, , : 11-20 2017

Οι απκρυφες πλευρς της Μυκνου

Εναι Αγουστος και τα ελληνικ νησι χουν αρχσει δη να «βαρανουν», πσο μλλον οι Κυκλδες, που ζουν, ειδικ φτος, καλτερες μρες. Ενα νησ, μως, δεν παψε ποτ να ζει ημρες δξης και παρτι δεν εναι το μνο, εναι εκενο που, δεκαετες τρα, αποτελε το συννυμο του ξφρενου ελληνικο καλοκαιριο – ο λγος, ασφαλς, για τη Μκονο. Η ανεμεσσα των Κυκλδων –κονταροχτυπιονται με την Τνο στους ανμους– εναι μα απ τις γωνες του τετραγνου που εννει την Ιμπιζα, την Αγα Νπα και το Τελ Αββ.

Υπρχουν, μως, και εκενα που δεν φανονται, τα «παρασκνια» που καλπτονται απ τα ντεσιμπλ, τα πρτι, τα ποτ, τα κτερα και τις πολβουες παραλες. Εναι εκενες οι ανθρπινες τελετουργες, που σκεπζονται απ τους γργορους ρυθμος και την –πηγαα αναγκαστικ– διασκδαση υπ το γενναιδωρο φως του λιου, το οποο φτος εναι λγο πληθωρικτερο. Ο φωτογρφος Βασλης Βρεττς ανλαβε τον ρλο της αποκλυψης εκενων που επιμνουν να συντηρον μια χειρωνακτικ παρδοση, που δεν την χει καταπιε, προσρας τουλχιστον, το high-tech κυκλαδονσι – και ετομασε μια συγκινητικ κδοση, μρος της οποας θα εκτθεται απ την Παρασκευ 11 Αυγοστου στη Δημοτικ Πινακοθκη της Μυκνου (21.00).

Δο χρνια δουλεις

Ο καλλιτχνης, επ δο χρνια, καθ’ λη τη διρκεια του τους, «ξετρπωνε» σους ηλικιωμνους, πλον, προσφρουν στη γη και δχονται τα αγαθ της. Φωτογρφισε, πως, εξλλου, χει κνει επανειλημμνως, εν ρα εργασας σους ασκον, ακμη και σμερα, τα επαγγλματα που ο χρνος αργ και σταθερ, μοιραα, καταπνει. Τη σπορ και το θρισμα με το χρι, το τισμα των ζων, το αλτισμα του τυριο, την περιποηση της ξερολιθις, το κρασ και το τσπουρο απ τα μικρ μποστνια με τα παραδοσιακ πατητρια, την κατασκευ οργνων. «Ανκαθεν μου ρεσε ο αθατος ανθρπινος κπος πσω απ τα αγαθ που καταναλνουμε. Ετσι συνβη με τη Μκονο: θελα να δεξω την αντφαση μεταξ του διεθνος προορισμο και εκενου που δεν φανεται», λει ο Βασλης Βρεττς στην «Κ».

Ακουσε πολλς ιστορες, εξομολογσεις και «ευχαριστ», κθε φορ που επισκεπτταν να χωρφι, να σπτι να μποστνι και εξηγοσε στους ακματους ηλικιωμνους εργτες της γης της Μυκνου, αλλ και της Δλου. «Τι παρξενο. Ερχονται χιλιδες κσμου στη Μκονο, και ελχιστοι εξ αυτν πηγανουν στο ιερ νησ, το οποο για μνα εναι εξσου σημαντικ με την Ακρπολη», λει ο διος. Στη Δλο, μλιστα, ο Βασλης Βρεττς φωτογρφισε τους Γλλους αρχαιολγους των ανασκαφν και τους τεχντες.

«Τα ργα των ανθρπων», πως ονομζεται η κθεση, εναι μια σειρ φωτογραφιν που εντσσονται στην κδοση με την κρυμμνη ψη του νησιο, τα ξοδα της οποας ανλαβε ο οικεος δμος, καθς ταν δικ του η πρταση προς τον φωτογρφο. Η επιμλεια της κθεσης αλλ και της κδοσης εναι της Ιριδας Κρητικο, η οποα μλησε στην «Κ»: «Ο Βασλης αγαπει το backstage της ζως. Οταν συγκεντρσαμε το υλικ που θα χρησιμοποιοσαμε, με βαρι καρδι, το λω ειλικριν, διαλξαμε τις 150 φωτογραφες που θα εντσσονταν στην κδοση. Φροντσαμε να υπρχει τουλχιστον μα φορ ο κθε “ρωας”, κυρως διτι λοι νοιξαν την ψυχ τους στον φωτογρφο, κατ την υλοποηση του πρτζεκτ».

Πργματι, δημιουργθηκαν φιλες, πως μας επιβεβαινει ο διος ο Βασλης Βρεττς. Η συγκνηση που νιωθαν οι φωτογραφιζμενοι ταν ανεπανληπτη. Οχι τσο γι’ αυτος, σο για τα παιδι, τα εγγνια τους και τις μελλοντικς γενις, στις οποες μνει αυτ η παρακαταθκη – η κληρονομι των «παπποδων και των γιαγιδων» του νησιο που συνχισαν μια παρδοση αινων δοναι και λαβεν με τη γη. «Με γγιξε βαθι η αγπη τους γι’ αυτ που κνουν. Ετσι αγπησα κι εγ τη Μκονο ακμη περισστερο», λει ο φωτογρφος.

«Κποια απ αυτ τα επαγγλματα θα χαθον σντομα, κποια λλα χι. Αυτ που εχα να κνω εγ ταν να διατηρσω ζωνταν τη μνμη», συμπληρνει ο διος. Στην ερτηση της «Κ» για τον λγο που αυτο οι παραγωγο δεν προτμησαν να εκμεταλλευθον τις ευκολες που προσφρει η τεχνολογα, ο Βασλης Βρεττς αποκρνεται τι, αφενς, το νησ δεν διαθτει μεγλες καλλιεργσιμες εκτσεις, πως, για παρδειγμα, συμβανει με την ηπειρωτικ Ελλδα, και, αφετρου, οι περισστεροι εξ αυτν εργζονται, πλον, για να παραγγουν προντα κυρως για προσωπικ και οικογενειακ χρση.

Αχρονα σπλχνα

Υπρχει μια μικρ συνωμοσα μεταξ αυτν των ανθρπων του νησιο. Δεν εναι μνον τι γνωρζονται λοι ανεξαιρτως με τα μικρ τους ονματα και με τα σημδια των καιρν και των κπων· εναι, πνω απ’ λα, το βρος της κληρονομις που θεωρον τι κουβαλον και αισθνονται υποχρεωμνοι να διασσουν. Ταυτχρονα, οι ωραες μορφς των ηλικιωμνων της Μυκνου εναι τμματα μιας μεγλης παρδοσης, γενεν και γενεν, που «εισπνουν τους ανμους του νησιο, τιθασεουν την αγριδα του, εξευμενζουν τους θεος του, καρπζουν το χμα του, πλουν τις θλασσς του, χτζοντας αθρυβα να παρλληλο σμπαν και φανερνοντας τις δυναττητες ενς νησιο που παρ την “πολλ συνφεια του κσμου”, διατηρε απκρημνες και απκρυφες πλευρς», πως λει η Ιρις Κρητικο.

Οταν ζητσαμε απ τον Βασλη Βρεττ να ξεχωρσει μια εξομολγηση που του χαρχθηκε στη μνμη, δυσκολεθηκε να διαλξει. Λγα δευτερλεπτα σιωπς αργτερα, ο φωτογρφος ρχισε να διηγεται τη συνντηση με τον Μιχλη Κουννη Μπαμπλη, ο οποος χι μνο φτιχνει το δικ του κρασ, αλλ κατασκευζει και δικ του ργανα, πως εναι η σαμπονα. «Εναι κορυφαος στο εδος του. Μια μρα, αφο τελεωσε η φωτογρφιση, με κλεσε να πιομε να τσπουρο και μου διηγθηκε την ιστορα της ζως του. Εχε ξεκινσει απ οκτ χρονν, βλποντας τα μεγαλτερα αδλφια του να ασχολονται με την κατασκευ οργνων. Στην πορεα, κατλαβε τι χει περισστερο ταλντο απ τα αδλφια του και αποφσισε να ασχοληθε επαγγελματικ. Μετ το πρτο ποτηρκι, ρχισε να παζει το οργανκι. Ανατρχιασα. Ηταν το πρτο κλικ που γινε μσα μου γι’ αυτν τη σειρ φωτογραφιν. Εγινε φλος μου, τον νιθω πλον δικ μου νθρωπο».

Δημοτικ Πινακοθκη Μυκνου «Μαρα Ιγγλση», αθουσα Ματογιννη, Μκονος. Ωρες λειτουργας: 11.00-14.00 και 19.00-00.00. Διρκεια κθεσης: 11-20 Αυγοστου 2017.

Πηγ: http://www.kathimerini.gr/921942/gallery/politismos/eikastika/oi-apokryfes-pleyres-ths-mykonoy