Ακουλουθώντας τον Henri Cartier Bresson

Η πρώτη μας σκέψη ήταν να τον εντοπίσουμε, ταυτόχρονα θα έπρεπε να έχουμε λάβει όλα τα προληπτικά μέτρα για να μην μας εντοπίσει κι ο ίδιος, το οποίο ήταν εξαντλητικό και κουραστικό ειδικά μετά από μια μέρα παρακολούθησης αυτού του ανθρώπου που θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει μαραθωνοδρόμο.

Το 1980, ως νεαρός φωτογράφος στο Paris Match, κλήθηκα με το βοηθό μου, Bernard Wis, για να δω το αφεντικό μας, τον Ρότζερ Therond. Οι πρώτες σκέψεις μας ήταν συγκεχυμένες, ήμασταν πραγματικά σε δύσκολη θέση, μπήκαμε στο γραφείο του αμήχανοι και συνεσταλμένοι.

Ωστόσο,δεν ήταν εκεί το πρόβλημα. Μας είχε ανατεθεί, από τον ίδιο, μια αποστολή που προφανώς σήμαινε πολλά για αυτόν. Βρεθήκαμε στην ευχάριστη θέση να έχουμε την εμπιστοσύνη του για κάτι πολύ ιδιαίτερο, δεχθήκαμε χωρίς περαιτέρω συζήτηση.

Η αποστολή ήταν να εντοπίσουμε, να ακολουθήσουμε και να φωτογραφίσουμε τον Henri Cartier-Bresson. Να τον φωτογραφίσουμε χωρίς όμως να μας εντοπίσει ο ίδιος, να είμαστε αόρατοι. Η εντολή μας είχε δοθεί εν λευκώ.

Αυτό που υποτίθεται ότι θα ήταν μια απλή δουλειά κατέληξε να είναι μια από τις πιο εξαντλητικές εργασίες ανάθεσης που έχω κάνει ποτέ! Ο Cartier-Bresson ήταν γρήγορος, πολύ γρήγορος! Όταν άρχισε να τρέχει σε όλη την πόλη, προσπερνώντας αυτοκίνητα, μπαίνοντας σβέλτα σε μετρό και πηδώντας έξω την τελευταία στιγμή, σταματώντας ξαφνικά να ανιχνεύσει το περιβάλλον του και κτυπώντας με τη Leica του βγάζοντάς την έξω από μια θήκη εν ριπή οφθαλμού, σαν πιστολέρο!

Η πρώτη μας σκέψη ήταν να τον εντοπίσουμε, ταυτόχρονα θα έπρεπε να έχουμε λάβει όλα τα προληπτικά μέτρα για να μην μας εντοπίσει κι ο ίδιος, το οποίο ήταν εξαντλητικό και κουραστικό ειδικά μετά από μια μέρα παρακολούθησης αυτού του ανθρώπου που θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει μαραθωνοδρόμο.

Φωτογραφίζοντας γρήγορα και υιοθετώντας το ύφος του, καταφέραμε να πάρουμε μερικές φωτογραφίες. Οι φωτογραφίες που πέρναμε μέρα με τη μέρα ήταν ικανοποιητικές.

Τότε, μια μέρα,ο Cartier-Bresson εγκατέλειψε τη Leica του για ένα άλλο σχέδιο. Τον ακολουθήσαμε κατά πόδας, και τα βήματά του μας οδήγησαν στις όχθες του ποταμού Σηκουάνα απέναντι από το Λούβρο, εκεί έκατσε ήσυχα σε ένα παγκάκι, σκιαγραφώντας τους περαστικούς και τους τουρίστες.

Στη συνέχεια, μου ήρθε η εξής ιδέα: 'Εβγαλα το πουκάμισό μου και το άπλωσα κάτω περίπου δέκα πόδια μπροστά του σαν τουρίστας που έκανε ηλιοθεραπεία. Ήμουν ο τέλειος τουρίστας, παρόλα αυτά είχα τη φωτογραφική μηχανή μου κρυμμένη καλά στο μαντήλι μου. Κάθισα εκεί περιμένοντας την κατάλληλη στιγμή για να "πυροβολήσω", όταν ξαφνικά είδα ένα τεράστιο σκύλο ράτσας Αγίου Βερνάρδου να πλησιάζει κατά μήκος του Quai.

Ο Cartier-Bresson επικεντρώθηκε στα σκίτσα του και δεν είδε το σκυλί, το οποίο, όντας στο προσκήνιο, έδωσε σε αυτή τη φωτογραφία μια περίεργη ποιότητα.

Στις ημέρες που ακολούθησαν, πήραμε περισσότερες εικόνες του Cartier-Bresson, όπως ο ίδιος διασχίζει τη λεωφόρο Raspail ή στέκεται σε μια στάση ή σε μια τρυφερή στιγμή με την κόρη του.

Νομίζαμε ότι είχαμε κάνει, αλλά όταν δείξαμε το έργο μας για Roger Therond, μας ζήτησε να συνεχίσουμε. Αυτή είναι η ιστορία για το πώς, για πάνω από ένα μήνα, φωτογραφίσαμε τον Henri Cartier-Bresson με το στυλ του Henri Cartier-Bresson.

Αυτές οι φωτογραφίες δεν έχουν δημοσιευθεί ποτέ, αλλά ο Roger Therond ήταν ικανοποιημένος με τη δουλειά μας. Και αυτό ήταν αρκετό για εμάς.

Bruno Mouron

Bruno Mouron & Bernard Wis: HCB trapped by the Paparazzi

Masters of Photography: Nichols Lora Webb

«Ποτέ δεν ξέρεις πότε θα βρεθεί ένας ελέφαντας στον δρόμο»

Πρόσφατα Άρθρα

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η ΔΛ Gallery παρουσιάζει το Σάββατο 29 Μαρτίου 2025 την ατομική έκθεση φωτογραφίας του Δημήτρη Μυτά με τίτλο “ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ”, σε επιμέλεια της Νίνας Κασσιανού. Το νέο φωτογραφικό έργο του καλλιτέχνη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (10 Μαρ 2025)

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης (ΦΕΜ) με μεγάλη χαρά καλωσορίζει, τη φωτογράφο Αντιγόνη Κουράκου, στην πόλη της Μυτιλήνης, όπου θα εκθέσει τη πραγματικά εντυπωσιακή δουλειά της. Τα εγκαίνια της...

News (08 Μαρ 2025)

Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας (International Women’s Day) γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου. Θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 1977 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ. Η Παγκόσμια Ημέρα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (08 Μαρ 2025)

Oμαδική έκθεση φωτογραφίας με θέμα «A State of Mind» από τις 7 έως τις 10 Μαρτίου στη Βίλα Στέλλα (Γαλήνης και Σοφίας 5). Φέτος οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν σύνολα φωτογραφιών που εκφράζουν τη...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Ο άνθρωπος και όλες οι πτυχές αναπαράστασής του, σε κάθε πλαίσιο -οικογενειακό, κοινωνικό, επαγγελματικό, έμφυλο, μικροϊστορίας και μακροϊστορίας- μπαίνει στο… κάδρο στη νέα, φωτογραφική έκθεση με...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (04 Μαρ 2025)

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας στις 8 Μαρτίου, το Photometria Photography Center εγκαινιάζει ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Εκείνες: Οι γυναίκες της ελληνικής...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (24 Φεβ 2025)

Το iMEdD παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας «Ένας σύντομος οδηγός για τη διερεύνηση εγκλημάτων πολέμου», σε επιμέλεια του βραβευμένου φωτορεπόρτερ και διευθυντή του Ιδρύματος VII, Ron Haviv και του...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Το θρόισμα του κήπου (2017-2022) του Βασίλη Μαντά διερευνά την έννοια του κήπου στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Τα ευρήματά του ξεδιπλώνουν μια ευρεία ποικιλία εκδοχών που εκτείνονται...

Book Reviews (20 Φεβ 2025)

Μέσα από την εποπτεία της τηλεμετρικής μου μηχανής κι ελέγχοντας τη ριπή του κλείστρου, δένομαι όλο και περισσότερο με την ψυχή και την πολυπλοκότητα της πόλης. Συλλαμβάνω με τις εμμονές μου, το...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (11 Φεβ 2025)

Δεν θα τους γνωρίσουμε ποτέ. Συναντηθήκαμε μόνο για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου. Μια σκηνή του δρόμου που η κανονικότητα ανατρέπεται μόνο για λίγο, πολύ λίγο. Μένει όμως παγωμένη μέσα στην κάμερα...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (31 Ιαν 2025)

Ο Εικαστικός Κύκλος ΔΛ σε συνεργασία με την ΔΛ Gallery παρουσιάζει την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025 την ατομική έκθεση της Ρέας Παπαδοπούλου με τίτλο «Διαταραγμένα Εδάφη». «Αν βγάζετε...

Εκθέσεις Φωτογραφίας (30 Ιαν 2025)

Η Γκαλερί Σύγχρονης Τέχνης Lumiere είναι στην ευχάριστη θέση να παρουσιάσει το φωτογραφικό έργο του Στέλιου Παφίτη AFIAP, ενός καταξιωμένου φωτογράφου με πάνω από 40 χρόνια εμπειρίας στον τομέα των...