Η φωτογραφική ενηλικίωση του Stanley (Kubrick)

 

 

Το 1945, πολλά χρόνια πριν καθίσει στην καρέκλα του σκηνοθέτη και γίνει ο Kubrick που όλοι ξέρουμε, ο νεοφώτιστος 17χρόνος Stanley εντάχθηκε στο δυναμικό του περιοδικού LOOK. Εκεί δούλεψε για 5 χρόνια σαν φωτογράφος και το κύριο θέμα του ήταν να φωτογραφίζει την καθημερινότητα των κατοίκων της Νέας Υόρκης. Του άρεσε η φωτογραφία δρόμου και το 1946 παρουσίασε μια σειρά με θέμα τον υπόγειο σιδηρόδρομο της πόλης.

 

 

 

 

 

Για να αποδώσει καλύτερα την ατμόσφαιρα χρησιμοποίησε μόνο φυσικό φωτισμό. Συχνά φωτογράφιζε μετά τα μεσάνυχτα, ενώ απέφευγε τις στημένες πόζες μιας και πίστευε οτι η αυθόρμητη καταγραφή ταίριαζε περισσότερο και έκανε πιο εκφραστική τη φωτογραφία. Η στάση του αυτή απέναντι στο μέσο δείχνει και την πρόωρη καλλιτεχνική ωριμότητά του, ενώ το αποτέλεσμα σίγουρα ξεφεύγει από το αναμενόμενο της νεαράς ηλικίας του.

 

 

 

 

 

Τα χρόνια αυτά που δούλεψε σαν φωτογράφος βοήθησαν να καλλιεργήσει τη ματιά του μέσα από τον φακό, καθώς και το μοναδικό του χάρισμα που είχε να στήνει τα κάδρα μας το παρουσίασε μετέπειτα τόσο περίτεχνα στις ταινίες του, στοιχείο που τον έκανε έκανε να ξεχωρίσει. Εξάλλου η προσέγγισή του στη φωτογραφία ήταν να λέει καθημερινές ιστορίες, όπως είχε δηλώσει και ο ίδιος, μία επιθυμία που πραγματοποίησε πιο έντονα με τη μεταπήδησή του στον κινηματογράφο, που συνδύασε ιδιοφυώς την εικόνα με τις λέξεις (αλλά και τη σιωπή), για να μας παρασύρει στον ιδιαίτερο προσωπικό του κινηματογραφικό κόσμο.

 

Ο αργός σε χρόνο τρόπος που δούλευε τις ταινίες του, η επιλογή των τοποθεσιών λήψης, η γωνία της κάμερας που χρησιμοποιούσε αλλά και ο έλεγχος που ήθελε να έχει στο αποτέλεσμα, δείχνουν ξεκάθαρα το φωτογραφικό του υπόβαθρο και το σημαντικό ρόλο που έπαιξε στη σκηνοθετική του πορεία.

 

 

 

 

 

Με τόσο σημαντικό κινηματογραφικό έργο είναι απορία πως θα εξελισσόταν σα φωτογράφος εάν αποφάσιζε να παραμείνει πίσω μόνο από τη φωτογραφική κάμερα. Παρ όλα αυτά πρόλαβε όμως να παραδώσει πάνω από 27.000 φωτογραφίες που οι περισσοτερες δεν δημοσιεύτηκαν ποτέ.

 

 

 

 

Στο site του Mουσείου της Νεας Υορκης μπορούμε να δούμε αρκετές από τις φώτος του, 

ενώ το 2013 κυκλοφόρησε ένα βιβλίο με τίτλο «Stanley Kubrick at Look Magazine: Authorship and Genre in Photojournalism and Film» από τον Philippe D. Mather, το οποίο υπάρχει διαθέσιμο από το Amazon και αποτελεί το πληρέστερο που υπάρχει σχετικά με την περίοδό του ως φωτογράφου

 

 

____________________________________________

 

Κείμενο: Τόλης Χατζηγνατίου

The Soundtrack for writing this: Erik Satie - Gnossienne No. 1, 2, 3

____________________________________________

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (08 Δεκ 2022)

Μια διαφορετική φωτογραφική έκθεση θα λάβει χώρα στον o.art.ath. Ο Alexander Ibrahimi θα παρουσιάσει μέσα από οθόνες , πίξελ και καλώδια το δικό του δυστοπικό δάσος , μια καταγγελία για την...

Exodus (08 Δεκ 2022)

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης με ιδιαίτερη χαρά εγκαινιάζει τον εκθεσιακό της χώρο μετά από δύο χρόνια απαγόρευσης λόγω της πανδημίας, με την έκθεση φωτογραφίας του αγαπητού της μέλους Μιχάλη...

News (02 Δεκ 2022)

Το Photopolis Agrinio Photo Festival, μπαίνοντας στον 5ο χρόνο συνεχούς λειτουργίας, προκηρύσσει δύο φωτογραφικούς διαγωνισμούς.  1ος διαγωνισμός: "Photopholios:23" Οι ενδιαφερόμενοι...

News (02 Δεκ 2022)

Το εργαστήριο «Χριστουγεννιάτικες ιστορίες μας μπροστά στον φακό», επανέρχεται στη δια ζώσης μορφή του!  Θα γίνει στην Αθήνα την Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2022 (ώρες 10:30-18:00) Συνδυάζει τον...

Exodus (29 Νοε 2022)

Στον τόπο όπου έφθασε ο μεγαλύτερος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, στον Βόλο, ανοίγει σε λίγες μέρες τις πύλες της η μεγάλη περιοδική έκθεση με τίτλο Από την...

Exodus (28 Νοε 2022)

Η εκθεση «Αντι λήψεις», της Γιώτας Εφραιμίδου  παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στο Κερατσίνι, , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στο Πολιτιστικό Κέντρο...

Exodus (28 Νοε 2022)

Με τον τίτλο ΚΗΠΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ παρουσιάζεται η ατομική έκθεση της Φωτεινής Στεφανίδη από την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 στον πολιτιστικό χώρο MACART. Η ενότητα των έργων αφορά ένα μεγάλο μέρος...

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...