Ο απόλυτα συμμετρικός κόσμος του Wes Anderson

Το φαινόμενο της συμμετρίας ως γνωστόν, είναι από τα πρωταρχικά στοιχεία που αναγνωρίζει αυτόματα ο ανθρώπινος εγκέφαλος και για το λόγο αυτό μας γίνεται εύκολα αρεστό. Τείνουμε να κρίνουμε τη φυσική ομορφία με βάση τη συμμετρία, μιας και είμαστε προγραμμάτισμενοι να ανατοποκρινόμαστε θετικά απέναντι της.

O Wes Anderson αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους νεούς δημιουργούς στο χώρο του σινέμα, πρωτοεμφανίστηκε μόλις το 1996 με το Bottle Rocker και έχει καταφέρει τα τελευταία 20 χρόνια να κερδίσει τόσο την αποδοχή του κοίνου αλλά και των κριτικών.

 

Υπάρχουν πολλά στοιχεία στο σκηνοθετικό του ύφος που έχουν κάνει τις ταινίες του τόσο αγαπητές στο κοινό, όπως οι πολύχρωμες επιλογές στην εικαστική παλέτα, η μουσική, ακόμα και η πληθώρα των διάσημων ηθοποιών που καταφέρνει να συγκεντρώσει πάντα στις ταινίες του. Ωστόσο ένα είναι το κυρίαρχο στοιχείο που διακρίνει και βασίζει όλο το σκηνοθετικό του στυλ κι αυτό δεν είναι άλλο από τη συμμετρία!

 

 

 

Το φαινόμενο της συμμετρίας ως γνωστόν, είναι από τα πρωταρχικά στοιχεία που αναγνωρίζει αυτόματα ο ανθρώπινος εγκέφαλος και για το λόγο αυτό μας γίνεται εύκολα αρεστό. Τείνουμε να κρίνουμε τη φυσική ομορφία με βάση τη συμμετρία, μιας και είμαστε προγραμμάτισμενοι να ανατοποκρινόμαστε θετικά απέναντι της.

 

Τόσο στον κινηματογράφο όσο και στη φωτογραφία, η συμμετρία είναι ένας εύκολος τρόπος να κατασκευάζουμε δυνατές εικόνες.

 

 

 

Ο Wes Anderson είναι από τους σκηνοθέτες που σιγούρα δεν κάνουν απλά ταινίες, αλλά οι ένθερμοι οπαδοί του υποστηρίζουν ότι κάνει τέχνη. Τουλάχιστον σε πρώτο επίπεδο και εικαστικά πετυχαίνει άψογα το σκόπο που υπηρετεί. Πάντα δημιουργεί πολύπλοκους κόσμους, έναν θίασο με παράξενους χαρακτήρες σε εμφάνιση αλλά και σε εκφραστική διάσταση, βουτηγμένους μέσα σε ένα ακρώς,στυλιστικά, άψογο οπτικό κόσμο.

 

Σαν πρωταρχικό υλικό χρησιμοποιεί τη συμμετρία, έτσι ώστε τις περισσότερες φορές να φαίνεται η εμμονική του τάση και να υπερισχυεί το θέμας της ταινίας (βλπ Grand Budapest Hotel).

 

 

 

Ο Anderson είναι εμφανές ότι κατέχει το τεχνικό μέρος, είναι απαιτητικός στο να στήνει πολυτελή σκηνικά και τοπία, εικόνες που μέσα από τα έντονα χρώματα θα εντυπωσιάσουν τον θέατη, αλλά αμφιταλαντεύται συνέχεια στα όρια της συνεχούς εμμονής για συμμετρία.

 

Χαρακτηριστική είναι είναι η δήλωση του μακροχρόνιου συνεργάτη του ως διεθυντής φωτογραφίας Robert D. Yeoman, ο οποίος χαρακτηριστικά είχε δηλώσει για τον τρόπο που δουλεύει ο Anderson. -Το πρωί πριν έρθει ο Anderson, πάω πρώτος με το συνεργείο και στήνω τις κάμερες στο σκηνικό που είναι να τραβήξουμε. Με μια μεζούρα μετράω από τις δύο άκρες του δωματίου και τοποθετώ την κάμερα ακριβώς στο κέντρο. Μόλις έρθει ο Anderson στο σέτ, με κοιτάει και το πρώτο πράγμα που με ρωτάει είναι.. «Είμαστε στο κέντρο;»

 

 

Ο Anderson διακατέχεται από μία καλλιτεχνική ευφυΐα. Οι ταινίες του δεν είναι ποτέ βαρετές, οι χρωματικές του παλλέτες εναλλάσονται διαρκώς και χρησιμοιποιεί ιδιότροπες μουσικές επιλογές για μουσική επένδυση. Ταυτόχρονα οι ήρωες του, που καταφέρνει μοναδικά να τους κάνει συμπαθητικούς, βρίσκονται συνεχώς σε κίνηση, σαν πιόνια μέσα σε ένα άχρονο σύμπαν που ο ίδιος έχει χτίσει και πρέπει να μετακινηθούν από τη μια μεριά σε μια άλλη, με συχνό όχημα κωμικές καταστάσεις.

 

Το χρώμα είναι βασικό συστατικό για τον σκηνοθέτη και είναι εμφανές ότι μόνο έτσι βλέπει τον κόσμο. Από τα ρούχα (The Royal Tenenbaums - The Life Aquatic with Steve Zissou), μέχρι και έντονα χρώματα στο background (Grand Budapest Hotel), είναι εμφανές ότι το χρώμα είναι σημαντικό για να λειτουργήσει το πολύπλοκο σύμπαν του Anderson.

 

 

 

I have a way of filming things and staging them and designing sets. There were times when I thought I should change my approach, but in fact, this is what I like to do. It's sort of like my handwriting as a movie director. And somewhere along the way, I think I've made the decision: I'm going to write in my own handwriting. That's just sort of my way. Wes Anderson

 

 

 

Παρατηρώντας τα κάδρα του και προσπερνώντας την συμμετρική τάση και το χρώμα, διαπιστώνουμε και πόσο είναι λεπτολογικά στημένα όλα. Είναι εμφανές πόσο σκέψη έχει ρίξει και σχεδιασμό σε καθε ένα απο αυτά, μέσα στο κάδρο περιέχονται ακριβώς αυτά που θέλει ο σκηνοθέτης, μετατρέποντας τα σε σημαντικά κάνοντας όμως ταυτόχρονα τον θεατή, να μη νοιάζεται για αυτά που αφήνει απο έξω.

 

 

 

Ισώς και αυτή είναι η παγίδα στην οποία εκρέμμει εμμόνικα ο σκηνοθέτης. Τα πάντα είναι τεχνικά άψογα, εικαστικά κινείτε σε υψηλά επιπέδα, το μάτι εντυπωσιάζεται, αλλά ο εγκέφαλος πάντα θα επικεντρώνεται σε αυτά που βλέπει.

 

Σίγουρα ο απόλυτα συμμετρικός κόσμος που στήνει ο Wes Anderson, βγαλμένος μέσα απο ένα πολύχρωμο παραμύθι, θα εξάπτει τη φαντασία του θεατή και θα τον διασκεδάσει ευχάριστα σε όλη τη διάρκεια του ταξίδιου.

Ωστόσο δεν πρόκειτε να τον παρασύρει αφού αυτό τελειώσει και ίσως εκεί θα πρέπει να αναζητήτει ένας δημιουργός, την πρωταρχική αλήθεια στο περιεχόμενο του κάδρου.

 

 

__________________________________________________________________________

 

Κείμενο: Τόλης Χατζηγνατίου

The Soundtrack for writing this: The Grand Budapest Hotel Soundtrack

 

 

Masters of Photography: Humberto Rivas

Κείμενο Χρήστος Κοψαχείλης

Πρόσφατα Άρθρα

News (28 Μαρ 2024)

Το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας απευθύνει ανοιχτό κάλεσμα σε νέους φωτογράφους και καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν το φωτογραφικό μέσο να υποβάλουν αίτηση για συμμετοχή στο πρόγραμμα Νέοι Έλληνες...

News (27 Μαρ 2024)

Ο Φωτογραφικός Όμιλος Καβάλας και η @L.LOVES ART BOOKS παρουσιάζουν το Σάββατο 30 Μαρτίου και ώρα 19:30 στο Χαλήλ Μπέη Τζαμί στην Καβάλα την φωτογραφική εργασία του Αλέξανδρου Ζαφειρίδη με τίτλο So...

News (20 Μαρ 2024)

Ο IANOS, για έβδομη συνεχή χρονιά, διοργανώνει Διαγωνισμό Διηγήματος και Φωτογραφίας με θέμα, αυτή τη φορά, το «Παρά θίν’ αλός». Η ομηρική έκφραση παρά θίν’ αλός(Ιλιάδα, Α’, 326), σημαίνει στην...

News (20 Μαρ 2024)

Η Nikon, σε συνεργασία με τα The Comedy Wildlife Awards, είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει ότι ο παγκοσμίου φήμης διαγωνισμός είναι πλέον ανοικτός για τις συμμετοχές του 2024. Τα The...

News (20 Μαρ 2024)

Την Πέμπτη 21 Μαρτίου 2024, στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του έργου τριών φωτογράφων του Φωτογραφικού Κύκλου στα πλαίσια των καθιερωμένων "Συναντήσεων της Πέμπτης" του σωματείου.Η...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (20 Μαρ 2024)

Ομαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα "Ο Τόπος Μου" η οποία συνδιοργανώνεται από τρεις φωτογραφικές ομάδες: την "F22" της Πτολεμαΐδας (σε επιμέλεια του Σάκη Δαζάνη), την "Αντίθεση" της Βέροιας και την...

News (19 Μαρ 2024)

Στο πλαίσιο των εβδομαδιαίων συναντήσεων, η Φωτογραφική Ομάδα fplus, σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού Δήμου Λαρισαίων, φιλοξενεί την Τρίτη 19 Μαρτίου 2024, και ώρα 19:30, στο Μύλο του...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (15 Μαρ 2024)

Η Γκαλερί INTERZONE στην πόλη της Ρώμης φιλοξενεί την από κοινού έκθεση των Δάφνη Κοτσιάνη και Ηλία Γεωργιάδη με τίτλο "Density". Οι δύο Έλληνες εικαστικοί φωτογράφοι ως δίδυμο παρουσιάζουν τα έργα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (15 Μαρ 2024)

Η Fujifilm Hellas με υπερηφάνεια παρουσιάζει μέρος του φωτογραφικού έργου της ελληνικής κοινότητας των Official Fujifilm X-Photographers, που εγκαινιάζεται στο foyer του 2ου ορόφου και...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2024)

Το Photometria Photography Center έχει τη χαρά να σας παρουσιάσει τη 2η του έκθεση με δημόσιο κάλεσμα σε δημιουργούς! Η εκθεση "Εκείνη" αποτελεί μία αναδρομή στην αρχέγονη και σύγχρονη...

Cinema (27 Φεβ 2024)

 Η Ελληνοαμερικανική Ένωση συνεχίζει τη νέα κινηματογραφική της δράση “HAU Movie Club” και με αφορμή τον Μήνα Αφροαμερικανικής Παράδοσης προβάλλει την οσκαρική κλασική αμερικανική...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (26 Φεβ 2024)

Ετοιμαστείτε για ένα φωτεινό ταξίδι στον κόσμο της φωτογραφίας! Η Photoglobe, η σχολή φωτογραφίας που αναδεικνύει τα ταλέντα της Θεσσαλονίκης, σας προσκαλεί σε μια έκθεση φωτογραφίας με τίτλο...