Ο κινηματογράφος είναι μια εφεύρεση χωρίς μέλλον

Αν κάποιος θέλει να απαντήσει στο ερώτημα πότε ακριβώς ξεκίνησε η Τέχνη της Κινηματογράφησης ας ανάψει ένα κερί σε σκοτεινό δωμάτιο. Το σκοτάδι φωτίζεται από το φως και είναι αυτό που δημιουργεί σκιές. Το θέατρο σκιών που ανακάλυψαν χίλια χρόνια πριν οι Κινέζοι αποτελεί τη βάση για αυτό που σήμερα ονομάζουμε Κινηματογράφο. Οι Κινέζοι παρατήρησαν ότι μια τρύπα σε ένα παντζούρι έδειχνε τον έξω κόσμο ανάποδα στον εσωτερικό τοίχο.

Η δημιουργία του Κινηματογράφου

Αν κάποιος θέλει να απαντήσει στο ερώτημα πότε ακριβώς ξεκίνησε η Τέχνη της Κινηματογράφησης ας ανάψει ένα κερί σε σκοτεινό δωμάτιο. Το σκοτάδι φωτίζεται από το φως και είναι αυτό που δημιουργεί σκιές. Το θέατρο σκιών που ανακάλυψαν χίλια χρόνια πριν οι Κινέζοι αποτελεί τη βάση για αυτό που σήμερα ονομάζουμε Κινηματογράφο. Οι Κινέζοι παρατήρησαν ότι μια τρύπα σε ένα παντζούρι έδειχνε τον έξω κόσμο ανάποδα στον εσωτερικό τοίχο.

Τον 16ο αιώνα ο Τζιρολάμο Κορντάνο στερέωσε ένα είδος φακού σε μια τρύπα. Δυο αιώνες μετά ακολούθησε η εφεύρεση του "μαγικού φανού". Όλα αυτά όμως αφορούν την αποτύπωση σταθερών εικόνων σε αντίθεση με το κινηματογράφο που έχει κίνηση. Στην πραγματικότητα όμως, μια ταινία είναι μια οφθαλμαπάτη, καθώς αποτελείται από εκατοντάδες στατικές εικόνες που περνούν με μεγάλη ταχύτητα για να μη τις βλέπουμε αυτούσιες αλλά με κίνηση. Έτσι φτάνουμε στους αδερφούς Λυμιέρ (φωτό κάτω), εφευρέτες της πρώτης κινηματογραφικής μηχανής.

Οι αδερφοί Λυμιέρ, ο Λουί ( 5 Οκτωβρίου 1864- 6 Ιουνίου 1948) και ο Όγκιστ ( 19 Οκτωβρίου 1862- 10 Απριλίου 1954) γεννήθηκαν στην πόλη Μπελανσόν της Γαλλίας αλλά και οι δυο μεγάλωσαν στη Λιόν όπου ο πατέρας τους διατηρούσε κατάστημα φωτογραφικών ειδών.

Κατοχύρωσαν την εφεύρεση τους με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στις 13 Φεβρουαρίου του 1894. Ο Λουί Λυμιέρ (επικεφαλής του μεγαλύτερου φωτογραφικού εργοστασίου και ουσιαστικά το δαιμόνιο επιχειρηματικό μυαλό της οικογένειας) έδωσε στην εφεύρεση το όνομα

Κινηματογράφος ( Cinematographe).

Ο Λουί Λυμιέρ αντιλήφθηκε εξ αρχής τις εμπορικές διαστάσεις της εφεύρεσης του, βλέποντας τη περισσότερο ως εργαλείο διαφήμισης των προϊόντων του, παρά ως μέσο καλλιτεχνικής δημιουργίας και έκφρασης. Φημολογείται δε, ότι είχε εκμυστηρευτεί στον Ζόρζ Μελιέ όπου και πούλησε την εφεύρεση του, ότι " Ο κινηματογράφος είναι μια εφεύρεση χωρίς μέλλον".

Ο κινηματογράφος των αδερφών Λυμιέρ ήταν μια φορητή κινηματογραφική μηχανή λήψεως, εκτύπωσης και προβολής φιλμ που έμοιαζε αρκετά με ραπτομηχανή. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποίησαν φιλμ από celluloid με οδοντωτές τρύπες στο πλάι. Η διαδικασία ήταν η εξής: Ένα δόντι ξετύλιγε το φιλμ, πηδώντας από τρύπα σε τρύπα ενώ κουρδιζόταν με μανιβέλα για να μπορεί να προβάλλει 16 φωτογραφίες το δευτερόλεπτο, δημιουργώντας έτσι το αίσθημα της κίνησης.

Η πρώτη ιδιωτική προβολή ταινίας μικρού μήκους με εισιτήριο, δικής τους παραγωγής έγινε στις 22 Μαρτίου 1895 στην υπόγεια αίθουσα του καφενείου Γκραν Καφέ στο Παρίσι. Στην πρώτη δημόσια προβολή στις 28 Δεκεμβρίου παρευρέθησαν 35 άτομα, τα οποία παρακολούθησαν δέκα ταινίες, οι οποίες είχαν διάρκεια συνολικά 15 λεπτά. Σε αυτού του είδους τις προβολές συνήθιζαν να προβάλλουν στατικά μια σκηνή βγαλμένη από την καθημερινότητα, παρόλα αυτά, η πρώτη τους ταινία που έδειχνε ένα τραίνο να κατευθύνεται απειλητικά προς το φακό, προκάλεσε τρόμο στους έκπληκτους θεατές.

Ο πατέρας των αδερφών Λυμιέρ διηύθυνε τις παρισινές προβολές, οι οποίες το 1896 έφτασαν τις είκοσι.

Με τη συγκεκριμένη μηχανή γυρίστηκαν από τους αδερφούς Λυμιέρ κάποιες από τις πρώτες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου, όπως το "Η έξοδος από το εργοστάσιο Λυμιέρ" (φωτό κάτω) και ο "Ο ποτιστής που ποτίζεται", ενώ μόλις δυο χρόνια αργότερα είχαν δημιουργήσει τουλάχιστον χίλιες ταινίες.

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (08 Δεκ 2022)

Μια διαφορετική φωτογραφική έκθεση θα λάβει χώρα στον o.art.ath. Ο Alexander Ibrahimi θα παρουσιάσει μέσα από οθόνες , πίξελ και καλώδια το δικό του δυστοπικό δάσος , μια καταγγελία για την...

Exodus (08 Δεκ 2022)

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης με ιδιαίτερη χαρά εγκαινιάζει τον εκθεσιακό της χώρο μετά από δύο χρόνια απαγόρευσης λόγω της πανδημίας, με την έκθεση φωτογραφίας του αγαπητού της μέλους Μιχάλη...

News (02 Δεκ 2022)

Το Photopolis Agrinio Photo Festival, μπαίνοντας στον 5ο χρόνο συνεχούς λειτουργίας, προκηρύσσει δύο φωτογραφικούς διαγωνισμούς.  1ος διαγωνισμός: "Photopholios:23" Οι ενδιαφερόμενοι...

News (02 Δεκ 2022)

Το εργαστήριο «Χριστουγεννιάτικες ιστορίες μας μπροστά στον φακό», επανέρχεται στη δια ζώσης μορφή του!  Θα γίνει στην Αθήνα την Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2022 (ώρες 10:30-18:00) Συνδυάζει τον...

Exodus (29 Νοε 2022)

Στον τόπο όπου έφθασε ο μεγαλύτερος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων στη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, στον Βόλο, ανοίγει σε λίγες μέρες τις πύλες της η μεγάλη περιοδική έκθεση με τίτλο Από την...

Exodus (28 Νοε 2022)

Η εκθεση «Αντι λήψεις», της Γιώτας Εφραιμίδου  παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στο Κερατσίνι, , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών, στο Πολιτιστικό Κέντρο...

Exodus (28 Νοε 2022)

Με τον τίτλο ΚΗΠΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ παρουσιάζεται η ατομική έκθεση της Φωτεινής Στεφανίδη από την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 στον πολιτιστικό χώρο MACART. Η ενότητα των έργων αφορά ένα μεγάλο μέρος...

Exodus (23 Νοε 2022)

Η σχέση της Έλλης Παπαδημητρίου με τη φωτογραφία ξεπηδάει από τον έρωτα για την ζωγραφική. Ως στέλεχος της Επιτροπής Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ) και συνεργάτης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών,...

Exodus (22 Νοε 2022)

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κωνσταντίνου Πίττα “Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης” στη γκαλερί Jakubska, στην Πράγα.   Πρόκειται για στιγμιότυπα που...

Book Reviews (22 Νοε 2022)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου του Αμερικανού συγγραφέα Bayard Taylor:  Ταξίδια 1857-1858, Ελλάδα Ρωσία και...

Exodus (22 Νοε 2022)

Ένα σύνθετο θεωρητικό και εικαστικό εγχείρημα με γενικό θέμα την «Πολυκατοικία» ως ισχυρό κοινωνικό, αισθητικό και συναισθηματικό σύμβολο στην αστική ζωή των τελευταίων 100 χρόνων. Η...

Exodus (21 Νοε 2022)

Η φωτογραφική έκθεση, των μελών του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης υπό τον τίτλο "ΡΟΔΟΠΗ" «ταξιδεύει» στην Καβάλα. Το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, λειτουργώντας ως πυρήνας...