Τόσο για τους φωτογράφους όσο και για τους κινηματογραφιστές, η τεχνική Birds-Eye view είναι ένας τρόπος προσθήκης επιπλεόν ενδιαφερόντος στη λήψη ή να τονιστεί μία σημαντική πληροφορία σχετικά με το θέμα.
"Sin City" (2005)
O όρος Birds-Εye view είναι γνωστός στον χώρο της φωτογραφίας και του κινηματογράφου και αναφέρεται σε τοποθέτηση της κάμερας σε αρκετά υψηλότερο σημείο από το αντικείμενο, με φορά φυσικά από πάνω προς τα κάτω. Η τεχνική αυτή είναι αρκετά εντυπωσιακή ως προς το αποτέλεσμα και δημιουργεί την εντύπωση, στον θεατή, της αιώρησης πάνω από το φωτογραφικό θέμα ή και πολλές φορές τής ελεύθερης πτώσης προς αυτό.
Η ευρεία χρήση αυτής της τεχνικής είναι διαδεδομένη επί το πλείστον στη φωτογραφία, μιας και η δυνατότητα της παύσης που προσφέρει, αναδεικνύει τέτοιου είδους τεχνικές. Στον κινηματογράφο είναι πιο δύσκολο να εντοπιστεί, μιας και χάνεται μέσα στη ροή και αρκετές φορές χρησιμοποιείται απλά για τη μετάβαση από μία σκηνή σε μία άλλη.
Κοιτάζοντας από ψήλα ένα αντικείμενο μπορεί να επιτευχθεί με διάφορους τρόπους και να υπηρετήσει αντίστοιχα διάφορους σκοπούς. Τόσο για τους φωτογράφους όσο και για τους κινηματογραφιστές, η τεχνική Birds-eye view είναι ένας τρόπος προσθήκης επιπλεόν ενδιαφερόντος στη λήψη ή να τονιστεί μία σημαντική πληροφορία σχετικά με το θέμα.
Όταν αναφέρουμε λήψεις Birds-Eye view, εννοούμε οποιοδήποτε σημείο θέασης πάνω από το αντικείμενο μας, αλλά με τη διαφορά ύψους να είναι αρκετά εμφανή σε σχέση με το αντικείμένο. Λήψεις σε ανθρώπους με αυτή την τεχνική φανερώνουν τη θέση τους στο χώρο με ένα τρόπο που χαμηλότερες λήψεις δεν μπορούν. Το ψυχολογικό αντίκτυπο της λήψης είναι ότι μετατρέπει το αντικείμενο μας πιο μικρό και ταυτόχρνονα πιο αδύναμο και υποταγμένο. Στον κινηματογράφο, συχνά, τα πρόσωπα που ενσωματώνονται σε τέτοιες λήψεις είναι για να κερδίσουν τη συμπάθεια του κοινού, πέρα από τον εντυπωσιασμό του κάδρου.
Παρακάτω, συγκεντρώσαμε σκηνές από ταινίες που χρησιμοποίησαν τη συγκεκριμένη τεχνική, με σκόπο να δώσουν μια εικαστική παρέμβαση στον τρόπο της κινηματογράφισης.
_____________________________________________________________________
High-Rise (2015)
Director of Photography: Laurie Rose
Director: Ben Wheatley
________________________________________________________________
Brazil (1985)
Director of Photography: Roger Pratt
Director: Terry Gilliam
________________________________________________________________
Upstream Color (2013)
Director of Photography: Shane Carruth
Director: Shane Carruth
________________________________________________________________
Rapture (1965)
Director of Photography: Marcel Grignon
Director: John Guillermin
________________________________________________________________
Antichrist (2009)
Director of Photography: Anthony Dod Mantle
Director: Lars von Trier
________________________________________________________________
Dark City (1998)
Director of Photography: Dariusz Wolski
Director: Alex Proyas
________________________________________________________________
Santa Sangre (1989)
Director of Photography: Daniele Nannuzzi
Director: Alejandro Jodorowsky
________________________________________________________________
Only God Forgives (2013)
Director of Photography: Larry Smith
Director: Nicolas Winding Refn
________________________________________________________________
Room (2015)
Director of Photography: Danny Cohen
Director: Lenny Abrahamson
________________________________________________________________
Sin City (2005)
Director of Photography: Robert Rodriguez
Directors: Frank Miller, Robert Rodriguez, Quentin Tarantino (special guest director)
________________________________________________________________
Crimson Peak (2015)
Director of Photography: Dan Laustsen
Director: Guillermo del Toro
________________________________________________________________
The Piano (1993)
Director of Photography: Stuart Dryburgh
Director: Jane Campion
________________________________________________________________
Requiem for a Dream (2000)
Director of Photography: Matthew Libatique
Director: Darren Aronofsky
________________________________________________________________
Lady Vengeance (2005)
Director of Photography: Chung-hoon Chung
Director: Chan-wook Park
________________________________________________________________
The Haunting (1963)
Director of Photography: Davis Boulton
Director: Robert Wise
________________________________________________________________
Eyes Without a Face (1960)
Director of Photography: Eugen Schüfftan
Director: Georges Franju
________________________________________________________________
8 1/2 (1963)
Director of Photography: Gianni Di Venanzo
Director: Federico Fellini
_______________________________________________________________
Woman in Hiding (1950)
Director of Photography: William H. Daniels
Director: Michael Gordon
________________________________________________________________
Strangers on a Train (1951)
Director of Photography: Robert Burks
Director: Alfred Hitchcock
________________________________________________________________
Scott Pilgrim vs. the World (2010)
Director of Photography: Bill Pope
Director: Edgar Wright
________________________________________________________________
Wings of Desire (1987)
Director of Photography: Henri Alekan
Director: Wim Wenders
__________________________________________________________________________
Κείμενο: Τόλης Χατζηγνατίου
The Soundtrack for writing this: Pink Floyd - Learning To Fly (1987)