Ακουλουθώντας τον Henri Cartier Bresson

Η πρώτη μας σκέψη ήταν να τον εντοπίσουμε, ταυτόχρονα θα έπρεπε να έχουμε λάβει όλα τα προληπτικά μέτρα για να μην μας εντοπίσει κι ο ίδιος, το οποίο ήταν εξαντλητικό και κουραστικό ειδικά μετά από μια μέρα παρακολούθησης αυτού του ανθρώπου που θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει μαραθωνοδρόμο.

Το 1980, ως νεαρός φωτογράφος στο Paris Match, κλήθηκα με το βοηθό μου, Bernard Wis, για να δω το αφεντικό μας, τον Ρότζερ Therond. Οι πρώτες σκέψεις μας ήταν συγκεχυμένες, ήμασταν πραγματικά σε δύσκολη θέση, μπήκαμε στο γραφείο του αμήχανοι και συνεσταλμένοι.

Ωστόσο,δεν ήταν εκεί το πρόβλημα. Μας είχε ανατεθεί, από τον ίδιο, μια αποστολή που προφανώς σήμαινε πολλά για αυτόν. Βρεθήκαμε στην ευχάριστη θέση να έχουμε την εμπιστοσύνη του για κάτι πολύ ιδιαίτερο, δεχθήκαμε χωρίς περαιτέρω συζήτηση.

Η αποστολή ήταν να εντοπίσουμε, να ακολουθήσουμε και να φωτογραφίσουμε τον Henri Cartier-Bresson. Να τον φωτογραφίσουμε χωρίς όμως να μας εντοπίσει ο ίδιος, να είμαστε αόρατοι. Η εντολή μας είχε δοθεί εν λευκώ.

Αυτό που υποτίθεται ότι θα ήταν μια απλή δουλειά κατέληξε να είναι μια από τις πιο εξαντλητικές εργασίες ανάθεσης που έχω κάνει ποτέ! Ο Cartier-Bresson ήταν γρήγορος, πολύ γρήγορος! Όταν άρχισε να τρέχει σε όλη την πόλη, προσπερνώντας αυτοκίνητα, μπαίνοντας σβέλτα σε μετρό και πηδώντας έξω την τελευταία στιγμή, σταματώντας ξαφνικά να ανιχνεύσει το περιβάλλον του και κτυπώντας με τη Leica του βγάζοντάς την έξω από μια θήκη εν ριπή οφθαλμού, σαν πιστολέρο!

Η πρώτη μας σκέψη ήταν να τον εντοπίσουμε, ταυτόχρονα θα έπρεπε να έχουμε λάβει όλα τα προληπτικά μέτρα για να μην μας εντοπίσει κι ο ίδιος, το οποίο ήταν εξαντλητικό και κουραστικό ειδικά μετά από μια μέρα παρακολούθησης αυτού του ανθρώπου που θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει μαραθωνοδρόμο.

Φωτογραφίζοντας γρήγορα και υιοθετώντας το ύφος του, καταφέραμε να πάρουμε μερικές φωτογραφίες. Οι φωτογραφίες που πέρναμε μέρα με τη μέρα ήταν ικανοποιητικές.

Τότε, μια μέρα,ο Cartier-Bresson εγκατέλειψε τη Leica του για ένα άλλο σχέδιο. Τον ακολουθήσαμε κατά πόδας, και τα βήματά του μας οδήγησαν στις όχθες του ποταμού Σηκουάνα απέναντι από το Λούβρο, εκεί έκατσε ήσυχα σε ένα παγκάκι, σκιαγραφώντας τους περαστικούς και τους τουρίστες.

Στη συνέχεια, μου ήρθε η εξής ιδέα: 'Εβγαλα το πουκάμισό μου και το άπλωσα κάτω περίπου δέκα πόδια μπροστά του σαν τουρίστας που έκανε ηλιοθεραπεία. Ήμουν ο τέλειος τουρίστας, παρόλα αυτά είχα τη φωτογραφική μηχανή μου κρυμμένη καλά στο μαντήλι μου. Κάθισα εκεί περιμένοντας την κατάλληλη στιγμή για να "πυροβολήσω", όταν ξαφνικά είδα ένα τεράστιο σκύλο ράτσας Αγίου Βερνάρδου να πλησιάζει κατά μήκος του Quai.

Ο Cartier-Bresson επικεντρώθηκε στα σκίτσα του και δεν είδε το σκυλί, το οποίο, όντας στο προσκήνιο, έδωσε σε αυτή τη φωτογραφία μια περίεργη ποιότητα.

Στις ημέρες που ακολούθησαν, πήραμε περισσότερες εικόνες του Cartier-Bresson, όπως ο ίδιος διασχίζει τη λεωφόρο Raspail ή στέκεται σε μια στάση ή σε μια τρυφερή στιγμή με την κόρη του.

Νομίζαμε ότι είχαμε κάνει, αλλά όταν δείξαμε το έργο μας για Roger Therond, μας ζήτησε να συνεχίσουμε. Αυτή είναι η ιστορία για το πώς, για πάνω από ένα μήνα, φωτογραφίσαμε τον Henri Cartier-Bresson με το στυλ του Henri Cartier-Bresson.

Αυτές οι φωτογραφίες δεν έχουν δημοσιευθεί ποτέ, αλλά ο Roger Therond ήταν ικανοποιημένος με τη δουλειά μας. Και αυτό ήταν αρκετό για εμάς.

Bruno Mouron

Bruno Mouron & Bernard Wis: HCB trapped by the Paparazzi

Πρόσφατα Άρθρα

Exodus (09 Αυγ 2022)

Εδώ και τρία χρόνια διοργανώνεται στην Ιθάκη, από την ομάδα return2ithaca σε συνεργασία με το Δήμο Ιθάκης και την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Ιονίων Νήσων, ένα μοναδικό στην Ελλάδα,...

Exodus (09 Αυγ 2022)

Σε μια πρόσφατη επίσκεψή μου στο ναό του Ιμπρεσιονισμού, στο Μουσείο d’Orsay, ξαφνιάστηκα ευχάριστα όταν είδα να εκτίθενται σε μια περιοδική έκθεση (08 Ιουλίου ως 04 Σεπτεμβρίου, 2022) φωτογραφίες...

Exodus (08 Αυγ 2022)

 Στην πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Πέτερ Λίντμπεργκ στη Γαλλία μετά τον θάνατό του τον Σεπτέμβριο του 2019, το Pavillon Populaire στο Μονπελιέ αναδεικνύει τις επιρροές και εμπνεύσεις...

News (08 Αυγ 2022)

To iFocus.gr σχεδίασε και κατασκεύασε την ιστοσελίδα τής φωτογράφου Βάλιας Γκέντσου. Με ιδιαίτερη χαρά παρουσιάζουμε το Valiagentsou.com στη φωτογραφική κοινότητα. Η ιστοσελίδα (website) είναι...

Exodus (08 Αυγ 2022)

Τι κάνει μια φωτογραφία να ξεχωρίζει από τα εκατομμύρια που δημιουργούνται, καταναλώνονται και μοιράζονται καθημερινά; Η Radical Imagination: Seven International Women Photographers παρουσιάζει...

Exodus (08 Αυγ 2022)

Ανακαλύψτε την έκθεση Aqua Mater του Γαλλοβραζιλιάνου φωτογράφου Sebastiao Salgado στην καρδιά ενός μνημειώδους περιπτέρου από μπαμπού που σχεδιάστηκε από τον Κολομβιανό αρχιτέκτονα Simon Velez. Η...

Exodus (05 Αυγ 2022)

Φωτογράφος δρόμου. Φωτογράφος μόδας. Ζωγράφος. Γραφίστας. Kαλλιτέχνης αφηρημένης τέχνης. Συγγραφέας. Κινηματογραφιστής, Book maker κ.α. Λίγοι έχουν ασχοληθεί με τόσους τομείς της τέχνης και του...

Exodus (05 Αυγ 2022)

 Με καταγωγή από την Αρλ, ο Lucien Clergue ξεκίνησε την καριέρα του σε νεαρή ηλικία. Η συνάντηση με τον Πικάσο και τον Κοκτώ τον οδήγησε σε πολυάριθμες συνεργασίες και του άνοιξε πόρτες. Ήδη...

Exodus (04 Αυγ 2022)

 Από τις 25 Ιουλίου μέχρι και τις 14 Αυγούστου το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος παρουσιάζει στο Αριστερό Παρασκήνιο της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος το LAPSE των Σταύρου Γασπαράτου και...

Exodus (04 Αυγ 2022)

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων με την υποστήριξη και την συνεργασία της Περιφέρειας Κρήτης, του Δήμου Χανίων και της ΚΕΠΠΕΔΗΧ-ΚΑΜ παρουσιάζει στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής...

Exodus (04 Αυγ 2022)

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή εγκαινίασε στις 27 Ιουλίου την περιοδική έκθεση με τίτλο «Απέναντι» που...

Exodus (03 Αυγ 2022)

Επιλεγμένες από τον Henri Cartier-Bresson (1908-2004) προς το τέλος της ζωής του, οι φωτογραφίες στο The Landscape Experience δείχνουν τον καλλιτέχνη να προσεγγίζει ένα στοιχείο που δεν είναι απλώς...