Come Together

Πόσο χρειάστηκε για να δημιουργηθεί μια από τις πιο διάσημες εικόνες στο κόσμο; Μόνο δέκα λεπτά! Είναι όμως το εξώφυλλο του Abbey Road μια ωραία φωτογραφία;

Πόσο χρειάστηκε για να δημιουργηθεί μια από τις πιο διάσημες εικόνες στο κόσμο;

 

Μόνο δέκα λεπτά!

 

Έχουν περάσει 46 χρόνια που ο φωτογράφος Iain Macmillan φωτογράφισε τη δημοφιλέστερη μπάντα όλων των εποχών και μέσα σε διάστημα δέκα λέπτων δημιούργησε μια από τις πιο αναγνωρίσιμες εικόνες στον χώρο της μουσικής.

 

Είναι όμως το εξώφυλλο του Abbey Road μια ωραία φωτογραφία;

 

Οι Beatles μας έχουν χαρίσει μερικά από τα πιο γνωστά εξώφυλλα παγκοσμίως, δίνοντας μεγάλη βαρύτητα και χρόνο για την προετοιμασία τους. Για το Abbey Road τα πράγματα ειναι λίγο διαφορετικά, μιας και το μόνο που χρειάζεται πολλές φορές στη φωτογραφία είναι μια απλή ιδέα, ειδικά όταν υποστηρίζεται από τη διασημότερη μπάντα εκείνη την εποχή.

Για την ιστορία να αναφέρουμε, ότι ο επικρατέστερος τίτλος για το άλμπουμ ήταν Everest και το φωτογραφικό concept ήθελε την μπάντα να ταξιδεύει μέχρι τα Ιμαλάια για να φωτογραφίσει το εξώφυλλο εκεί! Αλλά με τα μέλη στα πρόθυρα της επικείμενης διαλύσης και την ΕΜΙ να θέλει άμεσα τον δίσκο, βρέθηκε μια πιο γρήγορη, απλή και σίγουρα πολύ πιο κοντινή λύση.

 

Ήταν περίπου 11.30 στης 8 Αυγούστου του 1969, όταν ο Paul McCartney, George Harrison, John Lennon και Ringo Starr απλά περπάτησαν τον δρόμο έξω από το στούντιο που ηχογραφούσαν το άλμπουμ τους!

 

Ο φωτογράφος Iain Macmillan ήταν ένας freelance εκείνη την εποχή και φίλος του John Lennon και της Yoko Ono. Είχε βγάλει το 1966 μια σειρά από φωτογραφίες με θέμα τη ζωή στην πόλη, για το άλμπουμ του The Book of London, όταν τον πρόσεξε η Yoko Ono και του ζήτησε να καλύψει φωτογραφικά μια έκθεσή της. Η γνωριμία αυτή αρκούσε για να του ζητήσει να φωτογραφίσει και το εξώφυλλο για το Abbey Road!

 

Λίγες μέρες πριν τη φωτογράφιση ο Paul McCartney που είχε και όλη την αρχική έμπνευση του concept, σχεδίασε την ιδέα του σε ένα χαρτί και την έδωσε στον Iain όπου πρόσθεσε περισσότερες λεπτομέρειες

 

.

Την ημέρα της φωτογράφισης είχαν ζητήσει από έναν αστυνομικό και είχε κλείσει τον δρόμο, ενώ ο Iain ήταν πάνω σε μια σκάλα για να τραβήξει τις φωτογραφίες. Χρησιμοποίησε μια Hasselblad κάμερα με 50mm ευρυγώνιο φακό, διάφραγμα f22 με ταχύτητα 1/500 ενώ χρειάστηκαν μόνο 6 λήψεις και δέκα λεπτά για να βγει το αποτέλεσμα. Σε όλες τις λήψεις το περπάτημα από τα τέσσερα μέλη δεν ήταν συγχρονισμένο, εκτός από την πέμπτη και για αυτό επιλέχτηκε αυτή από τον Paul McCartney για εξώφυλλο. Επίσης το αποτέλεσμα είχε και τη σημειολογική του σημασία μιας και έδειχνε τους Beatles να βαδίζουν μακριά από το στούντιο τους.

 

Ο φωτογράφος μετά το πέρας, τράβηξε και μια πινακίδα από έναν διπλανό δρόμο με μια γυναίκα να περνάει από μπροστά, η οποία χρησιμοποιήθηκε για το οπισθόφυλλο. Ενώ με τα χρόνια αναγνωρίστηκαν οι περαστικοί στο εξώφυλλο, η γυναίκα στο οπισθόφυλλο αντίθετα ποτέ, μεγαλώνοντας έτσι το μύθο της φωτογράφισης.

 

 

Από τότε η φωτογραφία του εξωφύλλου έγινε από τις πιο διάσημες και αναγνωρίσιμες στο χώρο της μουσικής (και οχι μόνο) για δύο λόγους: Κανένα άλλο εξώφυλλο δεν έχει εμπνεύσει περισσότερες φωτογραφικές μιμήσεις και ταυτόχρονα δεν έχει δημιουργήσει τόσες πολλές θεωρίες συνωμοσίας από πίσω της.

 

Για τους φαν των Beatles υπάρχει η συνωμοσία ότι ο Paul McCartney εκείνη την εποχή ήταν... νεκρός, από αυτοκινητικό ατύχημα και είχε αντικατασταθεί από έναν σωσία. Όλα αυτά τα χρόνια έχει αναλυθεί κάθε σπιθαμή της φωτογραφίας, που φέρετε ότι κρύβει σημάδια από τα ίδια μέλη της μπάντας, που αποδεικνύουν ότι ο Paul McCartney ήταν όντως νεκρός.

 

Το 2010 εκτέθηκαν για πρώτη φορά δημόσια και οι 6 λήψεις και δόθηκε δημόσια η δυνατότητα να τις δει ο κόσμος από κοντά και να τις συγκρίνει μεταξύ τους. Μάλιστα τον Μάιο του 2012 μια από τις λήψεις πουλήθηκε σε δημοπρασία για 16.000 λίρες!

 

Φωτογραφικά τώρα, θα πρέπει να σταθούμε στο γεγονός, ότι μια τόσο απλή σε λήψη και σύλληψη φωτογραφία απέκτησε τέτοιας έκτασης σημασία. Η απλότητα σίγουρα είναι ένας τρόπος να προσεγγίζεις τη φωτογραφία και γενικότερα την τέχνη, ειδικά όταν το θέμα σου έχει δύναμη να μιλήσει από μόνο του. Ήταν τόση η ισχύς του ονόματος και η αναγνωρισιμότητα των Beatles τότε, που δεν χρειάστηκε να μπει καν το όνομα της μπάντας στο εξώφυλλο.

 

Βέβαια, άμα αφορούσε κάποιους αλλους δεν θα το συζητάγαμε καν5 δεκαετίες μετά και πολύ πιθανόν να τη προσπερνάγαμε σα λήψη με τη πρώτη ανάγνωση.

Η καλαισθησία της φωτογραφίας εικαστικά τουλάχιστον, χωράει μεγάλη κουβέντα μιας και θα πρέπει να αρχίσουμε από υποκειμενική βάση! Αναφισβήτητα όμως, είναι άκρως πετυχημένη και αντιγράφηκε όσο καμιά άλλη, μπήκε σε συζητήσεις συνομωσιολογίας και το βασικότερο αντέχει στον χρόνο όπως τα τραγούδια του δίσκου!

 

Τέλος, ο φωτογράφος όλου αυτού του εγχειρήματος Iain Macmillan συνέχισε τη συνεργασία του με τον John Lennon και τη Yoko Ono και σε άλλα projects ενώ όλα αυτά τα χρόνια δημιούργησε ένα αξιοθαύμαστο πορτφόλιο που αξίζει κάποιος να το ψάξει. Το 1993 ο McCartney κάλεσε τον Iain να τον ξαναφωτογραφίσει πάλι να διασχίζει μόνος του αυτή τη φορά- τη διάσημη διάβαση, για το εξώφυλλο του Paul is Live.

 

O Iain απεβίωσε το 2006.

The soundtrack for writing this: The Beatles The Abbey Road (1969)

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (02 Ιουν 2023)

Ο μήνας Ιούνιος είναι γνωστός ως ο μήνας του Pride (Υπερηφάνειας), Pride Month σε πολλά μέρη του κόσμου. Ο Pride Month είναι αφιερωμένος στην εορταστική αναγνώριση και ανάδειξη των δικαιωμάτων και...

Exodus (02 Ιουν 2023)

H Φωτογραφική Ομάδα Καλαμάτας – Φ.Ο.ΚΑΛ προσκαλεί τους φίλους της φωτογραφίας στην έκθεση του Μιχάλη Μπάκα με θέμα “Ανθρώπινες ιστορίες. Ισότητα στη ζωή, την κοινωνία και την εκπαίδευση”, στο...

Exodus (02 Ιουν 2023)

Τα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας με θέμα: «ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΟΥ» του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 2 Ιουνίου στις 6:00 το απόγευμα στο εικαστικό εργαστήρι της...

Exodus (02 Ιουν 2023)

Έργα 12 καλλιτεχνών ανοίγουν διάλογο πάνω στην ατομικότητα στον σύγχρονο κόσμο. Η Ελληνοαμερικανική Ένωση σε συνεργασία με το Athens Pride 2023 παρουσιάζει την...

Exodus (02 Ιουν 2023)

Η Αγιορειτική Εστία ταξιδεύει στο Αμβούργο της Γερμανίας και παρουσιάζει την φωτογραφική έκθεση: «Φωτογραφικό οδοιπορικό στο Άγιον Όρος με το φακό του Tomasz Mosciski»  Μετα από...

News (01 Ιουν 2023)

Οι noname zinners, κατά κόσμον Στέλιος Γιανσακίδης, Δώρα Κατάκη, Θανάσης Κριτσωτάκης, Μαρία Λαμπριανίδου, Μένη Σεϊρίδου και Αλέκα Τσιρώνη, με χαρά σας προσκαλούμε στην παρουσίαση του πρώτου τεύχους...

Exodus (31 Μάι 2023)

 Οι συναντήσεις του Εργαστηρίου Φωτογραφίας του Τεχνοχώρου Φάμπρικα, πραγματοποιούνται αρκετά σκαλιά πιο κάτω από την επιφάνεια του δρόμου. Εκεί, το φως του δικού μας προτζέκτορα αναδεικνύει τη...

News (31 Μάι 2023)

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα FOODPRINT, σε συνεργασία με το ΕΘΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΑΘΗΝΑ - ΕΜΣΤ, το WWF Ελλάς και το ΚΕΠΕΑ Ιεράπετρας-Νεάπολης προσκαλούν άτομα όλων των ηλικιών να...

News (31 Μάι 2023)

Στις 9 Ιουνίου, στις 20:30 ο φωτογράφος Βασίλης Ζαβέρδας ταξιδεύει στα Ιωάννινα και παρουσιάζει το λεύκωμά του με τίτλο: "Θραύσματα του χρόνου", στο Photometria Photography Center (21ης Φεβρουαρίου...

News (31 Μάι 2023)

Από τον Άλιμο στις Βρυξέλλες, με ένα camper-van, δύο Έλληνες φωτογράφοι ταξιδεύουν από τους επαρχιακούς δρόμους της Ευρώπης, αποφεύγοντας τους γρήγορους αυτοκινητόδρομους, και μας παρασύρουν σε μια...

Book Reviews (26 Μάι 2023)

Έναν διάλογο φωτογραφίας και κειμενικού σχολιασμού συνιστά το νέο συνεργατικό τρόπον τινά βιβλίο του φωτογράφου Βασίλη Κολτούκη και του θεατρικού συγγραφέα, ποιητή και διηγηματογράφου Γιώργου...

Exodus (26 Μάι 2023)

Μία έκθεση φωτογραφίας εγκαινιάζεται στις 9 Ιουνίου από τον Βασίλη Κωνσταντίνου στη γκαλερί Μελάνυθρος με θέμα τον Έρωτα και τον Θάνατο. Στο βιβλίο του «Πέρα από την αρχή της...