Come Together

Πόσο χρειάστηκε για να δημιουργηθεί μια από τις πιο διάσημες εικόνες στο κόσμο; Μόνο δέκα λεπτά! Είναι όμως το εξώφυλλο του Abbey Road μια ωραία φωτογραφία;

Πόσο χρειάστηκε για να δημιουργηθεί μια από τις πιο διάσημες εικόνες στο κόσμο;

 

Μόνο δέκα λεπτά!

 

Έχουν περάσει 46 χρόνια που ο φωτογράφος Iain Macmillan φωτογράφισε τη δημοφιλέστερη μπάντα όλων των εποχών και μέσα σε διάστημα δέκα λέπτων δημιούργησε μια από τις πιο αναγνωρίσιμες εικόνες στον χώρο της μουσικής.

 

Είναι όμως το εξώφυλλο του Abbey Road μια ωραία φωτογραφία;

 

Οι Beatles μας έχουν χαρίσει μερικά από τα πιο γνωστά εξώφυλλα παγκοσμίως, δίνοντας μεγάλη βαρύτητα και χρόνο για την προετοιμασία τους. Για το Abbey Road τα πράγματα ειναι λίγο διαφορετικά, μιας και το μόνο που χρειάζεται πολλές φορές στη φωτογραφία είναι μια απλή ιδέα, ειδικά όταν υποστηρίζεται από τη διασημότερη μπάντα εκείνη την εποχή.

Για την ιστορία να αναφέρουμε, ότι ο επικρατέστερος τίτλος για το άλμπουμ ήταν Everest και το φωτογραφικό concept ήθελε την μπάντα να ταξιδεύει μέχρι τα Ιμαλάια για να φωτογραφίσει το εξώφυλλο εκεί! Αλλά με τα μέλη στα πρόθυρα της επικείμενης διαλύσης και την ΕΜΙ να θέλει άμεσα τον δίσκο, βρέθηκε μια πιο γρήγορη, απλή και σίγουρα πολύ πιο κοντινή λύση.

 

Ήταν περίπου 11.30 στης 8 Αυγούστου του 1969, όταν ο Paul McCartney, George Harrison, John Lennon και Ringo Starr απλά περπάτησαν τον δρόμο έξω από το στούντιο που ηχογραφούσαν το άλμπουμ τους!

 

Ο φωτογράφος Iain Macmillan ήταν ένας freelance εκείνη την εποχή και φίλος του John Lennon και της Yoko Ono. Είχε βγάλει το 1966 μια σειρά από φωτογραφίες με θέμα τη ζωή στην πόλη, για το άλμπουμ του The Book of London, όταν τον πρόσεξε η Yoko Ono και του ζήτησε να καλύψει φωτογραφικά μια έκθεσή της. Η γνωριμία αυτή αρκούσε για να του ζητήσει να φωτογραφίσει και το εξώφυλλο για το Abbey Road!

 

Λίγες μέρες πριν τη φωτογράφιση ο Paul McCartney που είχε και όλη την αρχική έμπνευση του concept, σχεδίασε την ιδέα του σε ένα χαρτί και την έδωσε στον Iain όπου πρόσθεσε περισσότερες λεπτομέρειες

 

.

Την ημέρα της φωτογράφισης είχαν ζητήσει από έναν αστυνομικό και είχε κλείσει τον δρόμο, ενώ ο Iain ήταν πάνω σε μια σκάλα για να τραβήξει τις φωτογραφίες. Χρησιμοποίησε μια Hasselblad κάμερα με 50mm ευρυγώνιο φακό, διάφραγμα f22 με ταχύτητα 1/500 ενώ χρειάστηκαν μόνο 6 λήψεις και δέκα λεπτά για να βγει το αποτέλεσμα. Σε όλες τις λήψεις το περπάτημα από τα τέσσερα μέλη δεν ήταν συγχρονισμένο, εκτός από την πέμπτη και για αυτό επιλέχτηκε αυτή από τον Paul McCartney για εξώφυλλο. Επίσης το αποτέλεσμα είχε και τη σημειολογική του σημασία μιας και έδειχνε τους Beatles να βαδίζουν μακριά από το στούντιο τους.

 

Ο φωτογράφος μετά το πέρας, τράβηξε και μια πινακίδα από έναν διπλανό δρόμο με μια γυναίκα να περνάει από μπροστά, η οποία χρησιμοποιήθηκε για το οπισθόφυλλο. Ενώ με τα χρόνια αναγνωρίστηκαν οι περαστικοί στο εξώφυλλο, η γυναίκα στο οπισθόφυλλο αντίθετα ποτέ, μεγαλώνοντας έτσι το μύθο της φωτογράφισης.

 

 

Από τότε η φωτογραφία του εξωφύλλου έγινε από τις πιο διάσημες και αναγνωρίσιμες στο χώρο της μουσικής (και οχι μόνο) για δύο λόγους: Κανένα άλλο εξώφυλλο δεν έχει εμπνεύσει περισσότερες φωτογραφικές μιμήσεις και ταυτόχρονα δεν έχει δημιουργήσει τόσες πολλές θεωρίες συνωμοσίας από πίσω της.

 

Για τους φαν των Beatles υπάρχει η συνωμοσία ότι ο Paul McCartney εκείνη την εποχή ήταν... νεκρός, από αυτοκινητικό ατύχημα και είχε αντικατασταθεί από έναν σωσία. Όλα αυτά τα χρόνια έχει αναλυθεί κάθε σπιθαμή της φωτογραφίας, που φέρετε ότι κρύβει σημάδια από τα ίδια μέλη της μπάντας, που αποδεικνύουν ότι ο Paul McCartney ήταν όντως νεκρός.

 

Το 2010 εκτέθηκαν για πρώτη φορά δημόσια και οι 6 λήψεις και δόθηκε δημόσια η δυνατότητα να τις δει ο κόσμος από κοντά και να τις συγκρίνει μεταξύ τους. Μάλιστα τον Μάιο του 2012 μια από τις λήψεις πουλήθηκε σε δημοπρασία για 16.000 λίρες!

 

Φωτογραφικά τώρα, θα πρέπει να σταθούμε στο γεγονός, ότι μια τόσο απλή σε λήψη και σύλληψη φωτογραφία απέκτησε τέτοιας έκτασης σημασία. Η απλότητα σίγουρα είναι ένας τρόπος να προσεγγίζεις τη φωτογραφία και γενικότερα την τέχνη, ειδικά όταν το θέμα σου έχει δύναμη να μιλήσει από μόνο του. Ήταν τόση η ισχύς του ονόματος και η αναγνωρισιμότητα των Beatles τότε, που δεν χρειάστηκε να μπει καν το όνομα της μπάντας στο εξώφυλλο.

 

Βέβαια, άμα αφορούσε κάποιους αλλους δεν θα το συζητάγαμε καν5 δεκαετίες μετά και πολύ πιθανόν να τη προσπερνάγαμε σα λήψη με τη πρώτη ανάγνωση.

Η καλαισθησία της φωτογραφίας εικαστικά τουλάχιστον, χωράει μεγάλη κουβέντα μιας και θα πρέπει να αρχίσουμε από υποκειμενική βάση! Αναφισβήτητα όμως, είναι άκρως πετυχημένη και αντιγράφηκε όσο καμιά άλλη, μπήκε σε συζητήσεις συνομωσιολογίας και το βασικότερο αντέχει στον χρόνο όπως τα τραγούδια του δίσκου!

 

Τέλος, ο φωτογράφος όλου αυτού του εγχειρήματος Iain Macmillan συνέχισε τη συνεργασία του με τον John Lennon και τη Yoko Ono και σε άλλα projects ενώ όλα αυτά τα χρόνια δημιούργησε ένα αξιοθαύμαστο πορτφόλιο που αξίζει κάποιος να το ψάξει. Το 1993 ο McCartney κάλεσε τον Iain να τον ξαναφωτογραφίσει πάλι να διασχίζει μόνος του αυτή τη φορά- τη διάσημη διάβαση, για το εξώφυλλο του Paul is Live.

 

O Iain απεβίωσε το 2006.

The soundtrack for writing this: The Beatles The Abbey Road (1969)

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (29 Νοε 2022)

Στον τόπο όπου έφθασε ο μεγαλύτερος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, στον Βόλο, ανοίγει σε λίγες μέρες τις πύλες της η μεγάλη περιοδική έκθεση με τίτλο Από την...

Exodus (28 Νοε 2022)

Η εκθεση «Αντι λήψεις», της Γιώτας Εφραιμίδου  παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στο Κερατσίνι, , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στο Πολιτιστικό Κέντρο...

Exodus (28 Νοε 2022)

Με τον τίτλο ΚΗΠΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ παρουσιάζεται η ατομική έκθεση της Φωτεινής Στεφανίδη από την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 στον πολιτιστικό χώρο MACART. Η ενότητα των έργων αφορά ένα μεγάλο μέρος...

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...

Book Reviews (16 Νοε 2022)

Αθήνα – L'Aquila. Μια συζήτηση για το βίωμα δύο πόλεων, μέσα από την περιπατητική εμπειρία, το βλέμμα στραμμένο στο αίσθημα της οικειότητας και της ξεθωριασμένης παιδικής μας...

Book Reviews (15 Νοε 2022)

Το Σάββατο 19 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του φωτογραφικού βιβλίου "Kuebiko" του Ευάγγελου Δασκαλάκη, που αναπτύχθηκε και εκδόθηκε σε συνεργασία με το Zoetrope Athens. Το Kuebiko του...

Exodus (15 Νοε 2022)

O Γιάννης Γιαννάτος παρουσιάζει τη φωτογραφική συλλογή του “Via Artis” στο Upper House Athens στον 6ο όροφο του εμπορικού κέντρου Attica (είσοδος από τη στοά Σπύρου Μήλιου ή από το Attica) από...

Exodus (11 Νοε 2022)

Η Art Core έχει τη χαρά να σας προσκαλέσει στα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας Face to Phase - Me, Myself & Nobody του Marco Castelli.  Το έργο θέτει υπό αμφισβήτηση την ταυτότητα και την...