Nevermind

25 χρόνια πίσω, Σεπτέμβριος του 1991 κυκλοφορεί το θρυλικό άλμπουμ των Νirvana "Nevermind", το οποίο ξεχώρισε επειδή πέραν του ότι έκανε το συγκρότημα και τη grunge μουσική, παγκοσμίως, γνωστούς αλλά και για το πρωτοποριακό σχεδιασμό του εξώφυλλου του.

25 χρόνια πίσω, Σεπτέμβριος του 1991 κυκλοφορεί το θρυλικό άλμπουμ των Νirvana "Nevermind "το οποίο ξεχώρισε επειδή πέραν του ότι έκανε το συγκρότημα και τη grunge μουσική, παγκοσμίως, γνωστούς αλλά και για τον σχεδιασμό του εξώφυλλου του.
Πρωτοποριακό για την εποχή του το εξώφυλλο κάνει το μωρό που κολυμπά underwater αναμφισβήτητα ένα από τα πιο διαχρονικά εξώφυλλα όλων των εποχών.

Δημιουργός του εξώφυλλου ήταν ο φωτογράφος Kirk Weddle, ο οποίος χαρακτηρίζει το τελικό αποτέλεσμα ως τυχαίο.

 


Ο Kirk λάτρης της υποβρύχιας φωτογραφίας και των καταδύσεων, επιστρατεύτηκε από το δημιουργικό τμήμα της δισκογραφικής Geffen Records, όπου θα κυκλοφορούσε το άλμπουμ. Η αρχική τους ιδέα, ύστερα από προτροπή του Kurt Cobain ο οποίος είχε δει ένα σχετικό ντοκιμαντέρ, ήταν η απεικόνιση μιας γέννησης μέσα στο νερό, αλλά δεν μπορούσαν να βρουν μια κατάλληλη λήψη στο μέχρι τότε αρχείο τους.

 

 
 
Το 1991 το δεύτερο άλμπουμ των Nirvana πούλησε πάνω απο 30 εκατομμύρια κόπιες, μετατρέποντας το εικονικό εξώφυλλο σε πλατινιένο.

Η αρχική λήψη που είναι και υπογεγραμμένη έχει γίνει συλλεκτική και φυσικά η αξία της είναι τεράστια.


Ο Κιρκ πέτυχε την τελική φωτογραφία με 3 λήψεις, σε μια περιοχή της βόρειας Καλιφόρνιας. Ο ίδιος δούλευε τότε σε μια δημόσια πισίνα και έπεισε κάποιους φίλους του να του «δανείσουν» το 4 μηνών παιδί τους, με το όνομα Spencer Elden, για τις ανάγκες της λήψης.

“Η μητέρα, φυσικά, ήταν μέσα στην πισίνα δίπλα στο παιδί και φύσαγε αέρα στο πρόσωπο του” θυμάται ο Kirk.

 


 
«Το δοκιμάσαμε 2 φορές και η λήψη βγήκε. Η λήψη δεν ήταν προσχεδιασμένη, πέρα από την αρχική ιδέα και είναι καθαρά προϊόν τύχης»

Το δημιουργικό τμήμα της δισκογραφικής έβαλε μετά το αγκίστρι και το δολάριο με τη μορφή της ένθεσης και το εξώφυλλο ήταν έτοιμο.

Κάποιες επιπλέον υποβρύχιες φωτογραφίες του Kirk, χρησιμοποιήθηκαν για να πλαισιώσουν το εικαστικό του υπόλοιπου άλμπουμ, ανάμεσα τους και λήψεις του ιδίου του συγκροτήματος μέσα στην πισίνα.

«Ήταν ένα πρωινό, η μπάντα το προηγούμενο βράδυ έπαιζε και δεν είχανε καθόλου όρεξη. Ο καιρός ήταν χάλια και ο Kurt Cobain ήταν σε άθλια κατάσταση. Ήταν αναίσθητος τις περισσότερες ώρες δίπλα στην πισίνα»

 

Πολλοί έχουν σχολιάσει το θέμα του εξωφύλλου σαν μεταφορά, ότι η ίδια η μπάντα παρασυρόταν από τα λεφτά της μουσικής και των δισκογραφικών.

Ο μικρός Spencer Elden πληρώθηκε μόλις $250 (η στάνταρ τιμή για ανώνυμα μοντέλα) ωστόσο έμεινε για πάντα στην ιστορία.
Το περίεργο είναι ότι ακόμα και μέχρι τώρα δεν έχει γνωρίσει από κοντά τα εναπομείνοντα 2 μέλη της μπάντας η όποια διαλύθηκε μετά το θάνατο του Kurt Cobain.

Πολλά χρόνια μετά ο Spencer Elden έκανε αναπαράσταση της θρυλικής φωτογραφίας αλλά αυτή τη φόρα όχι με τον Kirk Weddle.


Kirk Weddle ακολούθησε καριέρα στη φωτογραφία, σχέδιο και διαφήμιση με τη δουλεία του να εμφανίζεται σε μεγάλα έντυπα όπως Time και Rolling Stone.

Οι φωτογραφίσεις ανθρώπων σε υποβρύχιες λήψεις παραμένουν η μεγάλη του αγάπη ακόμα και σήμερα.

Περισσότερα για τη δουλεία του KirkWeddle μπορείτε να δείτε εδώ.

 


Κείμενο: Τόλης Χατζηγνατίου

The Soundtrack for writing this: Nirvana - Come As You Are 

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (29 Νοε 2022)

Στον τόπο όπου έφθασε ο μεγαλύτερος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, στον Βόλο, ανοίγει σε λίγες μέρες τις πύλες της η μεγάλη περιοδική έκθεση με τίτλο Από την...

Exodus (28 Νοε 2022)

Η εκθεση «Αντι λήψεις», της Γιώτας Εφραιμίδου  παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στο Κερατσίνι, , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στο Πολιτιστικό Κέντρο...

Exodus (28 Νοε 2022)

Με τον τίτλο ΚΗΠΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ παρουσιάζεται η ατομική έκθεση της Φωτεινής Στεφανίδη από την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 στον πολιτιστικό χώρο MACART. Η ενότητα των έργων αφορά ένα μεγάλο μέρος...

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...

Book Reviews (16 Νοε 2022)

Αθήνα – L'Aquila. Μια συζήτηση για το βίωμα δύο πόλεων, μέσα από την περιπατητική εμπειρία, το βλέμμα στραμμένο στο αίσθημα της οικειότητας και της ξεθωριασμένης παιδικής μας...

Book Reviews (15 Νοε 2022)

Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του φωτογραφικού βιβλίου "Kuebiko" του Ευάγγελου Δασκαλάκη, που αναπτύχθηκε και εκδόθηκε σε συνεργασία με το Zoetrope Athens. Το Kuebiko του...

Exodus (15 Νοε 2022)

O Γιάννης Γιαννάτος παρουσιάζει τη φωτογραφική συλλογή του “Via Artis” στο Upper House Athens στον 6ο όροφο του εμπορικού κέντρου Attica (είσοδος από τη στοά Σπύρου Μήλιου ή από το Attica) από...

Exodus (11 Νοε 2022)

Η Art Core έχει τη χαρά να σας προσκαλέσει στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας Face to Phase - Me, Myself & Nobody του Marco Castelli.  Το έργο θέτει υπό αμφισβήτηση την ταυτότητα και την...