Η σχέση του φωτογράφου με την δημιουργία εικόνων και του θεραπευόμενου με την επίγνωση των γεγονότων της ζωής του είναι μια σχέση που εξελίσσεται, μεταλλάσσεται, δοκιμάζεται, αποτυγχάνει και σπανιότερα επιτυγχάνει. Τόσο για τον φωτογράφο όσο και για τον θεραπευόμενο μέσα από τη βιωμένη πραγματικότητα δημιουργείται ένα περισσότερο γόνιμο έδαφος που λειτουργεί περισσότερο ως ώθηση για την προσωπική του ανάπτυξη και λιγότερο εξασφαλίζει  ένα «επιτυχημένο» έργο.

Η αδιάκοπη και σχεδόν ερωτική σχέση που διαμορφώνεται στην πράξη˙ κρατάει τον φωτογράφο σε σύνδεση με τη φωτογραφική διαδικασία και τον θεραπευόμενο με την θεραπευτική διαδικασία. Και στις δυο περιπτώσεις πρόκειται για μια σχέση δυναμική που μετακινεί τον ενδιαφερόμενο από το «κέντρο» του (δηλαδή τη θέση ισορροπίας) και τον επαναφέρει σε αυτό μέσα από μια ρυθμική, επαναλαμβανόμενη ταλάντωση ή καλύτερα δόνηση της ψυχής. Όσο μεγαλύτερη είναι η απομάκρυνση του ενδιαφερόμενου από το «κέντρο» του τόσο μεγαλύτερη είναι η πρόκληση και ίσως πιο σημαντικές οι διαπιστώσεις.

Άλλωστε σύμφωνα και με την επιστήμη της Φυσικής «Όταν ένα σώμα εκτελεί απλή αρμονική ταλάντωση η συνολική δύναμη που δέχεται είναι ανάλογη με την απομάκρυνση του σώματος από τη θέση ισορροπίας, [….]. Όταν το σώμα περνά από τη θέση ισορροπίας η συνολική δύναμη που δέχεται ισούται με μηδέν, για αυτό το λόγο ονομάζεται θέση ισορροπίας της ταλάντωσης». Με απλά λόγια η θέση της ισορροπίας και οι θέσεις της ταλάντωσης βρίσκονται σε αλληλεξάρτηση.

Ένα ερέθισμα οπτικό ή μη, μια ανάμνηση ή ένας συνειρμός δύναται να από σταθεροποίησει τον εμπλεκόμενο και να οδηγήσει σε μια εκ νέου ταλάντωση, δηλαδή αναζήτηση. O φωτογράφος και δάσκαλος φωτογραφίας Πλάτωνας Ριβέλλης παρατηρεί: 

Όσο πιο ακραία είναι η κίνηση προς τη μια πλευρά, τόσο πιο δυναμική η επιστροφή του στην άλλη. 

Τελικά το παιχνίδι των αντιθέσεων καταλήγει σε παιχνίδι ισορροπίας.

Η ταλάντωση του φωτογράφου αλλά και του θεραπευόμενου ανάμεσα στα συναισθήματα της ελπίδας και της απελπισίας είναι αναπόφευκτη. Η αίσθηση της ελπίδας, σε αντίθεση με την απελπισία, επαναφέρει «ομαλά» τον ενδιαφερόμενο σε μια κατάσταση ισορροπίας, στην απαραίτητη προϋπόθεση για  δημιουργία και τον ενθαρρύνει στη λήψη αποφάσεων. Το συναίσθημα της απελπισίας συχνά παρέχει την ευκαιρία μέσα από την αίσθηση του κενού, του «τίποτα», να διακρίνει κανείς νέες επιλογές, ανεξερεύνητες δυνατότητες. Με τη δυνατότητα να επανέρχεται κανείς στο «κέντρο» του ανακαλύπτει το μήνυμά του, ενώ έχει διδαχθεί από τις εμπειρίες του.

Τόσο η ελπίδα όσο και η απελπισία μπορούν να γίνουν πολύτιμες εμπειρίες  όταν κινείται κανείς συνειδητά ανάμεσά τους. Δημιουργούν την αφορμή να αναζητήσει το «κέντρο» του, την κατάσταση εκείνη κατά την οποία ακουμπά  την ψυχή του. Ο Αμερικανός συγγραφέας Frank Herbert υπενθυμίζει:   

 Δεν υπάρχει μυστικό για την ισορροπία. 

Απλά να αισθάνεσαι μέσα σου τα κύματα.

Παρόμοια μας διδάσκει και το φυσικό σώμα˙ οι θέσεις της γιόγκα και κυρίως οι θέσεις ισορροπίας, περιλαμβάνουν ένα συνδυασμό εκούσιων και ακούσιων ελέγχων. Θέτουν προκλήσεις για τον έλεγχο διαφορετικών πλευρών του εαυτού. Δίνουν χρόνο στον οργανισμό να μάθει πώς να διατηρεί την ισορροπία και να την ξαναβρίσκει όταν τη χάνει. Θυμίζει την εύθραυστη ισορροπία του ποδηλάτου, η οποία χωρίς την συνεχόμενη και ρυθμική κίνηση των ποδιών, δεν επιτυγχάνεται. 

Αν φοβόμαστε την αποτυχία ή αγχωνόμαστε για την επιτυχία, θα χάνουμε συνέχεια την ισορροπία μας. Αν σκεφτόμαστε: Πότε θα πετύχω; δεν θα πετύχουμε ποτέ.

Ο Αμερικανός ψυχολόγος Abraham Maslow, επισημαίνει:

Η ικανότητα να βρίσκεσαι στο παρόν, είναι θεμελιώδης παράμετρος για τη διανοητική ισορροπία.

 

Για την έννοια της ελπίδας& της απελπισίας βλέπε: www.psychology.now.gr/arthra

 Για την έννοια της ισορροπίας βλέπε: https://www.g-physics.com/2012/07/blog-post_03.html.

Για τη γιόγκα βλέπε: www.lotosyoga.gr 

Για τον Frank Herbert βλέπε: https://en.m.wikipedia.org

Για τον Abraham Maslow  βλέπε:  www.enallaktikidrasi.com

Φωτογραφία: Rodney Smith

Πρόσφατα Άρθρα

News (19 Οκτ 2021)

Η έκθεση Sunday Women είναι μια απόπειρα να παρουσιαστεί η μεταναστευτική κοινότητα των γεωργιανών γυναικών της Αθήνας μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο του ρόλου τους στο πεδίο της οικιακής εργασίας στα...

News (13 Οκτ 2021)

Ομαδικό έργο της ομάδας eterofoto, ανταποκρινόμενο στην θεματική της Sphinx biennale 21 «Αντιγόνη: όρια και σύνορα». Εικοσιτέσσερις εικόνες συμπτυγμένες ως ένα εννιαίο έργο, των 5...

News (13 Οκτ 2021)

Όταν οι άνθρωποι μιλούν για κατάθλιψη και αγχωτικά γεγονότα στη ζωή τους, θα πρέπει να υπάρχει κάποιος που να τους ακούει. Μερικές φορές το βάρος τέτοιων συναισθημάτων είναι τόσο έντονο και αφόρητο,...

Interviews (12 Οκτ 2021)

Η Έλενα Λόλα γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα, τα τελευταία 6 χρόνια έχει επιστρέψει και ζει μόνιμα στην Ελλάδα και ασχολείται πλέον επαγγελματικά με τη φωτογραφία. Φοίτησε σε...

News (12 Οκτ 2021)

Η έκθεση «ΨΥΧΡΗ ΕΦΕΔΡΕΙΑ: οι τελευταίες μέρες ενός εργοστασίου» παρουσιάζει τα αποτελέσματα μιας πολυεπίπεδης ερευνητικής διαδικασίας που βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει ως σκοπό να αποτυπώσει τις...

News (12 Οκτ 2021)

Η 15η έκδοση των Sony World Photography Awards είναι ανοιχτή για συμμετοχές! Ποιόν Διαγωνισμό θα διαλέξεις; Υπάρχουν τέσσερις, διάλεξε τώρα ποιος ταιριάζει στις φωτογραφικές σου ικανότητες...

News (11 Οκτ 2021)

Το «Κέντρο Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Δράσεων – NEW MEDIA ART» στα πλαίσια της δράσης «Ανάδειξη και Προβολή του Έργου Νέων Δημιουργών Φωτογράφων στον Τομέα του Αστικού...

Book Reviews (11 Οκτ 2021)

Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και οι εκδόσεις ΤΡΙ.ΕΝΑ πολιτισμούσας καλούν στην παρουσίαση του φωτογραφικού λευκώματος  «whitenoise» τη Δευτέρα 18-10-2020 στις 18.30, στον υπαίθριο...

Cinema (07 Οκτ 2021)

Ένα μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο Ιταλό δημιουργό Φεντερίκο Φελίνι, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του, παρουσιάζουν η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, η Πρεσβεία της Ιταλίας στην Ελλάδα και το...

Cinema (07 Οκτ 2021)

  Ξεκίνησαν από την Δευτέρα 4 Οκτωβρίου (και κάθε Δευτέρα στις 20:30 έως τον Ιούνιο), οι προβολές ταινιών για την περίοδο 2021-2022, στην Κινηματογραφική Λέσχη του Adagio II στην Ναύπακτο....

News (29 Σεπ 2021)

Ο ΙΑΝΟS πραγματοποίησε για τέταρτη συνεχή χρονιά Διαγωνισμούς Φωτογραφίας και Διηγήματος με θέμα: «Ταξίδια». Οι νικητές του Διαγωνισμού Φωτογραφίας θα ανακοινωθούν στο κανάλι του ΙΑΝΟΥ στο...

News (29 Σεπ 2021)

29 φωτογράφοι συμμετείχαν σε μια πρωτότυπη φωτογραφική σύνδεση του ποιήματος του Κ. Καβάφη "Το Τέλος του Αντωνίου" με την αρχαιότητα, και συγκεκριμένα με τον Αρχαιολογικό χώρο της...