Εν αρχή ην ο Λόγος

«Τα έργα τέχνης παρουσιάζουν συγκεκριμένες ομοιότητες με τους ανθρώπους» είχε πει ο Ντράγιερ. «Ακριβώς όπως μιλάμε για την ψυχή κάποιου ανθρώπου,μπορούμε επίσης να μιλήσουμε για την ψυχή ενός έργου τέχνης, για την προσωπικότητά του».

Ο Λόγος τού Καρλ Τέοντορ Ντράγιερ

Στον “Λόγο” δυο οικογένειες με διαφορετικά αντιλήψεις αντικρούονται. Ο χριστιανισμός αντιμετωπίζεται ως δόγμα και όχι ως μια πράξη αγάπης. Οι προκαταλήψεις, ο βαθύς συντηρητισμός και η μισαλλοδοξία διαφαίνονται σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, όμως ο αδιαπραγμάτευτος έρωτας δυο γόνων και ο θάνατος ενός μέλους της οικογενείας θα αναδιαμορφώσουν τις μεταξύ τους σχέσεις και την πίστη τους.

Τα θέματα του Ντράγιερ πάντα βασίζονταν σε λογοτεχνικά ή θεατρικά έργα άλλων, πιθανόν να οφείλεται στον ισχυρισμό του ότι ο ίδιος δεν ήταν λογοτέχνης. Ίσως όμως να είναι και αποτέλεσμα τής βαθιάς του επιθυμίας να αποκρύψει, να μην αποκαλύψει την παιδική του ηλικία, τις εμμονές του, τους φόβους του, την απόρριψη που δέχτηκε σαν παιδί, καθώς η παρουσία του πατέρα και της μητέρας υπήρξε μηδενική ενώ η σκληρότητα των θετών του γονιών μέχρι να τους εγκαταλείψει οριστικά, παρούσα.

Ο τρόπος με τον οποίο δούλευε, μαρτυρούσε την ανάγκη του για τελειομανία. Επιδίωκε να γυρίζει σε πραγματικούς χώρους και διάλεγε ηθοποιούς που ανταποκρίνονται στην πραγματική ηλικία των ηρώων. Απεχθανόταν το μακιγιάζ και έδινε προσοχή στη λεπτομέρεια. Δε σεβόταν απλώς την αληθοφάνεια, ήθελε και κυνηγούσε την αλήθεια.

Οι ταινίες του Ντράγιερ έχουν ως άξονα την αδιαλλαξία, την απόρριψη του διαφορετικού, το στείρο φανατισμό, την καταπίεση των αδυνάτων. Τις περισσότερες φορές γυναικείοι ρόλοι αναδεικνύουν στις ταινίες του την καταγγελία και την κάθαρση. Οι ηρωίδες του αποτελούν θύματα καταπίεσης και αντίστασης ενώ παράλληλα εξυμνούν το γυναικείο φύλο. Σε κάθε περίπτωση ο Ντράγιερ προβάλλει την αγάπη ως τη μόνη λύση και απάντηση στα αδιέξοδα της ζωής.

Ο κινηματογραφιστής Henning Bendtsen (φωτό κάτω)

Ακόμη και αν είχε κινηματογραφήσει μόνο τον “Λόγο” και τη “Γερτρούδη” του Ντράγιερ και πάλι θα είχε μια θέση στο πάνθεον του κινηματογράφου. Bendtsen και Ντράγιερ είχαν μια αρμονική συνεργασία, είναι γνωστό άλλωστε ότι συνδέθηκαν και ως επαγγελματίες αλλά και ως άνθρωποι.

Από την αρχή ο Bendtsen κατανόησε τι εννοούσε ο Ντράγιερ όταν αναφερόταν στο ρεαλιστικό μυστικισμό. Χάρη στον Δανό κινηματογραφιστή μπορούμε να διακρίνουμε στο “Λόγο” μεγάλης διάρκειας πλάνα με “κενούς χρόνους”. Όλες οι κινήσεις της κάμερας και της σύνθεσης του κάδρου ήταν σχεδιασμένες με ακρίβεια.

Ο ρυθμός της ταινίας μοιάζει να είναι αργός, όμως ο Bendtsen που ταυτιζόταν με το όραμα του Nτράγιερ για αλήθεια ήθελε να ακολουθήσει πιστά τις κινήσεις των ανθρώπων μέσα σε ένα χώρο, στον οποίο ο χρόνος είναι σχετικός και οργανώνεται ανάλογα από τις δουλειές της φάρμας, τις ώρες προσευχής ή του καφέ.

Στο “Λόγο” η αυστηρότητα, η λιτότητα και η υποβλητικότητα κυριαρχούν, θέλοντας με αυτό το τρόπο να εμποδίσει το θεατή να ταυτιστεί με τους ήρωες της ταινίας. Το έντονο κοντράστ του φωτισμού αντανακλά και δημιουργεί διαφορετικές διαθέσεις μέσα στο ίδιο κάδρο καταλήγοντας σε μια σχεδόν υπνωτισμένη ατμόσφαιρα ακινησίας ώστε η εικόνα να συνεχίσει να υπάρχει περισσότερο από μια φευγαλέα στιγμή.

“Η Τέχνη πρέπει να περιγράφει τον εσωτερικό κόσμο και όχι τον εξωτερικό, για αυτό και χρειάζεται να εγκαταλείψουμε το Νατουραλισμό και να βρούμε τον τρόπο να εισάγουμε νέες εικόνες.. Η αφηρημένη Τέχνη επιτρέπει στο σκηνοθέτη να βγάλει τον κινηματογραφιστή από τη φυλακή του Νατουραλισμού"

"Ο Λόγος" Διάρκεια: 126΄

Σκηνοθεσία: Carl Theodor Dreyer

Σενάριο: Carl Theodor Dreyer, βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό του Kaj Munk

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Henning Bendtsen

Ηθοποιοί: Henrik Malberg, Emil Hass Christensen, Cay Kristiansen, Preben Lerdoff Rye

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (20 Μαρ 2023)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου φιλοξενεί την ατομική φωτογραφική έκθεση της Άννας Μαραθάκη, με θέμα «3 κιλά ευτυχίας», στην αίθουσα τέχνης στον Ημιώροφο της Δουκός Μποφώρ 20. Η Άννα...

Exodus (20 Μαρ 2023)

 Μια έκθεση φωτογραφίας και ένα φωτογραφικό λεύκωμα με τη συμμετοχή  μελών του Φωτογραφικού Ομίλου Καβάλας και της ομάδας «Φωτοδός» της Κύπρου είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας των δύο...

Exodus (15 Μαρ 2023)

Το No Me Mires, Lee Μe (Μη με Κοιτάς, Διάβασέ με) είναι ένα παγκόσμιο φωτογραφικό κίνημα για την καταπολέμηση της έμφυλης βίας. Η κίνηση υπήρξε έμπνευση της Camila Puerto (ηθοποιός, σκηνοθέτης) και...

News (14 Μαρ 2023)

Το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης και ο Νάσος Ναλμπάντης διοργανώνουν το Σεμινάριο Φωτογραφίας Φύσης. Το Σεμινάριο - Ημερίδα θα πραγματοποιηθεί στην Αλεξανδρούπολη την Κυριακή στις 26 Μαρτίου...

Exodus (14 Μαρ 2023)

To PS: έχει τη χαρά να παρουσιάσει την έκθεση "Grids", με τη νέα δουλειά του Αλέξη Βασιλικού Προς μια χορογραφία του πλέγματος Στην τέταρτη ατομική του έκθεση με τίτλο “Πλέγματα”, που...

News (14 Μαρ 2023)

Το Photopolis Agrinio Photo Festival ανακοινώνει τους νικητές των δύο διαγωνισμών Φωτογραφίας οι οποίοι διεξήχθησαναπό την 1η Δεκεμβρίου 2022 μέχρι την 31ή  Ιανουαρίου 2023.  Με συμμετοχή...

Exodus (13 Μαρ 2023)

    Την Παρασκευή 17 Μαρτίου 2023, 19.00 στο φουαγέ του Πνευματικού Κέντρου Γιαννιτσών, θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας του Κώστα Μελετιάδη, με τίτλο...

News (09 Μαρ 2023)

Στην παραγωγή τριών αναμνηστικών με εμβληματικές μορφές της Κρήτης που έχουν κατασκευαστεί με πρωτότυπη τεχνική από τον φωτογράφο Νίκο Μπασιά  προχώρησε η Περιφέρεια Κρήτης.  Η...

News (09 Μαρ 2023)

H τρίτη παρουσίαση του χρόνου πραγματοποιείται στις 16 Μαρτίου, ώρα 19:00 και εστιάζει στο έργο του Σπύρου Πολυτάρχου, της Κατερίνας Παπουτσή και του Γιάννη Ζήση. Σπύρος...

Exodus (07 Μαρ 2023)

Η περιοδική έκθεση με τίτλο «Γιάννης και Μίλτος Μανάκια. Τα πρόσωπα πίσω από τον φακό» παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό μια μεγάλη συλλογή φωτογραφιών από το προσωπικό αρχείο...

Exodus (07 Μαρ 2023)

Ο Γιάννης Γιαννακόπουλος και οι Γιατροί του Κόσμου σας προσκαλούν την Παρασκευή, 10 Μαρτίου 2023, στις 19:30, στα εγκαίνια της Έκθεσης Φωτογραφίας “ Покидаю / Leaving behind ” στο Goethe-Institut...

Exodus (07 Μαρ 2023)

Mια συλλογή φωτογραφιών ενός απολογισμού συναισθημάτων μέσα από μία δυνατά συνειδητά τονισμένη αντίθεση, τόσο στην λήψη και εκτύπωση όσο και στο περιεχόμενο των εικόνων.  Είναι σημαντικό να...