Ο κινηματογράφος είναι μια εφεύρεση χωρίς μέλλον

Αν κάποιος θέλει να απαντήσει στο ερώτημα πότε ακριβώς ξεκίνησε η Τέχνη της Κινηματογράφησης ας ανάψει ένα κερί σε σκοτεινό δωμάτιο. Το σκοτάδι φωτίζεται από το φως και είναι αυτό που δημιουργεί σκιές. Το θέατρο σκιών που ανακάλυψαν χίλια χρόνια πριν οι Κινέζοι αποτελεί τη βάση για αυτό που σήμερα ονομάζουμε Κινηματογράφο. Οι Κινέζοι παρατήρησαν ότι μια τρύπα σε ένα παντζούρι έδειχνε τον έξω κόσμο ανάποδα στον εσωτερικό τοίχο.

Η δημιουργία του Κινηματογράφου

Αν κάποιος θέλει να απαντήσει στο ερώτημα πότε ακριβώς ξεκίνησε η Τέχνη της Κινηματογράφησης ας ανάψει ένα κερί σε σκοτεινό δωμάτιο. Το σκοτάδι φωτίζεται από το φως και είναι αυτό που δημιουργεί σκιές. Το θέατρο σκιών που ανακάλυψαν χίλια χρόνια πριν οι Κινέζοι αποτελεί τη βάση για αυτό που σήμερα ονομάζουμε Κινηματογράφο. Οι Κινέζοι παρατήρησαν ότι μια τρύπα σε ένα παντζούρι έδειχνε τον έξω κόσμο ανάποδα στον εσωτερικό τοίχο.

Τον 16ο αιώνα ο Τζιρολάμο Κορντάνο στερέωσε ένα είδος φακού σε μια τρύπα. Δυο αιώνες μετά ακολούθησε η εφεύρεση του "μαγικού φανού". Όλα αυτά όμως αφορούν την αποτύπωση σταθερών εικόνων σε αντίθεση με το κινηματογράφο που έχει κίνηση. Στην πραγματικότητα όμως, μια ταινία είναι μια οφθαλμαπάτη, καθώς αποτελείται από εκατοντάδες στατικές εικόνες που περνούν με μεγάλη ταχύτητα για να μη τις βλέπουμε αυτούσιες αλλά με κίνηση. Έτσι φτάνουμε στους αδερφούς Λυμιέρ (φωτό κάτω), εφευρέτες της πρώτης κινηματογραφικής μηχανής.

Οι αδερφοί Λυμιέρ, ο Λουί ( 5 Οκτωβρίου 1864- 6 Ιουνίου 1948) και ο Όγκιστ ( 19 Οκτωβρίου 1862- 10 Απριλίου 1954) γεννήθηκαν στην πόλη Μπελανσόν της Γαλλίας αλλά και οι δυο μεγάλωσαν στη Λιόν όπου ο πατέρας τους διατηρούσε κατάστημα φωτογραφικών ειδών.

Κατοχύρωσαν την εφεύρεση τους με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στις 13 Φεβρουαρίου του 1894. Ο Λουί Λυμιέρ (επικεφαλής του μεγαλύτερου φωτογραφικού εργοστασίου και ουσιαστικά το δαιμόνιο επιχειρηματικό μυαλό της οικογένειας) έδωσε στην εφεύρεση το όνομα

Κινηματογράφος ( Cinematographe).

Ο Λουί Λυμιέρ αντιλήφθηκε εξ αρχής τις εμπορικές διαστάσεις της εφεύρεσης του, βλέποντας τη περισσότερο ως εργαλείο διαφήμισης των προϊόντων του, παρά ως μέσο καλλιτεχνικής δημιουργίας και έκφρασης. Φημολογείται δε, ότι είχε εκμυστηρευτεί στον Ζόρζ Μελιέ όπου και πούλησε την εφεύρεση του, ότι " Ο κινηματογράφος είναι μια εφεύρεση χωρίς μέλλον".

Ο κινηματογράφος των αδερφών Λυμιέρ ήταν μια φορητή κινηματογραφική μηχανή λήψεως, εκτύπωσης και προβολής φιλμ που έμοιαζε αρκετά με ραπτομηχανή. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποίησαν φιλμ από celluloid με οδοντωτές τρύπες στο πλάι. Η διαδικασία ήταν η εξής: Ένα δόντι ξετύλιγε το φιλμ, πηδώντας από τρύπα σε τρύπα ενώ κουρδιζόταν με μανιβέλα για να μπορεί να προβάλλει 16 φωτογραφίες το δευτερόλεπτο, δημιουργώντας έτσι το αίσθημα της κίνησης.

Η πρώτη ιδιωτική προβολή ταινίας μικρού μήκους με εισιτήριο, δικής τους παραγωγής έγινε στις 22 Μαρτίου 1895 στην υπόγεια αίθουσα του καφενείου Γκραν Καφέ στο Παρίσι. Στην πρώτη δημόσια προβολή στις 28 Δεκεμβρίου παρευρέθησαν 35 άτομα, τα οποία παρακολούθησαν δέκα ταινίες, οι οποίες είχαν διάρκεια συνολικά 15 λεπτά. Σε αυτού του είδους τις προβολές συνήθιζαν να προβάλλουν στατικά μια σκηνή βγαλμένη από την καθημερινότητα, παρόλα αυτά, η πρώτη τους ταινία που έδειχνε ένα τραίνο να κατευθύνεται απειλητικά προς το φακό, προκάλεσε τρόμο στους έκπληκτους θεατές.

Ο πατέρας των αδερφών Λυμιέρ διηύθυνε τις παρισινές προβολές, οι οποίες το 1896 έφτασαν τις είκοσι.

Με τη συγκεκριμένη μηχανή γυρίστηκαν από τους αδερφούς Λυμιέρ κάποιες από τις πρώτες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου, όπως το "Η έξοδος από το εργοστάσιο Λυμιέρ" (φωτό κάτω) και ο "Ο ποτιστής που ποτίζεται", ενώ μόλις δυο χρόνια αργότερα είχαν δημιουργήσει τουλάχιστον χίλιες ταινίες.

Πρόσφατα Άρθρα

News (19 Ιαν 2022)

Το Διεθνές Φεστιβάλ Φωτογραφίας Δράμας (ΔΦΦΔ) καλεί τους ενδιαφερόμενους φωτογράφους να υποβάλλουν έργα τους για τη 2η διοργάνωση, που θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο του 2022. Το open call...

News (19 Ιαν 2022)

Η ιδέα να συγκεντρώσουμε τα έργα μας σε μία έκθεση, δηλώνοντας το φωτογραφικό μας στίγμα, ξεκίνησε δειλά πριν τρία χρόνια. Οι πρωτόγνωρες συνθήκες της πανδημίας, που όλοι βιώσαμε, προς στιγμήν...

Photo Clubs (11 Ιαν 2022)

Η Ομάδα Φωτογραφίας της Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς δημιουργήθηκε το 2013, ως δράση της Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς και του συλλόγου «Φίλοι της Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς», από ανθρώπους που αγαπάνε τη φωτογραφία...

Book Reviews (07 Ιαν 2022)

Το φωτογραφικό λεύκωμα, του Γιάννη Οικονόμου, είναι έκδοση του συλλόγου « Φίλοι Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς » και αποτελεί ψηφιακό τεκμήριο της ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ στο server της οποίας φιλοξενούνται τα...

News (04 Ιαν 2022)

Τι είναι αυτό που μεταμορφώνει το προσιτό και δημοφιλές μέσο της φωτογραφίας, σε ένα δυνατό εργαλείο έκφρασης και ενδυνάμωσης; Πώς μπορεί μια φωτογραφία να ξεκλειδώσει συναισθήματα, παρακινώντας μας...

Editor's choice (02 Ιαν 2022)

Μία και μοναδική είναι η ευχή μου για όλο τον κόσμο.....ΥΓΕΙΑ. "Αυτός που έχει Υγεία, έχει Ελπίδα & αυτός που έχει Ελπίδα έχει τα πάντα" Κώστας Δελχάς

Editor's choice (27 Δεκ 2021)

Εύχομαι αυτές τις γιορτές να ξαναβρούμε την ζωή που χάσαμε και να πάρουμε πίσω όσα στερηθήκαμε. ‘Ελενα Λόλα

Editor's choice (22 Δεκ 2021)

Σε μια περίοδο που κάθε βεβαιότητα δοκιμάζεται, εύχομαι να σταθούμε με αγάπη και αλληλεγγύη ο ένας δίπλα στον άλλον. Ας είναι το 2022 μια χρονιά με λιγότερη βία, μια χρονιά προσφοράς, και οι...

Editor's choice (22 Δεκ 2021)

Οι ευχές και η αξία τους είναι ανεκτίμητη πόσο αυτήν την δύσκολη περίοδο μεγάλων δοκιμασιών που διανύουμε τόσο στην χώρα μας όσο κι σε όλο τον κόσμο. Η ανάγκη για αναγέννηση του καθενός από εμάς...

Editor's choice (22 Δεκ 2021)

Πάνω από τους βυθούς, καθρεφτίζονται οι ελπίδες. Εύχομαι εκεί, καθαρά, να πάλλονται όνειρα φωτεινά, σαν άστρα...  Βάσια Ζαφείρη

Editor's choice (22 Δεκ 2021)

 Η φετινή μου ευχή για τις γιορτές είναι να υπάρχει σε όλα τα σπίτια του κόσμου υγεία και αγάπη!   Εύχομαι ακόμη, το 2022 να είναι η χρονιά που θα μας απελευθερώσει από τα δεσμά της...

Editor's choice (22 Δεκ 2021)

Ευχές σε όλες & όλους για Καλές Εορτές με υγεία & για την νέα Χρονιά Διεκδικούμε, Αγαπάμε, Δημιουργούμε. Ανδρέας Ζαχαράτος από την σειρά NAPOLI BELLALeica M8  Nokton 21mm