The Revenant - Η Επιστροφή (2015)

Η βασισμένη σε αληθινή ιστορία του Hugh Glass (Di Caprio), ενός κυνηγού που βρίσκεται βαριά τραυματισμένος απο επίθεση αρκούδας και εγκαταλελειμμένος μετέπειτα από την ομάδα του.

Η βασισμένη σε αληθινή ιστορία του Hugh Glass (Di Caprio), ενός κυνηγού 

που βρίσκεται βαριά τραυματισμένος απο επίθεση αρκούδας και εγκαταλελειμμένος μετέπειτα από την ομάδα του. 

Ύστερα από το γεγονός ότι τον παράτησαν σε ένα εχθρικό περιβάλλον με δύσκολες καιρικές συνθήκες και τη δολοφονία του Ινδιάνου γίου του, κινητήριος δύναμή του, πλέον είναι η επιβίωση και η ακλόνητη θέληση να μπορέσει να υπερκεράσει τους κινδύνους. Στόχος του η ΕΚΔΙΚΗΣΗ.

 

 

Η ταινία του Alejandro G Inarritu The Revenant σηματοδοτεί την επιστροφή του σκηνοθέτη ύστερα από το περσινό οσκαρικό Birdman, αλλά και του διευθυντή φωτογραφίας Emmanuel Lubezki ο οποίος κρατάει στη βαλίτσα του, ήδη, δύο όσκαρ (Birdman & Gravity) θέτοντας σοβαρά και τρίτη υποψηφιότητα, φέτος, με την καταπληκτική δουλειά στο The Revenant.

Υποψήφιος είναι και ο Alejandro GInarritu, παρόλα αυτά θα είναι δύσκολο να δώσουν τα συντηρητικά μέλη της ακαδημίας 3ο σερί Όσκαρ σε Μεξικανό σκηνοθέτη. Μακάρι να μας διαψεύσουν!

 

 

Ο Alejandro G Inarritu έρχεται με φόρα από την τεχνική onetake του Birdman και αυτό είναι εμφανές από την πρώτη σκηνή μάχης, η οποία, εντυπωσιακά δίνει τον τόνο της ταινίας.

Είναι χαρακτηριστική η ε(πι)μμονή σ όλη την ταινία για τέτοιου είδους τεχνικές, κυρίως στις σκηνές μάχης, αλλά όπως στο Birdman έτσι και εδώ, λειτουργούν τελικά υπέρ της συνολικής αισθητικής. 

 

Ενα ακόμη χαρακτηριστικό που συναντάμε είναι τα συνεχόμενα κοντινά πλάνα και η μόνιμη χρήση ευρυγώνιου φακού μέχρι και για τις λήψεις των τοπίων.

 

 

 

Σχετικά με αυτό ο Lubezki, δήλωσε πως κατέληξαν στη χρήση υπερ-ευρυγώνιων φακών γιατί ήθελαν να «ενσωματώσουν το περιβάλλον σε κάθε λήψη, και να δημιουργήσουν μια στενότερη σχέση περιβάλλοντος και θέματος». Γι αυτό το λόγο χρησιμοποίησε μια μεγάλου φορμά Arri Alexa 65 digital camera, με φάκους από12mm έως 21mm, αξιοποιώντας την με λήψεις πάνω από τηλεσκοπικούς γερανούς, σταθερούς, αλλά και στο χέρι.

 

 

Πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα είχαν συμφωνήσει σε τρία πράγματα. Να πραγματοποιήσουν τα γυρίσματα με τη χρονολογική σειρά της ταινίας, να χρησιμοποιήσουν πάλι το εφέ της μεγάλης μίας λήψης στις σκηνές, και να τραβήξουν αποκλειστικά με το φυσικό φως.

 

Το φυσικό φως τελικά τους διευκόλυνε, όπως δηλώσαν, και τους επέτρεψε να πειραματιστούν, ενώ όλες οι νυχτερινές λήψεις έγιναν αποκλειστικά με το φως φωτιάς, στο σούρουπο και λίγο μετά. Σκοπός τους ήταν να αποδώσουν όσο καλύτερα το άγριο χιονισμένο τοπίο, και να κάνουν την ταινία όσο γίνεται πιο φυσική και ρεαλιστική.

 

 

Όλη η ταινία έχει μια αρχέγονη αισθητική, σ αυτό βοηθούν τα φυσικά τοπία του Καναδά και οι "ωμές" ερμηνείες των πρωταγωνιστών (το πρώτο Όσκαρ στο Λιο, μάλλον, θεωρείται σίγουρο), που σίγουρα ανεβάζουν το πήχη της αισθητικής τής ταινίας. Η επιδέξια δουλεία που έχει γίνει στα κοντινά πλάνα, αντανακλά κάθε συναίσθημα στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών. Επίσης, σε κάθε σκηνή υπάρχει η προσμονή πως κάτι θα συμβεί και όντως συμβαίνει, επομένως οι 2 1/5 ώρες που διαρκεί κρατούν το ενδιαφέρον, αμείωτο.

 

 

 

 

Βασικό θέμα και οδηγός της όλης ιστορίας είναι η εκδίκηση, με κεντρική ιδέα πως «Ολοι είμαστε άγριοι», όπως χαρακτηριστικά γράφει μια ταμπέλα σε μια σκηνή. 

 

Ωστόσο, πέρα απο το όλο τεχνικό στήσιμο, υποβόσκει μια πνευματικότητα σε όλη την ταινία, κυρίως για τη σχέση ανθρώπου φύσης -είναι μια μάνα που προστατεύει την Ινδιάνικη κατασκήνωση, ένας όμορφος παραλληρισμός για τη μάνα γη-, μα και της προσωπικής πνευματικής αναγέννησης του πρωταγωνιστή από την επιβίωσή του ύστερα από επίθεση αρκούδας.

 

(Η σκηνή επίθεσης είναι απλά καταπληκτική, γυρισμένη με τέτοιο συγχρονισμό και λεπτομέρεια, η οποία φαντάζει σαν μια άγρια χορευτική ενορχήστρωση.)

 

Μέσα από ονειρικές καταστάσεις που περιλαμβάνουν την εμφάνιση της νεκρής Ινδιάνας γυναίκας του και του γιου του, το μυαλό του πρωταγωνιστή ακροβατεί ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο μέσα από μια σειρά πανέμορφων σουρεαλιστικών εικόνων.

 

 

Αλλά και η υπόλοιπη ταινία αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στην ωμή άγρια πραγματικότητα και σε λήψεις πιο ποιητικού και ονειρικού ύφους, υποδηλώνοντας μια συνεχόμενη αναγέννηση.

Ακόμα και οι ανάσες, λόγο των αντίξοων καιρικών συνθηκών που πραγματοποιήθηκαν τα γυρίσματα, χρησιμοποιούνται για να αποδώσουν τα πιο -μη- πραγματικά κάδρα, τα οποία αρκετές φορές επίτηδες "γέρνουν".

 

 

Η ταινία μπορεί να μην εμβαθύνει και να μη ξεπερνάει το άριστο τεχνικό και αισθητικό μέρος, αλλά μας αποζημειώνει τουλάχιστον μέσα από τις καλογυρισμένες σκηνές. 

Ο Alejandro G Inarritu αποδεικνύεται άριστος τεχνίτης αλλά χαραμίζει το ταλέντο του στο πώς να εντυπωσιάσει το μάτι και όχι στο πως να προβληματίσει το μυάλο του θεατή. Θέτει όλους τους περιορισμούς και κοιτάζει απο απόσταση και με διπλωματία, τα σοβαρά θέματα που θίγει η ταινία του (η ανελέητη πολιτική των Aμερικανών ενάντια στους Iνδιάνους, καταπατήση της γης, ανθρώπινα ένστικτα). Δεν είναι ο σκηνοθέτης που θα ξεπεράσει την επιφάνεια και θα χρησιμοποιήσει τις τεχνικές αρετές του, για να πεί κάτι πέρα απο το εμφανές (όπως αντίστοιχα έκανε ο Κιούμπρικ).

 

 

ʼπο την άλλη, η δουλεία που κάνει ο Lubezki στη κινηματογράφηση είναι απλά καταπληκτική, δικαίως, είναι προτεινόμενος για Όσκαρ φωτογραφίας, τουλάχιστον για όσους παρακολουθούν ακόμα τον θεσμό αυτό.

 

Οι υπόλοιποι θα αρκούνται πάντα στις όμορφες εικόνες που μας χαρίζει.

 

 

The Revenant - Η Επιστροφή

Παραγωγή: 2015 

Είδος Ταινίας: Adventure, Drama 

Σκηνοθέτης: Alejandro González Iñárritu

Διευθυντής φωτογραφίας:¨Emmanuel Lubezki

Διάρκεια: 156 λεπτά 

Ηθοποιοί: Leonardo DiCaprio,Tom HardyDomhnall Gleeson

Διανομή: ODEON

 

__________________________________________________________________

 

Κείμενο: Τόλης Χατζηγνατίου

The Soundtrack for writing this: The Revenant OST

 

Masters of Photography: Édouard Boubat

Κείμενο Χρήστος Κοψαχείλης

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (27 Νοε 2023)

Στην Gallery 7 θα παρουσιαστεί η έκθεση φωτογραφίας "The Winged Victory of Samothrace and the Universe", με της Αμαλίας Σωτηροπούλου. Μετά τις Καρυάτιδες και τις Σειρήνες, μια ακόμη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (27 Νοε 2023)

H γκαλερί BLENDER παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Θεόδωρου Βρανά με τίτλο ABSORBED (Damn, I miss snowboarding). Πρόκειται για μια νέα σειρά φωτογραφικών έργων μέσα από τα οποία ο καλλιτέχνης...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (27 Νοε 2023)

Το ταξίδι του φωτογραφικού βιβλίου "Πιερίας αφήγημα" συνεχίζει τη διαδρομή του. Αυτή τη φορά μέσα από την ατομική έκθεση φωτογραφίας της Μένης Σεϊρίδου, με τίτλο "Εύφορη γη", η οποία αποτέλεσε...

News (27 Νοε 2023)

Ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών, Αντιπροσώπων & Εμπόρων Φωτογραφικών Ειδών & Συστημάτων Εικόνας (ΣΕΚΑΦ) ανακοινώνει τη διοργάνωση ROADSHOW - ΕΚΘΕΣΗ ΚΑΙ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ στη ΛΑΡΙΣΑ την ΚΥΡΙΑΚΗ...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Νοε 2023)

Η Φωτογραφική Λέσχη Ελευσίνας διοργανώνει από τις 9 Δεκεμβρίου έως τις 17 Δεκεμβρίου τις πολυθεματικές δράσεις «ΗΜΕΡΕΣ ΜΕ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΣΙΝΑ» στο Παλαιό Δημαρχείο Ελευσίνας. Η φετινή...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Νοε 2023)

 Ο Ορίζοντας γεγονότων σας προσκαλεί σε μία πειραματική έκθεση - διάδραση πάνω στην έννοια του "Πορτραίτου που ζωντανεύει". Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες  παρουσιάζουν/εκθέτουν από ένα πορτρέτο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (23 Νοε 2023)

Eγκαινιάζεται την Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου στο βιβλιοπωλείο «Φωταγωγός» η ατομική έκθεση της βραβευμένης φωτογράφου και δημοσιογράφου Αντιγόνης Σολομωνίδου-Δρουσιώτου από τη Λεμεσό της Κύπρου με τίτλο...

Book Reviews (22 Νοε 2023)

Ο Εκδοτικός οίκος University Studio Press παρουσιάζει το φωτογραφικό λεύκωμα "Ουδέτερη Ζώνη | Neutral Zone", του Γιάννη Παντελίδη, την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου στο καφέ "Φίλιον" (Σκουφά...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (22 Νοε 2023)

Thessaloniki PhotoBiennale 2023: Εκδήλωση λόγου στο πλαίσιο της έκθεσης «Η φωτογραφική οδύσσεια της οικογένειας Dildilian»Ιστορίες ανθρώπων θα «ακουστούν» και θα αποτυπωθούν φωτογραφικά στην...

News (22 Νοε 2023)

Το Athens Photo World, με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, οργανώνει για πέμπτη...

News (21 Νοε 2023)

Ο Φώτης Καγγελάρης, Διδάκτωρ Ψυχοπαθολογίας Πανεπιστημίου Παρισιού, Διδάσκων στο Τμήμα Φωτογραφίας στο ΠΑ.ΔΑ, Συγγραφέας, προσκεκλημένος του εργαστηρίου «Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΤΩΝ...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (20 Νοε 2023)

Το Φωτογραφικό Φεστιβάλ Αγρινίου διοργανώνει  Θεματική Έκθεση με τίτλο "Αναλογική Εποχή" αφιερωμένη στον κόσμο της αναλογικής φωτογραφίας και κινηματογράφου. Η έκθεση θα λάβει χώρα από τις 29...