Η ταινία Roma (2018) αποτελεί μία ιδιαίτερη κινηματογραφική νότα. Οι λόγοι που το παραθέτουν αυτό είναι πολλοί και ταυτόχρονα καλαίσθητοι.

Μία κοινωνική ταινία με βιογραφικά στοιχεία του ίδιου του δημιουργού της Αλφόσον Κουαρόν, όπου εξαρχής δεν είναι και το πιο ελκυστικό θέμα για να παρασύρει το πολύ κοινό να μπει στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Τεχνικά ο σκηνοθέτης όπου είναι ταυτόχρονα και cinematographer σε ταξιδεύει απρόμαυρα με κάθε τύπου άριστα πλάνα, γενικά, πανοραμικά, travel, ανοιχτά τοπία. Πορτραίτα για βραβείο φωτογραφίας και το μοντάζ σε ένα βαθμό γίνεται από τον ίδιο πάλι, έτσι ώστε να μπορεί να έχει την δυνατότητα να κρατάει τη διάρκεια τόσο όσο να μη κουράσει τον θεατή.

Στο πρώτο μισό της ταινίας ουσιαστικά γίνεται η γνωριμία και το "χτίσιμο" των χαρακτήρων και στο δεύτερο μισό η "έκρηξη" και κλιμάκωση της ιστορίας.

Το σπουδαιότερο που πρέπει να σημειωθεί σε αυτή τη ταινία είναι αβίαστα το κάθε καρέ της, παραθέτει πολυδιάστατα και πολυεπίπεδα κοινωνικά, πολιτικά, ταξικά κ.α. μηνύματα όπου ο θεατής είναι ελεύθερος να ερμηνεύσει με τον δικό του τρόπο.

Μία ταινία για σεμινάριο φωτογραφίας!

ROMA 02 ifocus.gr

Παραθέτουμε Ανάλυση της Ταινίας από τον κριτικό κινηματογράφου Κωνσταντίνος Καϊμάκη

Το 1970 σ' ένα μεσοαστικό σπίτι στην περιοχή Ρόμα της Πόλης του Μεξικού, η ζωή κυλά μάλλον μονότονα για το γιατρό πατέρα, την νοικοκυρά (αν και με σπουδές βιοχημείας) μητέρα, τη στωική γιαγιά, τα τέσσερα παιδιά και τις δύο οικιακές βοηθούς. Ώσπου το τέλειο «οικοδόμημα» διαλύεται με το χωρισμό του ζευγαριού αλλά και με κάποιες άλλες παρενθέσεις που σχετίζονται με την καλοσυνάτη Κλέο, την υπηρέτρια της οικογένειας που είναι δεμένη με τα παιδιά της φαμίλιας. Προσωπικό, έντιμο, τρυφερό, συμπονετικό (η συμπόνια είναι η λέξη κλειδί του φιλμ), αψεγάδιαστο.

Το συγκλονιστικό έργο του Αλφόνσο Κουαρόν («Gravity», «Τα παιδιά των Ανθρώπων», «Θέλω και τη Μαμά σου») που κέρδισε το Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας και στοχεύει στο δεύτερο του Όσκαρ σκηνοθεσίας μετά από το θρίαμβο του «Gravity», έχει τη μορφή ασπρόμαυρων καρτ ποστάλ από το Μεξικό του 1970.

Πρόκειται για μια ειλικρινή επιστολή αγάπης του σκηνοθέτη στις μνήμες της παιδικής του ηλικίας, στις γυναίκες που τον μεγάλωσαν, στα γεγονότα που συνταράσσουν την αγαπημένη του πόλη (από τους καταστροφικούς σεισμούς μέχρι τα αιματηρά γεγονότα του Corpus Christi όπου στρατιώτες σκότωσαν φιλελεύθερους φοιτητές στη διάρκεια φιλειρηνικής διαδήλωσης), στις μικρές και μεγάλες τραγωδίες (ο χωρισμός των γονιών του) που σημαδεύουν την οικογένεια του.

Ο Κουαρόν μέσω της αποστασιοποιημένης, ενίοτε λυρικής, ματιάς του καταγράφει χωρίς νοσταλγική διάθεση αλλά με σαφή κριτικό προσανατολισμό, μια αξεπέραστη τοιχογραφίας εποχής (η δουλειά που έχει γίνει σε επίπεδο παραγωγής και καλλιτεχνικής διεύθυνσης είναι αριστοτεχνική) όπου το κοινωνικό και το προσωπικό γίνονται ένα. Στο δικό του «Amarcord» η κάμερα ακολουθεί σταθερά και αφοσιωμένο το υπέροχα καθαρό και γαλήνιο πρόσωπο της Κλέο της οικιακής βοηθού της οικογένειας που μετατρέπεται σταδιακά από απλός παρατηρητής σε ενεργό μέλος της.

Ο Κουαρόν μετατρέπει την Κλέο σε κεντρικό πρόσωπο του οικογενειακού δράματος. Γύρω της αναδεικνύονται και ζωντανεύουν όλες οι οικογενειακές αντιφάσεις, τα πολιτικά παιχνίδια, οι ιστορικές αδικίες, τα συναισθηματικά τραύματα, τα μυστικά και ψέματα μιας ολόκληρης ζωής. Ο Κουαρόν τιμά την άγνωστη ηρωίδα της δικής του ζωής, την αθώα Κλέο και ζητά συγνώμη όχι μόνο για λογαριασμό της οικογένειας του αλλά μιλώντας εκ μέρους μιας γενιάς αν όχι ενός ολόκληρου έθνους.    

roma 04 iFocus.gr

Info:

Δραματική μεξικανικής παραγωγής 2018 (135') 

Σκηνοθεσία: Αλφόνσο Κουαρόν

Πρωταγωνιστούν: Γιαλίτζα Απαρίθιο, Μαρίνα ντε Ταβίρα

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (08 Δεκ 2022)

Μια διαφορετική φωτογραφική έκθεση θα λάβει χώρα στον o.art.ath. Ο Alexander Ibrahimi θα παρουσιάσει μέσα από οθόνες , πίξελ και καλώδια το δικό του δυστοπικό δάσος , μια καταγγελία για την...

Exodus (08 Δεκ 2022)

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης με ιδιαίτερη χαρά εγκαινιάζει τον εκθεσιακό της χώρο μετά από δύο χρόνια απαγόρευσης λόγω της πανδημίας, με την έκθεση φωτογραφίας του αγαπητού της μέλους Μιχάλη...

News (02 Δεκ 2022)

Το Photopolis Agrinio Photo Festival, μπαίνοντας στον 5ο χρόνο συνεχούς λειτουργίας, προκηρύσσει δύο φωτογραφικούς διαγωνισμούς.  1ος διαγωνισμός: "Photopholios:23" Οι ενδιαφερόμενοι...

News (02 Δεκ 2022)

Το εργαστήριο «Χριστουγεννιάτικες ιστορίες μας μπροστά στον φακό», επανέρχεται στη δια ζώσης μορφή του!  Θα γίνει στην Αθήνα την Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2022 (ώρες 10:30-18:00) Συνδυάζει τον...

Exodus (29 Νοε 2022)

Στον τόπο όπου έφθασε ο μεγαλύτερος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, στον Βόλο, ανοίγει σε λίγες μέρες τις πύλες της η μεγάλη περιοδική έκθεση με τίτλο Από την...

Exodus (28 Νοε 2022)

Η εκθεση «Αντι λήψεις», της Γιώτας Εφραιμίδου  παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στο Κερατσίνι, , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στο Πολιτιστικό Κέντρο...

Exodus (28 Νοε 2022)

Με τον τίτλο ΚΗΠΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ παρουσιάζεται η ατομική έκθεση της Φωτεινής Στεφανίδη από την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 στον πολιτιστικό χώρο MACART. Η ενότητα των έργων αφορά ένα μεγάλο μέρος...

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...