...γραφές

Δεν ξέρω αν υπάρχει μεγαλύτερη οδύνη από αυτή που νοιώθει κανείς κάθε φορά που διαπιστώνει οτι είναι μόνος. Ξέρω μονάχα πόσο μάταιο είναι να προσπαθεί να αποδείξει στον εαυτό του ότι δεν είναι έτσι. Σίγουρα δεν ακούγεται και πολύ ευχάριστα κάτι τέτοιο, αλλά εμένα αυτό ακριβώς μου συνέβαινε. Αυτή η αποδοχή δε μου έδινε χώρο γι άλλες επιθυμίες εκτός απ την απελευθέρωση.

ΤΟ ΠΛΥΝΤΗΡΙΟ (Μέρος ΙΙΙ)

 

Ο χρόνος είναι έννοια σχετική για κάποιον που μαθαίνει να υπάρχει δίχως σώμα. Δεν έχω ιδέα πόσος μπορεί να χρειάστηκε μέχρι να προσαρμοστώ στη νέα κατάσταση. Δίχως αισθήσεις πως θα μπορούσε κανείς να μετρήσει το χρόνο; Ίσως μόνο με τις αμέτρητες σκέψεις. Όσο υπάρχουν αυτές είμαι σίγουρος ότι υπάρχει και χρόνος. Όταν εκείνες εκλείπουν, είναι σα να μην υπάρχει τίποτα. Αναρωτήθηκα μην είναι αίσθηση κι η σκέψη. Μια κεραία στην άκρη του νού. Δε χρειάστηκε ν’ ασχοληθώ και πολύ. Δε με ενδιέφερε η απάντηση. Δεν είχα και πολλά έτσι κι αλλιώς. Η ανάσα και η σκέψη ήμουν εγώ. Αυτά αποτελούσαν και τις ατράνταχτες αποδείξεις της ύπαρξης μου μέσα στην απέραντη φωτεινότητα του απόλυτα κυρίαρχου κενού. Δεν υπήρχαν λόγοι σφάλματος. Έτσι κι αλλοιώς δεν άφηνα χνάρια. Ήμουν για πρώτη ίσως φορά ελεύθερος ν’ ασχοληθώ με μιαν απόλυτα δικιά μου ευθύνη, τον εαυτό μου, ή έστω ό,τι είχε απομείνει που θα μπορούσα ακόμη να το θεωρώ εαυτό.

Όταν μου περνούσε η σκέψη ότι αυτό θα μπορούσε να μείνει έτσι για πάντα, απελπιζόμουν κι αδρανούσα. Όταν ανάσαινα, θυμόμουνα και πάλι ότι ζώ. Αργότερα ανακάλυψα ότι εγώ ο ίδιος εκπροσωπούσα το χρόνο κάθε φορά που κατάφερνα να παραλληλίσω κίνηση και σκέψη. Τότε όλα αποκτούσαν αξία, η οποία χάνονταν αυτόματα μετά απο κάθε τέτοια διαπίστωση. Το κενό δε γνωρίζει αξίες. Ήμουν αναγκασμένος να ζώ ένα απόλυτα δικό μου δημιούργημα.

 

Μάθαινα να γνωρίζω. Με παρατηρούσα να παρατηρώ τι μου συμβαίνει. Κάθε αντίδραση έδειχνε μάταιη. Μακάρι να μπορούσα να παραδοθώ. Σε ποιόν όμως;

Πώς; Τι θα μπορούσα να περιμένω; Τι θα μπορούσα να θέλω; Υπήρχε κάπου που θα μπορούσα να πάω; Που βρισκόμουν άραγε; Μακάρι να είχα μάτια για να μπορούσα να τα κλείσω και να κοιμηθώ. Σκατά... Μόνο μια πρόθεση χωρίζει την απόγνωση απ’ τη γνώση. Η σκέψη μου υποδείκνυε διαρκώς την απόγνωση. Ήταν σημαντικό λοιπόν να πάψω να σκέφτομαι. Αυτό το είχα καταλάβει πολύ καλά, όμως δεν ήταν καθόλου, μα καθόλου απλό να σταματήσω. Πως ήταν όμως δυνατόν να έχω τόσες σκέψεις δίχως κεφάλι;

Το τελευταίο που θυμάμαι από εκείνες τις σκέψεις είναι η ξαφνική τους απουσία. Ο λόγος που το προκάλεσε αυτό ήταν η ανάσα.

 

Δεν ξέρω αν υπάρχει μεγαλύτερη οδύνη από αυτή που νοιώθει κανείς κάθε φορά που διαπιστώνει οτι είναι μόνος. Ξέρω μονάχα πόσο μάταιο είναι να προσπαθεί να αποδείξει στον εαυτό του ότι δεν είναι έτσι. Σίγουρα δεν ακούγεται και πολύ ευχάριστα κάτι τέτοιο, αλλά εμένα αυτό ακριβώς μου συνέβαινε. Αυτή η αποδοχή δε μου έδινε χώρο γι’ άλλες επιθυμίες εκτός απ’ την απελευθέρωση. Μετά από αυτή τη συνειδητοποίηση, οι σκέψεις κόπασαν κι εγώ ένοιωσα σα να ‘κλεισα τα μάτια και να κοιμήθηκα ύπνο γαλήνιο και βαθύ μέσα σ’ εκείνη την απέραντη ομίχλη της κάθαρσης. Τότε ήταν που ένοιωσα την κίνηση κι αυτό ήτανε σίγουρα αλήθεια κι όχι όνειρο. Ένοιωσα τη δόνηση της αλλαγής με όλο μου το είναι. Ένοιωσα την ανάσα. ʼρχισα να αιωρούμαι και να ταξιδεύω μέσα στην απολυταρχία του άγνωστου. Δεν είχα ιδέα αν υπήρχαν αποστάσεις ή ταχύτητες. Είχα μόνο τη διαρκή αίσθηση οτι κινούμαι. Ήταν πλέον ξεκάθαρο ότι το αόριστο ταξίδι μου μέσα στο χωροχρόνο του κενού είχε αρχίσει.

 

(ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)

 

Masters of Photography: Humberto Rivas

Κείμενο Χρήστος Κοψαχείλης

Πρόσφατα Άρθρα

Book Reviews (24 Μάι 2024)

Η MISC παρουσιάζει το νέο artist book I HATE HARD BOILED EGGS της Μαρίνα Βελησιώτη. Στο πλαίσιο της παρουσίασης του βιβλίου η Μαρίνα θα κάνει μια εγκατάσταση με κολλάζ και αφίσες, γλυπτά και...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Μάι 2024)

Η φωτογραφική λέσχη Πάτρας – ΗΔΥΦΩΣ, μετά από μια πλούσια και παραγωγική σεζόν, παρουσιάζει ατομικά portfolios των μελών της. Φωτογραφίες που ταυτιζόμαστε σαν άνθρωποι και φωτογράφοι με το θέμα, το...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (23 Μάι 2024)

"The Perfect Gyros", με vintage ασπρόμαυρες εικόνες της Ελλάδας του 1978. Η δεξίωση ανοίγει τις πόρτες της στις 13 Ιουνίου 2024 στις 19:00 στον Ελληνογερμανικό Σύλλογο Φιλαδέλφεια στο...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (21 Μάι 2024)

Πόσες ιστορίες χωρούν σε ένα μουσείο; Πόσες ιστορίες δημιουργούν, συνθέτουν ένα μουσείο και το οδηγούν σε μια επόμενη σελίδα; Έργα τέχνης, μεγάλες και μικρές συλλογές, μεγάλα σύνολα δωρεών ή...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (21 Μάι 2024)

Ο επιμελητής Κώστας Πράπογλου παρουσιάζει την ατομική έκθεση της Susan Daboll στον χώρο της γκαλερί του ιστορικού Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσού στην Αθήνα. Γεννημένη και μεγαλωμένη στην Αμερική,...

Book Reviews (13 Μάι 2024)

Αθήνα – L'Aquila. Μια συζήτηση για το βίωμα δύο πόλεων, μέσα από την περιπατητική εμπειρία, το βλέμμα στραμμένο στο αίσθημα της οικειότητας και την επαναδιαπραγμάτευση με τα ίχνη της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Μάι 2024)

Η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία Ηρακλείου (Ε.Φ.Ε.Η.), φιλοξενεί τη φωτογραφική έκθεση του μέλους της, Σοφοκλή Καλυκάκη, με τίτλο "Απομεινάρια Οραμάτων", στην Αίθουσα Τέχνης, στον ημιώροφο της Δουκός...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Μάι 2024)

Ο Φωτογραφικός Σύλλογος Ανδριανούπολης και το Κέντρο Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης σας προσκαλούν στα εγκαίνια μιας ξεχωριστής Ομαδικής Έκθεσης Φωτογραφίας, με τίτλο: «ΡΟΔΟΠΗ: Μια οροσειρά...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (09 Μάι 2024)

 Η FokiaNou Art Space παρουσιάζει την διατομική έκθεση "Fluidity" με έργα της Μαρίας Μπουρμπού και του Διονύσιου Παππά. Οι δύο καλλιτέχνες διατρέχουν απρόσκοπτα τα πεδία της πραγματικότητας...

News (09 Μάι 2024)

Αποτελεί χαρά και τιμή για τους διοργανωτές η επίσημη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του διεθνούς διαγωνισμού Portrait World και μάλιστα του μεγάλου νικητή, των νικητών των επιμέρους κατηγοριών και...

News (26 Απρ 2024)

 Η Nikon είναι στην εξαιρετικά ευχάριστη θέση να ανακοινώσει την κατάκτηση βραβείων σε τέσσερις κατηγορίες στα φετινά TIPA World Awards. Η πιο πρόσφατη φωτογραφική μηχανή mirrorless της...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Απρ 2024)

Μία ξεχωριστή έκθεση φωτογραφίας παρουσιάζεται στον χώρο της «Stereosis» στη Θεσσαλονίκη. Η ελληνογαλλίδα φωτογράφος Άρτεμις Πυρπύλη, μακριά από την κλασική έκθεση στο...