"Είναι αλήθεια πως στον καθρέφτη όλα είναι ανάποδα, αλλά χωρίς αυτόν δεν θα μπορούσαμε να δούμε τον εαυτό μας." 

Τζελαλαντίν Αλ Ρουμί

Η φωτογραφία, η εικόνα, είναι υποκατάστατο πραγματικότητας. Ποια πραγματικότητα υποκαθίσταται από την εικόνα; 

Απαραίτητη προϋπόθεση για να δημιουργηθεί μια εικόνα είναι τα συναισθήματα της επιθυμίας ή του φόβου ή και των δύο μαζί.  Αυτό σημαίνει ότι η εικόνα που φτιάχνεται είναι είτε επιθυμία είτε φόβος που έγινε εικόνα. 

Επομένως, η εικόνα εμπεριέχει πάντα ένα νόημα, αποτελεί λόγο με εικόνες. Για να υπάρξει η εικόνα, θα πρέπει να έχει κάτι να μας πει. Η λεζάντα μιας φωτογραφίας αποσκοπεί στο να μεταφράσει σε λέξεις τον εικονιζόμενο λόγο.

Οι λέξεις είναι πιο δυνατές από τις εικόνες, απαιτούμε από τη φωτογραφία να μιλήσει, τη ρωτάμε τι ξέρει, τι μπορεί να πει.

 Susan Sontag

 

Η κοινή ετυμολογική καταγωγή της εικόνας και της λέξης βρίσκεται στη σανσκριτική ρίζα bha. Από αυτή προκύπτει η ελληνική λέξη απόφαση-αποφαίνεσθαι που σημαίνει κάτι λέγεται αλλά και κάτι φαίνεται. 

Τι είναι νόημα;

Εάν η εικόνα είναι υποκατάστατο της πραγματικότητας και λόγος, τότε και ο λόγος είναι υποκατάστατο πραγματικότητας. Για παράδειγμα, η ψήφος, η υπογραφή μας, η φράση “στο λόγο μου”, μας εκπροσωπούν, υποκαθιστούν την παρουσία μας. Μία ευχή, ένα “χτύπα ξύλο”, ένα "άμπρακατάμπρα" αφορούν εκφράσεις που αποσκοπούν είτε στο να επέλθει μια επιθυμητή απούσα πραγματικότητα είτε να αποτραπεί μια ανεπιθύμητη πραγματικότητα. Οι λέξεις είναι ισοδύναμες πραγματικότητας και εκπροσωπούν πράγματα απόντα. Για παράδειγμα, ο θεός της Βίβλου δημιουργεί τον κόσμο με το λόγο του “είπε και έγινε”.

Μιλάμε όχι για να επικοινωνήσουμε, αλλά για να συντάξουμε μία εσωτερική πραγματικότητα την οποία, εφόσον το επιθυμούμε, θα την επικοινωνήσουμε. Το νόημα είναι υποκειμενικό, αν και χρησιμοποιούμε αντικειμενικές λέξεις οι οποίες και δίνουν εντύπωση αντικειμενικής πραγματικότητας.

Η εικόνα δεν εμπεριέχει απλά νόημα, είναι νόημα. Χωρίς το νόημα δεν βλέπουμε. 

Πώς προκύπτει όμως αυτό το νόημα; Πώς προκύπτουν οι λέξεις;

Το στάδιο του καθρέφτη

Σε όσους καθρέφτες και να κοιτάξεις, το βλέμμα σου δεν μπορείς να το δεις.

 Jacques Lacan

Το "στάδιο του καθρέφτη”, εισήγαγε στην ψυχανάλυση ο Jacques Lacan, ένας από τους σημαντικότερους ψυχαναλυτές. Κατά το στάδιο αυτό δομείται η έννοια του πρώτου ενικού προσώπου, του “εγώ”, η εικόνα του σώματος μέσα από την εικόνα στον καθρέφτη. 

Στην αρχή της ζωής του, το παιδί είναι δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσει την εικόνα του στον καθρέφτη. Το Εγώ του δεν έχει δημιουργηθεί ακόμα. Δεν μπορεί να διακρίνει τον εαυτό του από τους άλλους.

Προχωρώντας, το παιδί αντιλαμβάνεται ότι αυτό που βλέπει δεν είναι ένα πραγματικό ον αλλά μια εικόνα και διακρίνει την δική του εικόνα από την εικόνα των άλλων. Το παιδί σιγά-σιγά θα αρχίσει να ξεχωρίζει την εικόνα του και να ταυτίζεται με αυτή.  Αυτή είναι η πρωταρχική ταύτιση και έχει μεγάλη σημασία για την διαμόρφωση του Ιδεώδους Εγώ

Όταν το παιδί βλέπει την εικόνα του μέσα στον καθρέφτη, συνήθως αυτός ο αντικατοπτρισμός, συνοδεύεται από τα λόγια και από το βλέμμα της μητέρας του. Οι μητέρες, ενστικτωδώς πηγαίνουν το παιδί τους στον καθρέφτη παρουσιάζοντάς το στο ίδιο. Εκεί δεν λένε "αυτός/αυτή είσαι", λένε το όνομά του.  Η εικόνα ονοματίζεται. Η πλαισίωση της εικόνας με τα λόγια, αλλά ακόμα πιο πολύ με τα συναισθήματα της μητέρας, είναι αποφασιστικά για την δημιουργία του “εγώ” του παιδιού. Αυτό με το οποίο το παιδί θα ταυτιστεί, είναι με την εικόνα που η μητέρα του έχει για εκείνο. Το μικρό παιδί, καθρεφτίζεται μέσα στα μάτια της μητέρας του. Τα συναισθήματά της είναι η εικόνα που θα έχει από δω και πέρα για τον εαυτό του.

Η διαδικασία αυτή αφήνει πάντα κάποιο κενό, το κενό της πραγματικότητας την οποία υποκαθιστά η εικόνα. Ως συνέπεια έρχεται η αναζήτηση καθρεφτών (πραγματικών, συμβολικών, φαντασιακών) με σκοπό να βρεθεί η πλήρης εικόνα μας. Κίνητρο για να βρεθεί αυτή η πλήρης εικόνα είναι η επιθυμία. Αυτή μας κινεί μέσα στο χρόνο, μέσα στη ζωή, σε αναζήτηση του ιδανικού μας καθρέφτη.

Η φωτογραφία, υποσχόμενη την πραγματικότητα, γίνεται ένας συμβολικός καθρέφτης όπου ο φωτογράφος βλέπει την εικόνα του όπως θα ήθελε να είναι.  Ο φωτογράφος βρίσκεται πάντα μπροστά από το φακό του. Η φωτογραφία προβάλλει πάντα τους εσωτερικούς μας τόπους. Στον καθρέφτη και στη φωτογραφία βλέπουμε εκείνο που νομίζουμε ότι είμαστε. Ακόμη κι αν δείχνει άλλα πράγματα, στην ουσία πάλι εμάς δείχνει. Τακτοποιούμε τον κόσμο γύρω μας με βάση την εσωτερική εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας και για τον κόσμο. 

Η φωτογραφία είναι η αληθινή έκφραση αυτού που νιώθει κάποιος για το σύνολο της ζωής

 Ansel Adams

 Η φωτογραφία αποτελεί θέση μέσα στον κόσμο, συνιστά αναγνώριση της ύπαρξής μας ως παρουσίας στον κόσμο, δηλώνει δυνατά “Υπάρχω - Υπήρξα”. "Εγώ δεν είμαι η φωτογραφία. Η φωτογραφία είναι εγώ."

Οι σκέψεις σταχυολογήθηκαν από την εξής πηγή:

Καγγελάρης Φ. (2017). Homo Photographicus: Ψυχαναλυτικές και Φιλοσοφικές Διαστάσεις της Εικόνας. Θεσσαλονίκη: Ροπή.

Φωτογραφία εξωφύλλου Francesca Woodman

Πρόσφατα Άρθρα

Agora (12 Απρ 2021)

 Επωφεληθείτε από την Πασχαλινή Προσφορά Cashback της ΝΙΚΟΝ με άμεση επιστροφή χρημάτων έως €350 σε αγορά συγκεκριμένων DSLR και mirrorless φωτογραφικών μηχανών Nikon, σε επιλεγμένα...

News (09 Απρ 2021)

Η ομάδα Greek Instagramers Events σε συνεργασία με τον Δήμο Πειραιά και το Destination Piraeus διοργανώνουν ανοιχτό διαγωνισμό φωτογραφίας με θέμα #My_Piraeus και προσκαλούν φωτογράφους κάθε...

News (07 Απρ 2021)

Κανένα ταξίδι δεν περιορίζεται στον εαυτό του. Εμπεριέχει πλήθος άλλων ταξιδιών. Ζοζέ Σαραμάγκου Ο IANOS, για τέταρτη συνεχή χρονιά, διοργανώνει Διαγωνισμό Διηγήματος και Φωτογραφίας με θέμα:...

News (05 Απρ 2021)

 Το φεστιβάλ Photometria διοργανώνεται για 13η συνεχόμενη χρονιά στην πόλη των Ιωαννίνων, ενώ ταυτόχρονα η Ελλάδα γιορτάζει τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση. Αυτές οι δύο συνθήκες...

Book Reviews (29 Μαρ 2021)

Το λεύκωμα αυτό αποτελεί μια πρωτοπόρα και μοναδική εμπεριστατωμένη μελέτη στον τομέα της ιστορίας της ελληνικής φωτογραφίας, η οποία συγχρόνως αναδεικνύει τη σύγχρονη Ελλάδα μέσα από τη φωτογραφική...

News (29 Μαρ 2021)

ΤοΊδρυμα Μείζονος Ελληνισμού συμμετέχει στους εορτασμούς για την Επέτειο των 200 χρόνων από την Εθνική Παλιγγενεσία με έναν Εικαστικό Πανελλήνιο Διαγωνισμό «Ανακαλύπτοντας την Ιστορία της Ελληνικής...

News (25 Μαρ 2021)

Με αφορμή την Επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, το Διεθνές Φεστιβάλ Φωτογραφίας Εξωτερικού Χώρου “Photosphere”, στο πλαίσιο των δράσεών του, έχει τη χαρά να φιλοξενήσει,...

Agora (17 Μαρ 2021)

 Η Nikon είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει ότι η Z 9, το πρώτο κορυφαίο μοντέλο φωτογραφικής μηχανής για τη μοντούρα Z της Nikon, βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης. Αυτή η mirrorless...

News (01 Μαρ 2021)

Το 3o φεστιβάλ φωτογραφίας Photopolis- Agrinio Photo Festival προκηρύσσει φωτογραφικό διαγωνισμό με τίτλο «Keep Distance». Οι δηλώσεις συμμετοχής πρέπει να αποσταλούν μέχρι 30 Απριλίου...

News (24 Φεβ 2021)

Την Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2021 στις 7μ.μ., ο Πλάτων Ριβέλλης θα παρουσιάσει τη Βασιλική Κουμπάνη και τον Κώστα Σερέτη στα πλαίσια των διαδικτυακών συναντήσεων της Πέμπτης του Φωτογραφικού...

News (24 Φεβ 2021)

Τα μαθήματα Φωτογραφίας Ρεθύμνου σε συνδιοργάνωση με τον Δήμο Ρεθύμνου - ΚΕΔΗΡ διοργανώνουν έκθεση φωτογραφίας στην βόρεια εξωτερική πλευρά του Δημοτικού κήπου. Η έκθεση με τον τίτλο...

News (22 Φεβ 2021)

21 γυναίκες φωτογράφοι, στεκόμαστε απέναντι στη βία, στον σεξισμό, στον συντηρητισμό και στην ανισότητα δημιουργώντας την πρωτοβουλία “WeChangeThePicture”, ως μια κίνηση εκδήλωσης συμπαράστασης και...