογραφική Λέσχη Λιβαδειάς, στα πλαίσια των εκδηλώσεων του "Μήνα Φωτογραφίας 2022" με μεγάλη χαρά φιλοξενεί στην αίθουσα της, δυο ταλαντούχες νέες φωτογράφους, με δύο ξεχωριστές,...

Book Reviews (10 Μάι 2022)

Η Χριστίνα Καλλιγιάννη δεν αυτοπροσδιορίζεται ως «συγγραφέας» αλλά σαν «φωτογράφος που έγραψε ένα μυθιστόρημα». Οι «Στιγμές Παράλληλες» είναι ένα μυθιστόρημα για τον έρωτα, τη φιλία και τις δύσκολες...

News (10 Μάι 2022)

“Ίσως ο πιο έντονος προβληματισμός των περισσότερων φωτογράφων σήμερα έχει να κάνει με το «πως» θα αναπτύξουν το προσωπικό τους στίγμα στη φωτογραφία. Πώς όμως ο δημιουργός από την αρχή των...

News (10 Μάι 2022)

Ο Γιώργος Καμηλάκης είναι καλεσμένος της φωτογραφικής ομάδας "Μαθήματα Φωτογραφίας Ρεθύμνου", την Παρασκευή και 13 του Μάη στις 7.00 το απόγευμα, με σκοπό να παρουσιάσει το φωτογραφικό του...